نیاز 200 میلیارد دلاری صنعت نفت به سرمایه گذاری/افزایش تولید نفت به بیش از 4 میلیون بشكه تا پایان امسال

تهران- ایرنا- وزیر نفت با بیان اینكه در مجموع بیش از 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت نفت نیاز است، افزود: باید 134 میلیارد دلار در بخش بالادستی و 52 میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «بیژن زنگنه» صبح امروز(دوشنبه) در كنگره راهبردی نفت و نیرو افزود: با اجرای پروژه های جدید، صدها هزار فرصت شغلی در كشور ایجاد خواهد شد.
وی اضافه كرد: ظرفیت تولید نفت كشور در نیمه نخست امسال 3.8 میلیون بشكه بوده كه تا پایان سال به روزانه چهار میلیون و 30 هزار بشكه افزایش خواهد یافت.
وی با بیان اینكه فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان امسال افتتاح می شود، یادآورشد: با راه اندازی این پالایشگاه، واردات بنزین متوقف و ایران به صادركننده بنزین تبدیل خواهد شد.
وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود توسعه میدان‎های غرب كارون را از اولویت های صنعت نفت اعلام كرد و گفت: اكنون روزانه بیش از 200 هزار بشكه از این میدان‎ها برداشت می شود.
زنگنه با بیان این كه تاخیر در برداشت از میدان‎های مشترك می تواند به افزایش برداشت طرف مقابل از این میدان‎ها منجر شود، افزود: تاخیر در اجرای پروژه های ازدیاد برداشت نیز به از دست رفتن سرمایه‎های ملی منتهی خواهد شد.
وی ادامه داد: الگوی جدید قراردادهای نفتی پاسخگوی نیاز كشور به افزایش ضریب بازیافت است.
زنگنه درباره برنامه های افزایش تولید نفت نیز گفت: میزان تولید نفت در سال 1399 به بیش از چهار میلیون و 600 هزار بشكه در روز افزایش خواهد یافت.
وزیر نفت افزود: میانگین تولید میعانات گازی امسال به حدود 700 هزار بشكه در روز می رسد كه تا سال 97 به روزانه یك میلیون بشكه افزایش می یابد.
زنگنه درباره توسعه پارس جنوبی نیز گفت: با بهره برداری از چند فاز پارس جنوبی تا سال آینده تولید گاز ایران از این میدان گازی با قطر برابر می شود.
وی با بیان اینكه توسعه میدان مشترك گازی پارس جنوبی از اولویت های نخست صنعت نفت كشور به شمار می آید، گفت: تاكنون فازهای 12، 15 و 16 و بخشی از فازهای 17 و 18 به بهره برداری رسیده است.
زنگنه افزود: تا پایان امسال نیز بخش باقیمانده فازهای 17 و 18، فاز 19 و 20 و 21 به بهره برداری می رسند.
وزیر نفت ادامه داد: فعالیت ها برای توسعه بخش بالادستی میدان پارس جنوبی تا سال آینده به پایان می رسد.
وی با بیان این كه امسال برداشت نفت از لایه نفتی پارس جنوبی آغاز می شود، گفت: امیدواریم در قالب قراردادهای جدید نفتی، توسعه فاز دوم این لایه نفتی انجام شود.
وزیر نفت درباره تولید گاز كشور نیز افزود: ظرفیت تولید گاز غنی كشور ٨٣٥ میلیون مترمكعب در روز است كه تا پایان امسال به حدود ٩٠٠ میلیون مترمكعب و تا سال 1399 از یك میلیارد مترمكعب در روز فراتر خواهد رفت.
زنگنه با بیان اینكه گازرسانی به نیروگاه‎ها از اقدام‎های مهم وزارت نفت دولت یازدهم است، اضافه كرد: در سال 13٩٢ حدود ٤٥ درصد سوخت نیروگاه‎ها از سوخت مایع تامین می شد اما پس از افزایش گازرسانی، میزان مصرف سوخت مایع در نیروگاه ها اكنون به زیر ١٨ درصد رسیده و بزودی به حدود ١٠ درصد كاهش می یابد.
وی بیان داشت: توسعه شبكه گازرسانی در كشور و صادرات گاز به كشورهای همسایه از برنامه های دیگر وزارت نفت است.
زنگنه درباره توسعه صنعت پتروشیمی نیز گفت: ایران از نظر خوراك واحدهای پتروشیمی، جزو نمونه‎های نادر در جهان به شمار می رود به طوری كه می تواند انواع خوراك را با قیمت‎های قابل رقابت در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد.
وزیر نفت افزود: تقاضای زیادی برای محصولات پتروشیمی ایران وجود دارد؛ اكنون سرمایه گذاران زیادی متقاضی فعالیت در صنعت پتروشیمی ایران هستند كه ما باید از میان آنها با توجه به منافع ملی كشور، سرمایه گذاران مناسب را انتخاب كنیم.
وی با بیان اینكه بیش از٥٠ میلیارد دلار طرح در صنعت پتروشیمی ایران نیاز است، اضافه كرد: اكنون قیمت‎های خوراك مشخص و تخفیف‎ها نیز تعیین شده است.
زنگنه با تاكید بر اینكه امسال، سال طلایی صنعت پتروشیمی است، گفت: تا پایان امسال حدود پنج میلیارد دلار به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی كشور اضافه می شود.
وی بر لزوم افزایش كیفیت تولید محصولات پالایشگاه ها تاكید كرد و افزود: ایران كه تا 2 سال گذشته واردكننده گازوئیل بود، اكنون به صادركننده این فرآورده تبدیل شده است.
وزیر نفت با بیان این كه روزانه ٢٠ میلیون لیتر گازوییل صادر می شود، افزود: با راه‌اندازی فاز نخست این پالایشگاه، ایران از واردات بنزین بی‌نیاز و به صادركننده بنزین تبدیل می شود.
اقتصام **2022** 2023** خبرنگار: میثم طاهری ** انتشاردهنده: لطیف نكوئی
۰ نفر