۲۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۰۵
کد خبر: 82303505
T T
۰ نفر
اوپك تولید را كاهش ندهد،اشباع بازارهای نفت در سال 2017 ادامه می یابد

تهران- ایرنا- خبرگزاری رویترز انگلیس به نقل از آژانس بین المللی انرژی (ای ایی ایIEA) اعلام كرد، در حالی كه افزایش تولید نفت در سراسر جهان می تواند به رشد بی سابقه عرضه منجر شود، اگر سازمان كشورهای صادركننده نفت (اوپك) از تولید خود نكاهد، اشباع بازارها در سال 2017 ادامه می یابد.

به گزارش روز جمعه خبرنگار اقتصادی ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، آژانس بین المللی انرژی دیروز (پنج شنبه) در گزارش ماه نوامبر 2016 (آبان-آذر) بازار نفت خود اعلام كرد، عرضه جهانی نفت در ماه اكتبر 2016(مهر-آبان) با 800 هزار بشكه در روز افزایش نسبت به ماه پیش از آن به 97.8 میلیون بشكه در روز رسید.
آژانس یاد شده عامل این افزایش را تولید ركوردوار اوپك و بالا رفتن تولید برخی كشورهای غیراوپك مانند روسیه، برزیل، كانادا و قزاقستان عنوان كرد.
آژانس بین المللی انرژی كه مقر آن در پاریس قرار دارد در گزارش ماه نوامبر خود، رشد تقاضای نفت در سال 2016 را 1.2 میلیون بشكه در روز پیش بینی كرد كه در مقایسه با گزارش ماه گذشته آن تغییری ندارد.
آژانس یاد شده همچنین پیش بینی می كند تقاضای جهانی نفت در سال 2017 به میزان 1.2 میلیون بشكه در روز افزایش یابد كه از ركورد 1.8 میلیون بشكه در روز سال 2015 كمتر است و به طور تدریجی كاهش داشته است.
اعضای اوپك در تاریخ 30 نوامبر 2016(10 آذر) گرد هم خواهند آمد تا در مورد برنامه كاهش تولید نفت به سطح 32.5 تا 33 میلیون بشكه در روز كه در نشست 26 سپتامبر (پنج مهر) این سازمان مورد موافقت اعضا قرار گرفته بود، بحث و گفت و گو كنند. اما مخالفت برخی اعضا با كاهش تولید، توانایی اوپك را در اجرای یك برنامه موثر كاهش تولید زیر سوال برده است.
آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماه نوامبر خود اعلام كرده است، نتیجه نشست آینده اوپك در وین هر چه باشد، تاثیر مهمی بر تعادل مجدد بازار جهانی نفت كه بارها به تاخیر افتاده است، خواهد گذاشت.
بنا به پیش بینی آژانس یاد شده، اگر نشست آتی اوپك بی نتیجه باشد و برخی اعضای آن به افزایش تولید خود ادامه دهند، بازار نفت در سال میلادی آینده نیز در شرایط مازاد عرضه قرار خواهد داشت و احتمال افزایش قیمت نفت نیز كم است.
این آژانس تاكید كرده است، اگر مازاد عرضه در سال 2017 همچنان بر بازارهای نفت حكمفرما باشد، خطر كاهش سطح قیمت ها وجود خواهد داشت.
قیمت های نفت از حدود 27 دلار در هر بشكه در ماه ژانویه 2016(دی-بهمن 1394) كه كف قیمت در 13 سال گذشته بود، هم اكنون به 46 دلار در هر بشكه افزایش یافته ، اما با این وجود هنوز 60 درصد كمتر از مقدار آن در اواسط سال 2014 كه 115 دلار در هر بشكه بود، است.
بازارهای نفت از اواسط سال 2014 دچار مازاد عرضه شده است.
آژانس بین المللی انرژی، نرخ رشد تولید نفت كشورهای غیراوپك در سال 2017 را 500 هزار بشكه در روز پیش بینی كرد. نرخ رشد تولید این كشورها در سال میلادی جاری تاكنون 900 هزار بشكه در روز كاهش داشته است. بنابراین، در سال میلادی 2017 اگر اوپك تولید خود را كاهش ندهد، كشورهای غیراوپك در مجموع ناچار به ذخیره سازی نفت خواهند بود.
بنا به اعلام آژانس بین المللی انرژی، در اوایل سال 2016 عرضه جهانی نفت در مجموع 2 میلیون بشكه در روز بیش از تقاضای آن بود اما در سه ماهه سوم امسال كاهش پیدا كرد.
با توجه به افزایش تولید اوپك به سطح ركوردوار 33.83 میلیون بشكه در روز در ماه اكتبر و نیز افزایش تولید برخی كشورهای غیراوپك مانند روسیه، كانادا و حتی دریای شمال، بار دیگر احتمال تشدید شرایط مازاد عرضه بیشتر می شود.
اقتصام**1063**1561**مترجم: رفعت كرمی مهر**انتشاردهنده:مژگان توانا

سرخط اخبار اقتصاد