واكنش كشورهای عرب به پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریكا

تهران - ایرنا - مقامات كشورهای عرب نسبت به پیروزی 'دونالد ترامپ' در انتخابات ریاست جمهوری آمریكا، واكنش مثبتی نشان دادند، در حالی كه تا پیش از رای گیری در این كشور نسبت به انتخاب وی ابراز نگرانی می كردند .

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری مصر امروز (چهارشنبه) اولین رهبر كشورهای عربی بود كه با ترامپ تماس تلفنی برقرار كرده و به وی تبریك گفت.
'عبدالفتاح السیسی' همچنین در پیامی، ابراز امیدواری كرد كه در دوره رییس جمهوری جدید آمریكا، روابط كشورش با واشنگتن تقویت شود.

**سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع این كشور در پیام های جداگانه ای با تبریك پیروزی ترامپ از طرف ملت وحكومت سعودی، برای وی سلامتی وموفقیت درانجام وظایف درراستای امنیت وثبات خاورمیانه وجهان وبرای ملت آمریكا ، پیشرفت وشكوفایی آرزو كردند.
به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان 'واس' ، ملك سلمان روابط تاریخی ومستحكم بین دو كشور دوست را ستود وبرای پیشرفت و تقویت آن در همه زمینه ها بر اساس منافع دو كشور ابراز امیدواری كرد.

**به گزارش خبرگزاری قطر، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر انتخاب دونالد ترامپ را به ریاست جمهوری امریكا تبریك گفت .

** حماس: سیاست های ضد فلسطینی آمریكا تغییری نمی كند
'سامی ابوزهری' سخنگوی 'جنبش مقاومت اسلامی' (حماس) فلسطین در واكنش به پیروزی ترامپ به خبرگزاری فرانسه گفت كه بعید می داند با حضور ترامپ در كاخ سفید، سیاست های آمریكا نسبت به فلسطینیان تغییر كند.
وی در عین حال ابراز امیدواری كرد كه ترامپ سیاست های خود را درباره مساله فلسطین مورد ارزیابی قرار دهد.

** تشكیلات خودگردان فلسطینی: ترامپ به تشكیل دولت فلسطین كمك كند
'نبیل ابوردینه' سخنگوی تشكیلات خودگردان فلسطینی از ترامپ رییس جمهوری جدید آمریكا خواست تا برای تشكیل دولت مستقل فلسطین بر اساس مرزهای سال 1967 تلاش كند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه ابو ردینه افزود: دولت آمریكا باید بداند كه تحقق صلح و ثبات در منطقه تنها با حل عادلانه و مطابق با قوانین بین المللی قضیه فلسطین ممكن خواهد بود تا در نتیجه آن هرج ومرج و تندروی در جهان از بین برود.
هنوز كاملا مشخص نیست كه رویكرد ترامپ نسبت به مساله فلسطین چه خواهد بود، اما، وی قبلا اعلام كرده كه سفارت آمریكا را از 'تل آویو' به 'بیت المقدس' منتقل می كند.

** 'فؤاد معصوم' رییس جمهوری عراق در پیامی با تبریك پیروزی ترامپ، برای وی و مردم آمریكا آرزوی پیشرفت، صلح و شكوفایی كرد و برای روابط دو كشور تقویت و همكاری هر چه بیشتر را خواستار شد.

** حیدر العبادی نخست وزیر عراق در واكنش به پیروزی ترامپ ، با اشاره به جنگ كشورش با تروریسم و پیروزی های ارزنده در نابودی داعش، كه با فداكاری ها وشجاعت های فرزندان عراق بدست آمده است، از آمریكا و سایر كشورهای جهان خواست تا در مبارزه با تروریسم كه نه تنها عراق بلكه همه دنیا را تهدید می كند، همچنان در كنار بغداد باقی بمانند.
به گزارش السومریه نیوز، العبادی همچنین نسبت به بهبود هر چه بیشتر روابط دو جانبه و همكاری در همه زمینه ها بر اساس منافع دو كشور ابراز امیدواری كرد.

**'سلیم الجبوری' رییس پارلمان عراق نیز در پیامی خطاب به مردم آمریكا ، انتخاب رییس جمهوری جدید این كشور را تبریك گفت و ابراز امیدواری كرد كه عراق و خاورمیانه در دوره چهار ساله ریاست ترامپ در كاخ سفید شاهد دستاوردهای زیادی بخصوص در موضوع مبارزه با تروریسم و نابودی گروه تروریستی 'داعش'، برای ایجاد امنیت و ثبات در منطقه و جهان باشد.

** 'صباح الأحمد الجابر الصباح' امیر كویت در میان كشورهای حاشیه خلیج فارس اولین مقامی است كه پیروزی ترامپ را تبریك گفت و برای وی آروزی موفقیت روز افزود كرد.
به گزارش خبرگزاری رسمی كویت، الجابر الصباح ابراز امیدواری كرد كه روابط تاریخی و ویژه كشورش با آمریكا روز به روز شاهد رشد و پیشرفت باشد.

** پس از امیر كویت، 'شیخ خلیفة بن زاید آل نهیان' حاكم امارات، 'شیخ محمد بن راشد آل مكتوم' حاكم دبی و 'شیخ محمد بن زاید آل نهیان' ولیعهد ابوظبی با ارسال پیامهای جداگانه ای، پیروزی ترامپ را تبریك گفتند.
به نوشته 'ارم نیوز' حاكم امارات با اشاره به روابط راهبردی بین كشورش و آمریكا، بر ضرورت تقویت این روابط در همه زمینه ها تاكید كرد.
دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریكا امروز (چهارشنبه) با كسب 288 رای 'الكترال'، چهل و پنجمین رییس جمهوری این كشور شد.
خاورم*1049**1651
مترجم: مریم كاظمی-انتشاردهنده:مسعودجعفریان
۰ نفر