آيت الله جوادي آملي: فعاليت هاي قرآني دانشگاه ها اميد بخش و سودمند است

تهران-ايرنا- آيت الله جوادي آملي در جمع دانشجويان دانشگاه تهران گفت: فعاليت هاي قرآني دانشگاه ها اميد بخش و سودمند است.

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگي ايرنا از روابط عمومي وزارت علوم، نشست دبيران كانون هاي قرآن و عترت دانشگاه ها با حضور بيش از 120 دانشجو در پرديس قم دانشگاه تهران برگزارشد و دانشجويان براي اداي فريضه نماز و ديدار با حضرت آيت الله جوادي آملي در موسسه اسرا حضور يافتند.
در اين ديدار آيت الله جوادي آملي پس از استماع گزارش فعاليت كانون هاي قرآن و عترت و مهدويت دانشگاه ها از سوي فضل الله ايرجي مديركل فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، گفت: گزارش فعاليت هاي قرآني دانشگاه ها اميد بخش و سودمند است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود افزود: قرآن مانند درياست و دريا آلودگي ها را از خود دور مي كند، هيچ گونه آلودگي به قرآن نزديك نمي شود. اگر كسي وارد فعاليت هاي قرآني شود از آلودگي ها دور مي شود. دانشجويان فعال در زمينه قرآني مي بايست درياگونه عمل كنند.
در اين ديدار فضل الله ايرجي كجوري مديركل فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، گزارشي از فعاليت هاي قرآني در دانشگاه ها از قبيل جشنواره سراسري قرآن كريم دانشجويان، بخش دانشگاهي جشنواره امام رضا (ع)، تشرف 25 هزار دانشجو به مشهد مقدس در دو سال اخير، تشكيل ستاد اربعين دانشگاهيان و فعاليت هاي كانون هاي قرآن و عترت و مهدويت ارائه كرد.

** تفاهم نامه همكاري بين معاونت پژوهش و فناوري وزارت علوم و دانشگاه فني و حرفه‌اي
در حاشيه نشست توانمندسازي و انتقال تجربه به اعضاي هيئت علمي در شرف استخدام دانشگاه فني و حرفه اي، تفاهم نامه همكاري بين وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و دانشگاه فني و حرفه اي، توسط دكتر خسرو پيري مدير كل دفتر برنامه‌ريزي امور فناوري وزارت علوم و مسعود شفيعي رئيس دانشگاه فني و حرفه‌اي به امضا رسيد.
به گزارش روابط عمومي وزارت علوم، اين تفاهم‌نامه درخصوص ايجاد مراكز رشد با رويكرد
'مهارتي' در دانشگاه فني و حرفه اي و به منظور تحقق اهداف و سياست هاي كلان نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران منعقد شد.
توسعه اقتصاد مقاومتي مبتني بر دانش و دانايي و ايجاد اشتغال پايدار، مولد و دانش افزا بويژه براي فـارغ التحصيلان دانشگاه فني و حرفه اي، از طريق ايجاد شركت هاي كوچك و متوسط فناوري (SMEs) و حمايت از آنها در قالب يك مجموعه متمركز پشتيباني كننده در بخش هاي مختلف فناوري از ديگر مفاد اين تفاهم‌نامه است.
ايجاد ارتباط في مابين دانشگاه ها، مراكز تحقيقاتي، صنايع و بخش خصوصي و فراهم كردن زمينه حضور هرچه بيشتر تكنيسين‌هاي ماهر و كارآفرين و متخصصان جهت تأمين نيازهاي صنعت و حركت صنعت كشور به سمت فناوري هاي پيشرفته و استفاده از اين ظرفيتها از مفاد تفاهم نامه همكاري بين معاونت پژوهش و فناوري وزارت علوم و دانشگاه فني و حرفه‌اي است.
ايجاد مراكز رشد به عنوان يكي از بسترهاي لازم جهت حضور تكنيسين‌ها و متخصصان در عرصه فناوري و توسعه اقتصاد دانش‌بنيان از ديگر مفاد اين تفاهم‌نامه است.
با توجه به محورهاي تفاهم‌نامه، فراهم كردن سازوكار لازم براي ايجاد تعامل مناسب بين پارك علم و فناوري استاني و دانشگاه فني و حرفه‌اي هر استان به منظور راه‌اندازي مراكز رشد اوليه در چارچوب سياست‌ها و دستورالعمل‌هاي معاونت پژوهش و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اجرايي خواهد شد.

