۲۲ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۲۰
کد خبر: 82265323
T T
۰ نفر
قول مساعد رئیس صندوق بین المللی پول برای پیگیری همكاری بانك های اروپایی با ایران

تهران- ایرنا- رئیس صندوق بین المللی پول در دیدار با وزیر امور اقتصادی و دارای كشور قول داد كه از امكانات این صندوق برای رفع مشكل همكاری نكردن بانك های بزرگ اروپایی با شبكه بانكی ایران پس از برجام بهره گیرد.

به گزارش ایرنا و بر اساس اعلام بانك مركزی، در دیدار كریستین لاگارد با علی طیب نیا در حاشیه اجلاس سالانه صندوق بین المللی پول و بانك جهانی در واشنگتن، اكبر كمیجانی قائم مقام بانك مركزی، به همراه معاونان و تعدادی از مدیران ارشد ادارات مختلف صندوق بین المللی پول نیز حضور داشتند.
طیب نیا در این نشست گزارشی از تحولات اقتصادی كشور از ابتدای دولت یازدهم و تبیین سیاست های اقتصاد كلان، به ویژه سیاست های اصلاح ساختاری در قالب اقتصاد مقاومتی طی یك سال گذشته را ارایه كرد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد دستاوردهای اقتصادی دولت نظیر افزایش رشد اقتصادی، كاهش تورم به سطح تك رقمی آن، حصول ثبات در بازار ارز، گسترش فضای آرام و اطمینان بخش اقتصادی توضیحاتی را ارائه كرد كه مورد توجه رئیس صندوق بین المللی پول قرار گرفت.
وی همچنین به تلاش های دولت برای بازپرداخت بدهی های خود به شبكه بانكی و بخش خصوصی از طریق گسترش بازار بدهی با انتشار اوراق بهادار و اسناد خزانه اسلامی، تامین كسری بودجه دولت، اجرایی كردن طرح اصلاح نظام بانكی در راستای تقویت نظام بانكی و در شرف ارسال لوایح دوگانه قانون بانك مركزی و بانكداری كشور به مجلس شورای اسلامی اشاره كرد.
از دیگر موضوعات مورد بحث در این دیدار، طرح سوالاتی از سوی مدیرعامل صندوق در خصوص تحولات اخیر بازار نفت و یكسان سازی نرخ ارز در كشور بود كه در این زمینه قائم مقام بانك مركزی ایران توضیحات مبسوطی از اقدامات این بانك در فراهم كردن بسترهای لازم برای حركت به سمت نرخ ارز یكسان ارایه كرد.
كمیجانی با تشریح اقدامات انجام شده به ویژه انتقال تامین مالی واردات قسمت عمده ای از كالاها از نرخ ارز رسمی به نرخ ارز بازار، ابراز امیدواری كرد تا پایان سال جاری فرایند یكسان سازی نرخ ارز تكمیل شود.
همچنین در خصوص توافق كشورهای عضو اوپك با غیراوپك در مورد كاهش سقف تولید نیز موضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ثبات بازار نفت و افزایش تولید نفت ایران در چارچوب توافق شده مورد تاكید قرار گرفت.
لاگارد با ابراز خرسندی از مطالب ارائه شده و دستاوردهای حاصله، قول داد بخش های ذیربط صندوق كماكان به همكاری با ایران در ارائه كمك های فنی و آموزشی در زمینه های بانكی، پولی، ارزی و مالیاتی ادامه دهند.
همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به سابقه تصویب قوانین و مقررات مربوط به مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در ایران، نسبت به اجرایی كردن آنها در ایران توضیحاتی به رئیس صندوق بین المللی پول ارایه كرد.
علاوه بر این، موضوع همكاری نكردن بانك های بزرگ اروپایی با شبكه بانكی كشور از دیگر مباحث مطرح شده در این حوزه بود كه در این خصوص رئیس صندوق بین المللی پول نسبت به بهره گیری از امكانات صندوق در راستای رفع مشكل با كشورهای ذیربط قول مساعدت و پیگیری داد تا همكاری لازم با بانك های ایران صورت گیرد.
قائم مقام بانك مركزی همچنین در جلسات جداگانه ای با لاگارد و وزیران اقتصادی و روسای كل بانك های مركزی كشورهای عضو منطقه منا و مسعود احمد رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) با روسای كل بانك های مركزی كشورهای منطقه منا شركت كرد.
در این جلسات، ضمن بحث و تبادل نظر در مورد علل كندی رشد اقتصادی و طولانی بودن آن در اقتصاد جهانی، بر رفع محدودیت های بانكی و گسترش روابط كارگزاری بانكی تاكید شد. همچنین برای سرعت بخشیدن به افزایش رشد اقتصادی و گسترش آن از طریق اتخاذ سیاست های ساختاری برای افزایش رشد بهره وری تولید و اتخاذ سیاست های پولی و مالی برای تحریك تقاضای كل، توصیه ها و تاكید لازم صورت گرفت.
ریاست هیات ایرانی اعزامی به اجلاس سالانه بانك جهانی و صندوق بین المللی پول را وزیر امور اقتصادی و دارایی برعهده داشت و از بانك مركزی نیز علاوه بر كمیجانی، معاون ارزی و اقتصادی آن نیز در این نشست جهانی حضور یافتند.
این اجلاس در روزهای 16 تا 18 مهرماه در واشنگتن آمریكا برگزار شد.
اجلاس سالانه صندوق بین المللی پول و بانك جهانی مهمترین كانون رایزنی نمایندگان نهادهای پولی و مالی كشورهای مختلف به شمار می رود و باتوجه به شرایط پسابرجام، این اجلاس فرصتی برای هیات ایرانی بود تا از طریق رایزنی به مقام های بانكی و پولی سایر كشورها، راهكار‌های گسترش روابط بانكی و رفع موانع موجود را پیگیری كنند.
اقتصام**2025**1834
خبرنگار: لیلا جودی ** انتشاردهنده: ناهید شفیعی
۰ نفر