۱۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۷:۱۹
کد خبر: 82261072
T T
۰ نفر

گشایش موزه كلیسای تاریخی سنت استپانوس جلفا

۱۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۷:۱۹
کد خبر: 82261072
گشایش موزه كلیسای تاریخی سنت استپانوس جلفا

تبریز - ایرنا - رئیس امور موزه های اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از گشایش موزه كلیسای تاریخی سنت استپانوس شهرستان جلفا خبر داد.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، مهدی بزاز دستفروش افزود: موزه كلیسای سنت استپانوس با همكاری دفتر امور پایگاه های ثبت جهانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور و سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس گشایش و به بهره برداری رسید.
وی با بیان اینكه این موزه شامل دو بخش اصلی و جنبی است، اظهار كرد: بخش اصلی آن مربوط به آثار به دست آمده از محوطه كلیسای سنت استپانوس، كتیبه ها و تصاویری از مكاتبات تاریخی این كلیسا بوده و بخش جنبی آن نیز به معرفی كلیساهای تاریخی ارامنه ایران در قالب تصاویر و ماكت های سنگی اختصاص دارد.
بزاز دستفروش، با اشاره به اینكه كلیسای سنت استپانوس به ثبت ملی رسیده است، اختصاص بخشی از این مكان به عنوان موزه را در معرفی بیشتر تاریخ آذربایجان و آشنایی مردم با فرهنگ و تمدن مردم ضروری دانست.
مجموعه كلیسا از بخش های مختلف تشكیل یافته، سرتاسر نمای سنگی خارجی آن پوشیده از حجاری و مقرنس كاری بوده و درون نمازخانه كلیسا نیز نقاشی های زیبایی روی بستر گچی نقش بسته كه زیبایی و جلوه خاصی به بنا داده است.
كلیسای سنت استپانوس در سال 1341 در فهرست آثار ملی كشور و در سال 1387در قالب مجموعه كلیساهای ارامنه ایران در فهرست میراث جهانی یونسكو به ثبت رسیده است.
كلیسای سنت استپانوس در 16 كیلومتری شمال غربی شهرستان جلفا قرار دارد.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: محمد رستگار
8023/6183
۰ نفر