۵ آبان ۱۳۹۵، ۲۰:۲۵
کد خبر: 82282696
T T
۰ نفر

چینی ها برای فیلیپین جزیره می سازند

۵ آبان ۱۳۹۵، ۲۰:۲۵
کد خبر: 82282696
چینی ها برای فیلیپین جزیره می سازند

تهران - ایرنا - یك شركت چینی سازنده جزایر مصنوعی در دریای جنوب چین روز چهارشنبه اعلام كرد كه طبق توافق با فیلیپین، برای این كشور نیز در این دریا جزیره می سازد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از روزنامه 'جوانان' چین اعلام كرد كه شركت دولتی 'سی سی سی سی درگینگ' چین كه سازنده چند حزیره مصنوعی در دریای جنوب چین (مورد مناقشه این كشور با همسایگانش) است، امروز اعلام كرد برای فلیپینی ها چهار جزیره مصنوعی می سازد.
به نوشته این روزنامه، در جریان سفر هفته گذشته رودریگو دوترته، رییس جمهور فیلیپین به پكن این توافق صورت گرفته است.
كشور فلیپین یكی از مدعیان مالكیت بر دریای جنوبی چین است و در این خصوص با پكن اختلاف نظر دارد.
قرار است، شركت چینی با فیلیپینی ها در ساختن 4 جزیره مشابه در 208 هكتار در شهر بندری داوائو در جزیره جنوبی میندانائو در این دریا كه روزی دوترته، رئیس جمهوری این كشور، شهردار آن بوده است، همكاری كند.
طبق این پروژه كه تا 2019 (1398) پایان می یابد، در این جزایر كه در 8 كیلومتر طول ساحل نوار ساحلی احداث می شود، ساختمان های دولتی، فضاهای تجاری، مسكونی، ورزشی و صنعتی ایجاد گردد.
در سفر هفته گذشته دوترته به پكن، دولت چین به وی پیشنهاد داد تا یك وام 9 میلیارد دلاری برای طرح های توسعه ای فیلیپین در اختیار آن كشور قرار دهد.
دوترته كه برخلاف رییس جمهور قبلی فیلیپین، در 26 مهرماه یك روز پیش از عزیمت به چین ابراز تمایل كرده بود كه بجای آمریكا، هم پیمان قدیمی كشورش، علاقمند به برگزاری رزمایش مشترك با ارتش چین و روسیه است.
وی با اشاره به برگزاری چندین رزمایش مشترك كشورش با ارتش آمریكا كه آخرین آنها هفته قبل برگزار شد، افزود: 'دیگر بس است تا كی از سوی آمریكایی ها تحقیر شویم، در این حال از دولت پكن نیز به سبب حمایت از دولت فیلیپین در مبارزه با جرایم در كشور متشكریم'.
رییس جمهور فیلیپین همچنین ابراز تمایل و امیدواری كرده بود تا با پیگیری های مشترك مانیل و پكن، بحران دریای جنوب چین نیز حل و فصل شود.
وی كه در ماه ژوئن (تیرماه) زمام امور كشورش را در دست گرفت همچنین ابراز امیدوای كرد تا چین به عنوان قدرت برتر آسیا كمك بیشتری در اختیار دولت فیلیپین قرار دهد.
دوترته ضمن ابراز تمایل برای حل مشترك مشكلات ارضی كشورش با چین در دریای جنوب چین، اظهار داشت كه هیچ كشور ثالثی حق ندارد در امور اختلافات ارضی دو كشور دخالت كند.
رئیس جمهوری فیلیپین پیش از این همواره از این اختلافات سخن می گفت و موضوع را حتی به دادگاه بین المللی لاهه نیز كشانده بود.
آساق**1378**1908
مترجم علی نصیری** انتشار دهنده : افشار دارابی
۰ نفر