دستیابی به رشد بالا مستلزم اصلاح محدودیت های نظام مالی است/تامین مالی بیش از 79درصد كشور از بازار پول داخلی

كیش- ایرنا- معاون اقتصادی بانك مركزی گفت: برای دستیابی به رشدهای بالا و مستمر اقتصادی، محدودیت های نظام مالی باید اصلاح شود و باید سیستم های قوی و كارآمد داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، «پیمان قربانی» امروز (سه شنبه) در همایش بین المللی سرمایه گذاری و توسعه در ایران در دومین روز از نمایشگاه «كیش اینوكس 2016» در محل سالن همایش های بین المللی كیش افزود: رویكرد كلی تیم اقتصادی دولت و بانك مركزی، ایجاد ثبات در اقتصاد كلان و شفافیت اقتصادی است.
به گفته این مقام مسئول، برای دستیابی به رشدهای بالا و مستمر اقتصادی، محدودیت های نظام مالی باید اصلاح شود و باید سیستم های قوی و كارآمد داشته باشیم.
وی با یادآوری اینكه در سال های گذشته 90 درصد تامین مالی توسط بازار پول و 10 درصد آن از بازار سرمایه و تامین مالی خارجی صورت می گرفت، ادامه داد: بر این اساس، نظام مالی كشور نیازمند اصلاحات ساختاری و افزایش سهم خارجی ها در تامین مالی است.
به گفته معاون بانك مركزی، امسال 79.1 درصد تامین مالی كشور توسط بازار پول، 19.5 درصد توسط بازار سرمایه و 1.4 درصد آن از تامین مالی خارجی بوده است.
قربانی در ادامه، سامان بخشی به نظام بانكی، گسترش بازار اولیه سرمایه و سامانبخشی به بدهی های دولت را از مهمترین برنامه اصلاحی نظام مالی ابلاغی ریاست جمهوری عنوان كرد.

** ایجاد بازار بدهی
به گفته وی، مشكل اصلی در سیاستگذاری های كلان در حوزه پولی و مالی، این است كه هر زمان درآمدهای نفتی خوب بوده دولت ها مخارج خود را بالا برده و در مقابل با شوك های منفی قیمتی نفت، خود را منقبض كرده اند و بر این اساس، سیاستگذاری های مالی به سیاستگذاری تشدید كننده چرخه های مالی در كشور تبدیل شده است.
معاون بانك مركزی تصریح كرد: راهكار خروج از این وضعیت، «ضد سیكلی كردن سیاست های مالی است كه با ایجاد بازار بدهی میسر می شود» تا زمانی كه دولت با كسری مواجه شد، از ظرفیت این بازار استفاده كرده و در زمان بالا بودن درآمدها، به پرداخت بدهی های خود بپردازد.
وی با یادآوری دوره پسابرجام، گفت: در این دوره شاهد روند بهبود در بهش بانكی هستیم كه به آرامی در حال انجام است، اما سرعت عمل باید افزایش یابد.
قربانی با بیان اینكه اكنون شعب خارجی بانك های ایرانی در خارج و دفاتر بانك های خارجی در ایران در حال فعال شدن است، ادامه داد: امكان دریافت درآمد حاصل از صادرات نفت در حساب ایران در كشورهای اروپایی فراهم شده و اقدام های خوبی در بانك مركزی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم اتفاق افتاده است.
وی، نیروی تحصیلكرده و ارزان و وجود زیرساخت های مناسب، همچنین پایین بودن نسبت بدهی های خارجی به صادرات كالا را از جمله ظرفیت های ایران در بخش سرمایه گذاری خارجی دانست.
این مقام مسئول، به پیش بینی صندوق بین المللی پول از افزایش رشد اقتصادی كشور در سطوح بالای 4.5 درصد و كاهش نرخ تورم به حدود 9.2 درصد اشاره كرد.
وی در پایان به برنامه یكسان سازی نرخ ارز توسط بانك مركزی اشاره كرد و گفت: هم اینك شكاف نرخ ارز به 14.1 درصد كاهش یافته و از بازار ارز به نسبت باثباتی برخورداریم.
به گزارش ایرنا، در هشتمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری كشور و سومین نمایشگاه بین المللی بورس، بانك، بیمه و خصوصی سازی (كیش اینوكس 2016) «معرفی قابلیت های نهادهای مالی داخلی و خارجی، توانمندی ها و دستاوردهای بازار سرمایه، پول و بیمه كشور، توانمندی های شركت های حاضر در بورس اوراق بهادار، ارایه خدمات نوین بانكی و بیمه ای، كمك به تشكیل سرمایه در اقتصاد ملی، افزایش ظرفیت ها برای رقابت بازار پول و سرمایه كشور با بازارهای مشابه منطقه و معرفی فرصت های سرمایه گذاری در طرح های كلان ملی» از مهمترین اهداف اعلام شده است.
همچنین، جلب مشاركت بخش خصوصی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی، ارایه جدیدترین الگوهای تامین مالی برای طرح های سرمایه گذاری و تبادل اطلاعات فنی و تجاری بین سرمایه گذاران و مجریان طرح های سرمایه گذاری، از دیگر اهداف در نظر گرفته شده برای این رویداد است.
اقتصام ** 3065 **9189** 2023** خبرنگار: محمد ملك دار ** انتشاردهنده: لطیف نكوئی
۰ نفر