۲۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۳۵
کد خبر: 82267023
T T
۰ نفر

پاييز آمد، مگس هاي سفيد چرا نرفتند؟

۲۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۳۵
کد خبر: 82267023
پاييز آمد، مگس هاي سفيد چرا نرفتند؟

تهران- ايرنا- يك حشره شناس در مورد علت حضور مگس هاي سفيد در فصل پاييز در گفت وگو با پايگاه خبري عصر ايران توضيحاتي را ارائه داد.

در ادامه اين گفت وگو مي خوانيم: مگس هاي سفيد و يا سفيد بالك ها چند سالي است كه به تهران وارد شده است اما همگان انتظار داشتند تا با شروع آغاز فصل پاييز و شروع سرما اين آفت ها در شهر كاهش يابند ولي تا كنون اين اتفاق نيوفتاده است يك حشره شناس در مورد علت حضور مگس هاي سفيد در فصل پاييز توضيحاتي را ارائه داد.
عليرضا نادري حشره شناس سازمان حفاظت محيط زيست در گفت و گو با خبرنگار عصر ايران در مورد زياد شدن مگس هاي سفيد (سفيد بالك ها) و حضور آنها حتي در فصل پاييز گفت: اين حشرات تا زماني كه باران در تهران نيايد حضور خواهند داشت زيرا فقط باران است كه مي تواند آنها را از روي درختان بشورد.

دليل وجود مگس هاي سفيد در فصل پاييز چيست؟
وي ادامه داد: ميزبان اصلي سفيد بالك ها درختان توت هستند زيرا مطابق با بررسي هاي انجام شده 80 درصد آنها در اين درختان ساكن بود و حتي در خاك پاي درختان نيز حضور دارند و بنابراين تا زمانيكه شاهد ريزش باران در تهران نباشيم بايد اين حشرات را كماكان در خيايان ها ببينيم.
نادري در پاسخ به اين پرسش كه چرا در فصل تابستان امسال در مقايسه با سال گذشته اين حشرات در ابتدا حضور كمي داشتند و به يكباره شاهد افزايش جمعيت آنها بوديم گفت: به دليل اينكه امسال در فصل بهار شاهد بارندگي هاي بسيار خوبي بوديم لذا جمعيت اين حشرات كاهش داشتند ولي در ادامه با شروع فصل تابستان و آغاز گرما شاهد حضور پررنگ آنها در شهر بوديم.
وي در مورد نوارهايي كه بر روي درختان براي كنترل سفيد بالك ها زده شده و تاثير آنها گفت: اين اقدامات تاثيري در ريشه كن كردن اين حشرات ندارند و فقط شايد بتواند كمي وضعيت را كنترل كند.
اين حشره شناس خاطر نشان كرد: در فصل پاييز نيز تا زمانيكه بارندگي در كشور نداشته باشيم بايد همچنان شاهد حضور سفيد بالك ها باشيم.
وي ادامه داد: مطابق بررسي هاي انجام شده درختان توت منشاء تجمع سفيد بالك ها هستند و حجم بسيار زيادي از اين آفت در اين درختان وجود دارند و با توجه به اينكه در بسياري از بزرگراه ها و خيابان ها تعداد اين درختان زياد است خود عامل افزايش جمعيت به شمار مي رود.
وي ادامه داد: بارندگي و سرما باعث كاهش جمعيت سفيد بالك ها مي شود و حال با استفاده از فرصت سرما بايد اقدامات موثري براي از بين بردن آنها كه شامل سوزاندن و يا دفن كردن شاخه هاي هرس شده درختان به دليل از بين بردن زمينه هاي تخم گذاري سفيد بالك ها و استفاده از سموم ارگانيك اقدامات لازم انجام شود.
*منبع: پايگاه خبري عصر ايران/24مهر95
** اول ** 1337- انتشار دهنده: خداوردي اسدي كوردلو
۰ نفر