۲۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۵۰
کد خبر: 82307724
T T
۰ نفر
اختصاص 200هزار هكتار ازاراضي كشور به كشت دانه روغني كلزا

ساري- ايرنا- رئيس مركز توسعه مكانيزاسيون وزارت جهاد كشاورزي با اشاره به وابستگي كشور به روغن گفت: بايد كشت كلزا را تقويت كرده و به همين دليل هم در سال جاري 200 هزارهكتار از اراضي كشور به كشت كلزا اختصاص يافت.

به گزارش ايرنا، كامبيز عباسي روز دوشنبه در آئين توسعه كشت مكانيزه گندم در روستاي ' حسين آباد' شهرستان بهشهر افزود: كشت كلزا در سال هاي گذشته در سطح حدود 60 هزارهكتار در كشور محدود شده بود.
وي گفت: يكي از الزامات و امكانات توليد كلزا، ورود بذركار است كه با كمك 7،5ميليون توماني معادل 50 درصد قيمت ان از سوي دولت عملياتي مي شود .
عباسي اظهار كرد: در سال اقتصاد مقاومتي، از بذركار توليد داخلي با قيمت 15 ميليون تومان كه يك دهم قيمت مشابه خارجي است استفاده مي شود.
رئيس مركز توسعه مكانيزاسيون وزارت جهاد كشاورزي در اين مراسم از افزايش بيش از 2 ميليون هكتاري كشت مكانيزه گندم در سه ساله دولت تدبير و اميد در كل كشور خبر داد و گفت: متاسفانه سهم استان مازندران در اين بخش و در كشت مكانيزه گندم بسيار پايين است.
عباسي افزود: در حوزه كشت گندم، استقرار درست و مناسب بذر در خاك و تراكم مناسب از مسائل مهم است كه هر چه تراكم در هكتار مناسب تر بوده و كود زير بذر قرار گيرد ، توليد بهتري خواهيم داشت كه اين مهم با كشت مكانيزه حاصل مي شود.
وي اظهار كرد: 90 درصد كشت مكانيزه گندم در استان كردستان و استان هاي ديم كار عملياتي شده است و استان مازندران برغم اينكه در كشت مكانيزه برنج پيشتاز كشور است اما در كشت مكانيزه گندم، رشد مناسبي ندارد.
رئيس مركز توسعه مكانيزاسيون وزارت جهاد كشاورزي با اعلام اينكه هيچ محدوديتي براي خريد ماشين آلات كشاورزي و ارائه تسهيلات از سوي بانك كشاورزي وجود ندارد، يادآور شد: هر مقدار ماشين آلات مورد نياز، در اختيار كشاورزان قرار مي گيرد و هر بانكي هم در ارائه و پرداخت تسهيلات كاهلي كند، اطلاع دهيد.
*هزينه توليد از چالش هاي مهم كشاورزي است
رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران در اين مراسم با بيان اينكه هزينه توليد از چالش هاي مهم كشاورزي است، گفت: براي كاهش هزينه هاي توليد و افزايش راندمان در سطح هكتار، فراگير كردن كشت مكانيزه گندم از مسائل مهم است و از اينرو ماشين آلات مورد نياز تهيه شده است تا مورد استفاده كشاورزان قرار گيرد.
دلاور حيدرپور افزود: در سه ساله عمر دولت تدبير و اميد، در كل كشور 3 هزار ميليارد تومان براي مكانيزه كردن بخش كشاورزي اختصاص يافته است كه از اين مقدار 165 ميليارد تومان مربوطه به مازندارن بوده است.
وي اظهار كرد: در طول سه ساله دولت تدبير و اميد در استان مازندران پنج هزار دستگاه ماشين آلات بخش كشاورزي به كشاورزان اختصاص داده شده است و هيچ محدوديتي براي واگذاري ماشين آلات به كشاورزان وجود ندارد.
حيدرپور گفت: ماشين آلات كشاورزي با بهره 15 درصد پنج ساله به كشاورزان ارائه مي شود و شاليكوبي هاي سنتي هم براي تبديل كردن شاليكوبي از سنتي به مدرن هم از اين تسهيلات برخوردار مي شوند.
وي افزود: با توجه به اختصاص حدود 60 هزار هكتار اراضي به كشت گندم پاييزه در استان مازندران، در سال جاري پيش بيني مي شود كه 40 درصد اين اراضي به زير كشت مكانيزه گندم رفته و شاهد توليد گندم با كيفيت بهتري باشيم.
*جلوگيري از خرد شدن زمين هاي كشاورزي اولويت كار كشاورزان
فرماندار شهرستان بهشهر در اين مراسم با اشاره به اينكه كشاورزي محور توسعه استان مازندران است به توسعه كشاورزي و جلوگيري از خرد شدن زمين ها تاكيد كرد.
سيد خالق سجادي گفت: بايد تمهيدات مناسبي انديشيده شود تا از خرد شدن زمين هاي كشاورزي و مشكلات ناشي از آن كاسته شده و با روي آوردن به كشاورزي مكانيزه در وقت و هزينه صرفه جويي شود.
وي با بيان اينكه در اولين دوره از كشت مكانيزه گندم ، 3 هزار هكتار از اراضي منطقه بهشهر به كشت مكانيزه گندم اختصاص يافته است، يادآور شد: براساس اعلام جهاد كشاورزي، در سال جاري 20 هزار هكتار از اراضي بهشهر به كشت پاييزه گندم اختصاص مي يابد.
خبرنگار: مريم نظري**انتشار دهنده:سيد محسن حسن نيا
1899/ 7332
۰ نفر