۱۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۷:۱۲
کد خبر: 82298540
T T
۰ نفر

اسناد درز شده ناسا ناممكن را ممكن كرد

۱۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۷:۱۲
کد خبر: 82298540
اسناد درز شده ناسا ناممكن را ممكن كرد

تهران- ايرنا- اسنادي كه به تازگي از سازمان فضايي آمريكا (ناسا) به بيرون درز شده است، نشان مي دهد موتور رانش الكترومغناطيسي ناسا كه با توجه به قوانين فيزيك كار كردن آن ناممكن به نظر مي رسيد، به درستي كار مي كند.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمي ايرنا از پايگاه ناسا، چندي پيش خبري مبني بر ساخت موتوري به نام EM Drive منتشر و ادعا شد كه اين موتور مي تواند انسان را 70 روزه به مريخ ببرد.
موتور EM Drive (مخفف عبارت electromagnetic propulsion drive به معناي رانش الكترومغناطيسي) به جاي سوخت از امواج الكترومغناطيس استفاده مي كند و نيروي لازم براي حركت را از طريق پرتاب كردن فوتون هاي مايكروويو به جلو و عقب درون يك محفظه فلزي بسته ايجاد مي كند. به اين ترتيب قسمت جلوي موتور، در جهت مخالف نيروي محركه شتاب مي گيرد.
به عبارت ساده تر در اين موتور، الكتريسيته به امواج مايكروويو تبديل مي شود كه به ديواره يك محفظه بسته فشار وارد مي كند و در نتيجه آن دستگاه در جهت مخالف شتاب مي گيرد.
ساخت اين موتور به يك موضوع بحث انگيز بين محققان تبديل شد و محققان معتقدند كه عملكرد اين موتور برخلاف قوانين شناخته شده فيزيك است. در واقع بسياري از متخصصان معتقدند عملكرد اين نوع موتور با قانون سوم نيوتون مخالف است؛ بر اساس اين قانون، هر عملي عكس العملي دارد.
تمام موتورهاي ساخت دست بشر نيز از اين قانون تبعيت مي كنند و در تمام آنها نيروي پيشران در يك جهت با استفاده از سوخت يا خروج مواد گازي يا مايعات از قسمت مقابل موتور، توليد مي شود؛ در حالي كه در موتور EM Drive بدون خروج هر نوع ماده اي از موتور يا استفاده از سوخت، نيروي محركه تنها در يك جهت توليد مي شود.
اسنادي كه به تازگي در مورد اين موتور از ناسا به بيرون درز كرده نشان مي دهد برخلاف ادعاها، اين موتور به درستي كار مي كند و قادر به توليد نيروي پيشران موثر در خلا است. عملكرد صحيح اين موتور، توسعه آن را وارد مرحله تازه اي كرده است و اكنون بايد عمكلرد آن را در فضا مورد بررسي قرار داد.
هنوز راه درازي براي درك چگونگي عملكرد اين سيستم در پيش است ولي احتمال مي رود با استفاده از آن بتوان بدون سوخت موشك، سفرهاي فضايي تازه اي را آغاز كرد. موتور EM Drive يكي از هيجان انگيزترين دستاوردهاي بشر است.
علمي (6) ** 9259**1834
مترجم:سپيده علي‌كاشاني ** انتشاردهنده: ناهيد شفيعي
۰ نفر