۱۲ مهر ۱۳۹۵، ۲۲:۰۸
کد خبر: 82254924
T T
۰ نفر
امریكا مذاكره با روسیه درمورد آتش بس سوریه را تعلیق كرد

تهران- ایرنا- امریكا روزدوشنبه مذاكره با روسیه درمورد تلاش برای احیای آتش بس ناموفق در سوریه را به حال تعلیق درآورد و یك هسته نظامی مشترك برای هدف قرار دادن گروه های افراطی تشكیل داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، جان كربی گفت :' این تعلیق تصمیمی نبود كه به راحتی گرفته شود. '
وی روسیه و سوریه متحدش را به تشدید حملات علیه مناطق غیرنظامی متهم كرد.
كربی گفت : ارتش های امریكا و روسیه به استفاده از یك كانال ارتباطی برای تضمین اینكه نیروهایش درجریان عملیات ضد تروریستی درسوریه درمسیر یكدیگر قرار نخواهند گرفت، ادامه خواهند داد.
ولی امریكا درحال فراخوانی پرسنلی است كه به منظور یك 'مركز اجرایی مشترك ' با افسران روسیه برای برنامه ریزی حملات هماهنگ به ژنو اعزام شده اند.
فرانس پرس به نقل از كربی گزارش داد :‌ دیپلمات های امریكا مذاكره با روسیه درمورد احیای توافق نهم سپتامبر بین جان كری وزیرخارجه این كشور و سرگئی لاوروف همتای روس وی را به حال تعلیق درخواهند آورد.
براساس این توافق، یك آتش بس درماه سپتامبر برقرار شد ولی ظرف یك هفته به دلیل تشدید اختلافات و حملات در جنگ داخلی سوریه فرو پاشید.
كربی دربیانیه ای گفت : 'متاسفانه، روسیه به تعهداتش ازجمله وظایفش در قبال قوانین بین المللی حقوق بشرعمل نكرده است.'
به گفته این سخنگوی امریكا، روسیه یا مایل به تضمین پیروی دولت سوریه از تمهیدات توافق شده با مسكو نیست یا اینكه توان این كار را ندارد.'
وی افزود: روسیه و سوریه بیشتر راه نظامی را در پیش گرفته اند كه این با ترك مخاصمه ناسازگار است و تشدید حملات علیه مناطق غیرنظامی گواه این این مدعاست.
كربی درادامه مسكو و دمشق را به'هدف قرار دادن تشكیلات زیربنایی حیاتی از جمله بیمارستان ها و جلوگیری از ارسال كمك های بشردوستانه به غیرنظامیان نیازمند متهم كرد.'
وی این اتهام واشنگتن را تكرار كرد كه روسیه و دولت سوریه مسئول حمله مرگبار نوزدهم سپتامبر به یك كاروان كمك رسانی سازمان ملل در شمال سوریه و درخارج از حلب هستند.
شبك 1403 / 1064 مترجم : علی روشندل / انتشار دهنده : فرشاد محسن زاده

سرخط اخبار جهان