** دانشگاهيان به عنوان هدايت‌گران جامعه مي‌توانند در ايجاد محيط امن براي دانشگاه ايده‌پردازي و تحليل كنند
داريوش سليمي مشاور وزير، رئيس مركز حراست وزارت علوم و رئيس شوراي سياست‌ گذاري همايش ملي توسعه آموزش عالي و گفتمان امنيت گفت: دانشگاهيان به عنوان ايده‌پردازان و هدايت‌گران جامعه مي‌توانند در ايجاد محيط امن براي دانشگاه ايده‌پردازي و تحليل كنند.
به گزارش روابط عمومي وزارت علوم، سعيد سليمي در مراسم افتتاحيه اين همايش با بيان اينكه چارچوب‌ها و تعاريف مشابه باعث ايجاد گفتمان مشترك مي‌شود اظهار داشت: بسياري فكر مي‌كنند فعاليت امنيتي در فضاي آموزش عالي كه كار تحقيقاتي انجام مي‌دهد خيلي مفهوم ندارد، ولي يكي از ايده هاي اصلي در مركز حراست اين امر بود كه به عنوان يك مجموعه‌اي كه با هر دو طرف در ارتباط است چگونه يك گفتمان و مفهوم سازي مشترك ايجاد كنيم كه اين مفاهيم كمك كند كه به فعاليت‌هاي جدي‌تر و درك قوي‌تري از مسائل دست يابيم.
مشاور وزير علوم با بيان اينكه در همه روش‌هاي علمي،شاخصه‌ها و چارچوب‌هايي براي ما قرار داده مي‌شود كه توسط اين چارچوب‌هاي استاندارد نوع گفتمان خود را مشترك كنيم، تصريح كرد: اگر در علمي تعريف مشترك، روش و چارچوب مشخصي نداشته باشيم، قطعا‌ نمي توانيم به نتايج مشتركي دست يابيم.
وي خاطرنشان كرد: هدف كلي همايش اين است كه با استفاده از روش‌هاي استاندارد و علمي به سمتي حركت كنيم كه به جاي تصميم‌گيري‌هاي اجرايي مبتني بر سلايق و افكار، به سمت تصميم‌گيري‌هايي مبتني بر اطلاعات، آمار و تحليل‌هاي علمي حركت كنيم.
سليمي افزود: همه اعتقاد داريم پژوهش مقدمه تصميم‌گيري است و تصميمي مي‌تواند منطقي و آينده‌نگرانه باشد كه بر اساس جمع‌آوري داده‌هاي پژوهشي و ارتباط با صاحبان فن باشد و هدف اصلي اين است كه در مجموعه حراست وزارت علوم كه نقش ايجاد امنيت در فضاي آموزش عالي و ايجاد بستري امن، براي تحقيق و توسعه علمي كشور را برعهده دارد، اين روش اجرا شود.
وي عنوان كرد: در اين همايش سعي شده اقدامي علمي‌تر براي ارتباط با بدنه علمي دانشگاه‌ها انجام شود و قدمي جدي‌تر برداريم در جهت برقراري ارتباط با نخبگان و دانشجويان و سعي كنيم از ديدگاه‌ها، افكار، طرح ها و پژوهش‌هاي آنها استفاده بهينه كنيم.
رئيس شوراي سياست‌گذاري همايش ملي توسعه آموزش عالي و گفتمان امنيت گفت: اعتقاد داريم كه دانشگاهيان به عنوان ايده‌پردازان و هدايت‌گران جامعه مي‌توانند در فضاي ايجاد محيط امن براي دانشگاه ايده‌پردازي و تحليل كنند و روش‌هاي نوين و مناسب‌تري از روش‌هاي معمول ارائه كنند.
وي با اشاره به اينكه بيش از يك سال و نيم تلاش براي برگزاري اين همايش انجام شده است افزود: در طول اين مدت جلسات متعددي در دانشگاه‌ها برگزار شد و اعضاي هيئت علمي ابراز تمايل داشتند كه اين جلسات ادامه يابد و اين نشان‌دهنده آن است كه استقبال و تمايل در جامعه علمي كشور وجود دارد و وظيفه مجموعه‌هاي مديريتي است كه بايد اين فضا را آماده‌تر كنند تا بتوان از اين توان و قوه‌اي كه در محيط‌هاي علمي وجود دارد استفاده كرد.
سليمي ايجاد ارتباط با بدنه دانشگاه (استادان و دانشجوان) از طريق گفتمان علمي و شناسايي و استفاده مستمر از توان علمي دانشجويان و اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ها را از ديگر اهداف اين همايش برشمرد.
وي تأكيد كرد: سعي كنيم تصميم‌گيري‌هاي مديران مبتني بر داده‌هاي علمي و آنچه از بدنه دانشگاه به دست مي‌آيد باشد تا اين تصميمات به آن هدف كه منجر به ايجاد محيطي امن، محيطي كه در آن احساس آرامش شود بيانجامد.
رئيس شوراي سياست‌گذاري همايش ملي توسعه آموزش عالي و گفتمان امنيت در خاتمه اظهار اميدواري كرد اين همايش روندي مستمر داشته باشد.
اين همايش با هدف كاربست روش‌هاي علمي تفاهم امنيتي در آموزش عالي و شناسايي روش هاي علمي در دستيابي به دانشگاه امن و شناخت روش هاي خودنظارتي، پيشگيرانه و بازدارنده تخلف در دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي در چارچوب رويكرد علمي به همت مركز حراست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و با مشاركت شانزده دانشگاه دولتي و مركز علمي كشور در محل دانشكده مديريت دانشگاه تهران برگزار شد.
فراهنگ**9187**1027*دريافت كننده: حميدرضا بازگشا** انتشار دهنده: محمدجواددهقاني

سرخط اخبار فرهنگ