۱۸ آبان ۱۳۹۵، ۸:۲۶
کد خبر: 82299022
T T
۰ نفر

صدور 147 میلیون دلار فرش به خارج از كشور

۱۸ آبان ۱۳۹۵، ۸:۲۶
کد خبر: 82299022
صدور 147 میلیون دلار فرش به خارج از كشور

مشهد- ایرنا- معاون صنایع كوچك و شهركهای صنعتی ایران گفت: طی هفت ماه امسال 147 میلیون دلار فرش به خارج از كشور صادر شد كه 47 میلیون دلار آن به آمریكا بوده است.

غلامرضا سلیمانی دوشنبه شب در مراسم آغاز به كار مركز خدمات آموزشی فرش دستباف خراسان رضوی در مشهد افزود: صدور این مقدار فرش از نتایج برجام است زیرا فرش ایران نیز در سالیان اخیر تحریم شده بود.
وی اظهار كرد: باید كنسرسیوم صادراتی فرش ایران تشكیل شود و كل كالای فرش كشور در سبد كالایی خاصی صادر گردد.
وی گفت: امسال برای راه اندازی كنسرسیومهای صادراتی فرش ایران سه بازار آمریكا، لبنان و چین را هدف گذاری كرده ایم و مشغول بازاریابی با كمك 14 خوشه فرش كشور هستیم تا بتوانیم هشت تا 9 نمایشگاه اختصاصی فرش دستباف ایران در خارج از كشور راه اندازی كنیم.
سلیمانی با بیان اینكه عصر كنونی زمان برندینگ و خرید برند است افزود: در زمینه برند سازی به ویژه برای كالاهایی چون فرش، زعفران و پسته كوتاهی كرده ایم.
وی با بیان این كه امروز كشورها با ارزش برندهای خود سنجش می شوند اظهار كرد: از این نظر ایران در رده چهل و ششمین كشور دنیا قرار دارد.
وی گفت: در حالی كه كشور بنگلادش با ثبت جغرافیایی چای دارجلینگ برای خود ارزش ایجاد كرده است ما ظرفیتهای كشور خود را ثبت نكرده ایم.
سلیمانی افزود: فرش مشهد باید طبق معاهده لیسبون ثبت جغرافیایی شود و به برند تبدیل گردد و برای كشور ارزش ایجاد كند.
وی اظهار كرد: با 90 هزار بافنده فرش در خراسان رضوی این استان نباید یك میلیون دلار صادرات فرش دستباف داشته باشد.
وی ادامه داد: صنعت و هنر فرش حلقه مفقوده بسیار دارد و با اندك كمكی به آن می توان در خراسان رضوی دو، سه هزار اشتغال جدید ایجاد كرد.
معاون صنایع كوچك و شهركهای صنعتی ایران گفت: در راه اندازی خوشه های صنعتی نیز با آموزش و كسب مهارت باید رقابت پذیری كالا را افزایش داد كه در این راستا امسال 100 هزار نفر در شركت شهركهای صنعتی كشور آموزش می ببینند كه سهم خراسان رضوی از این تعداد، 10 هزار نفر است.
وی افزود: همچنین باید دهها مركز طراحی فرش در این استان تشكیل شود زیرا این صنعت در شرایط كمبود آب در كشور می تواند معجزه كند و باعث شود روستاهای كشور خالی از جمعیت نشوند.
وی اظهار كرد: قرار است در افق سال 2020 اروپا، مواد شیمیایی از تمام محصولات حذف شود لذا ما نیز باید استفاده از الیاف شیمیایی را كنار بگذاریم و رنگرزی و الیاف فرشهای دستباف به شكل قدیمی و سنتی را راه اندازی كنیم.
خوشه صنعتی فرش دستباف خراسان رضوی از یك سال و نیم پیش راه اندازی شده است.
1922/ 6053 خبرنگار:كامیار اسماعیل پور** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
۰ نفر