۲۸ آبان ۱۳۹۵، ۲۰:۱۹
کد خبر: 82313713
T T
۰ نفر
نخست وزیر ارمنستان دستور تشكیل كمیته توسعه روابط با ایران را صادر كرد

مسكو - ایرنا - كارن كاراپتیان نخست وزیر ارمنستان در دیدار مسعود كرباسیان رئیس كل گمرك ایران اعلام كرد كه یك كمیته كاری متمركز در ایروان برای توسعه هر چه بیشتر همكاری ها با تهران تشكیل می شود.

به گزارش ایرنا، در این مذاكره كه روز جمعه با حضور سیدكاظم سجادی سفیر ایران در ایروان برگزار شد، كاراپتیان گفت: ایران برای ارمنستان نه تنها كشوری دوست بلكه همكاری مهم است و گفت وگوی سیاسی بین دو كشور نیز در سطح عالی قرار دارد.
وی افزود: توانمندی های زیادی برای گسترش روابط اقتصادی وجود دارد و همكاری های گمركی بین دو كشور به توسعه مناسبات كمك خواهد كرد.
كاراپتیان تأكید كرد: در نشست امروز هیات دولت ارمنستان، وزارت خانه های مربوطه ماموریت یافتند با تشكیل یك گروه كاری برای افزایش همكاری ها از جمله صادرات محصولات، مواد غذایی و كشاورزی اقدام كنند و همچنین در رایزنی با بازرگانان ایران دورنمای تأسیس منطقه آزاد اقتصادی در مناطق هم مرز بررسی شود.
به گفته نخست وزیر ارمنستان، این زمینه ها فرصت های سودمندی برای بازرگانان دو كشور است كه باید برای بهره برداری از آنها با هدف افزایش سطح مبادلات بازرگانی، تلاش گسترده ای صورت گیرد.
كرباسیان رئیس كل گمرك ایران نیز ضمن تبریك به كاراپتیان برای بر عهده گرفتن مسئولیت نخست وزیری ارمنستان، اهمیت توسعه روابط را برای هر دو كشور بسیار زیاد خواند.
وی افزود: براساس تفاهم نامه امضا شده، هماهنگی هایی به عمل آمده تا تبادل اطلاعات لازم از طریق الكترونیكی و اطلاع رسانی درباره مقررات گمركی به شهروندان ارمنستان و ایران برای آسان سازی امور گمركی انجام گیرد.
كرباسیان تاكید كرد: همكاری و تبادل تجارب بین مناطق آزاد اقتصادی دو كشور مهم تلقی می شود و می توانیم از طریق این مناطق با اتحادیه اقتصادی اورآسیا نیز همكاری كنیم. ارمنستان در این زمینه پل ارتباطی ایران و اتحادیه خواهد بود كه می تواند به اجرای برنامه های سرمایه گذاری مشترك كمك كند.
نخست وزیر ارمنستان نیز گفت: ایروان آماده است زمینه مناسب و لازم را برای ارتباط بین اتحادیه اقتصادی اورآسیا با ایران فراهم كند.
كاراپتیان همچنین از بهسازی شرایط امور گمركی دو كشور و اقدامات متقابل در راستای تسهیل تردد شهروندان استقبال كرد.
در جریان این مذاكرات همچنین مسائل مورد علاقه به ویژه در عرصه حمل و نقل و توسعه همكاری در زیرساخت های ترانزیت بررسی شد.
از سوی دیگر، در جریان مذاكرات هیات گمرك جمهوری اسلامی در ایروان پایتخت ارمنستان، دو كشور با هدف افزایش توسعه گردشگری، یادداشت تفاهم آزاد شدن تردد خودرو را امضا كردند.
بنا به توافق دو كشور امكان تردد خودرو به صورت متقابل بدون نیاز به اخذ مجوز فراهم شده و رفت و آمد بدون وجه تضمین و پرداخت حق خاك انجام می گیرد.
پیش از این نیز هیات گمرك ایران و ارمنستان به سرپرستی وارطان هارطونیان رئیس كمیته درآمدهای دولتی این كشور دامنه همكاری های دو جانبه در این حوزه را مورد بررسی قرار دادند.
دیروز نیز یادداشت تفاهم همكاری در زمینه امور گمركی بین كمیته درآمدهای دولتی ارمنستان و گمرك جمهوری اسلامی ایران امضا شد.
برپایه این یادداشت، قرار است با برنامه ریزی دو كشور، تبادل اطلاعات در پایانه های گمركی مقری و نوردوز صورت گیرد.
رییس كمیته درآمدهای دولتی ارمنستان نیز اعلام كرد كه اجرایی شدن هر بند از تفاهم امضا شده سبب می شود در مدت كوتاهی به اصل یك پنجره برای اجرا دست پیدا كنیم.
همچنین تشریفات گمركی برای دست اندركاران فعالیت های اقتصادی و گردشگران به صورت متقابل تسهیل خواهد شد.
ارمنستان با حدود 30 هزار كیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز كه پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 استقلال یافت، با موقعیت راهبردی ویژه، از غرب با تركیه، شمال گرجستان، شرق جمهوری آذربایجان (جمهوری قره‌باغ) و در جنوب ایران و جمهوری خودمختار نخجوان (جزئی از جمهوری آذربایجان) هم مرز است.
ارزش روابط اقتصادی سالانه دو كشور معادل سه میلیون و 250 هزار دلار است كه سهم ایران سه میلیون دلار و و سهم ارمنستان 250 هزار دلار می باشد كه قابلیت های بسیار زیادی برای افزایش دارد.
اروپام 391 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

سرخط اخبار جهان