۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۷:۲۱
کد خبر: 82247939
T T
۰ نفر
نقش طلایی پوتین بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی- سعید محسنی راد

تهران - ایرنا - شخصیت جدی وویژگی های برجسته تصمیمات ولادمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه كه اهمیت نقش این كشور درتحولات منطقه و جهان را نقشی طلایی كرده، مورد تجلیل بیشتر دولتمردان وتحلیلگران سیاسی جهان قرار گرفته است.

ورود روسیه برای حل بحران هایی كه از سوی كشورهای غربی بویژه آمریكایی ها و با تبانی هم پیمانان عربش باعث به آشوب كشیده شدن آسیا و بخصوص خاورمیانه گردیده تا حد قابل توجهی موفقیت آمیز بوده بطور مثال با دخالت مستقیم در بحران سوریه و حتی با انتشار اخبار رسانه های عربی مبنی بر دخالت این كشور دربحران یمن، كشورهای عضو ائتلاف متجاوز به رهبری سعودی ها را سراسیمه و دستپاچه كرده است.
ولادیمیر پوتین سیاستمدار قدرتمندی است كه در بیش از 15 سال گذشته نبض سیاست واقتصاد روسیه را در دست دارد او حتی وقتی رئیس جمهوری هم نبوده نقش موثری در سیاست گذاری این كشور داشت وبه خوبی ازپس بحران هایی كه غربی ها برای این كشور ایجاد كرده اند برآمد، این روزها هم بواسطه ورود بموقع در موضوع سوریه برای مقابله با تروریست ها، بیش از گذشته مورد توجه رسانه‌ها و افكار عمومی كشورهای منطقه و جهان قرار گرفته است.
پوتین 64 ساله ازسوی نشریه آمریكایی «فوربس» در فهرست سال 2015 این نشریه به‌عنوان قدرتمند‌ترین مرد جهان معرفی شد و بطور كلی در دنیای غرب، حساب خاصی روی شخصیت و سیاست های او باز شده است و سران كشورهای عربی بیش از اوباما روی او حساب باز می كنند.
' بن جودا' روزنامه ‌نگار انگلیسی درسال 2014 كتابی را با عنوان «امپراتوری شكننده، ماجرای عشق و جدایی روسیه و پوتین» درباره زندگی‌نامه و شخصیت پوتین نوشت. او در سفرهای فراوان خود به روسیه با بسیاری از نزدیكان و مشاوران پوتین گفت‌وگو كرده و این كتاب را با توجه به ویژگی‌های شخصی ولادیمیر پوتین به رشته تحریر درآورده است.
او به 10 نكته كلیدی در درباره رئیس‌جمهوری روسیه اشاره می كند كه برخی از آنها عبارتند از: 35 سال زندگی مجردی به ‌عنوان یك افسر رده دوم كا.گ.ب در محل ماموریت خود در درسدن آلمان، عدم علاقه شدید به كتاب و صرف وقت برای اینترنت، علاقه ویژه به شخصیت تاریخی پتر كبیر، دیرخوابیدن، علاقه به صبحانه متشكل از پنیر نرم سفید و تخم بلدرچین و گاهی املت والبته مواد غذایی تازه، بیزاری از ترافیك و شلوغی شهرهای بزرگی مثل موسكو وعلاقمندی به كار در ویلای خود در حومه این شهر، علاقه به ورزش هایی مثل هاكی روی یخ، شنا و جودو و نگرانی از احتمال مسمومیت غذایی از سوی سرویس های امنیتی كشورهای رقیب و متخاصم.
ولادیمیر پوتین در سال 1952 در لینگراد (سن پترزبورگ امروزی) به دنیا آمد، پدربزرگش اسپیریدون آشپز شخصی لنین و استالین و پدر و مادرش كارگران یك كارخانه بودند، او از زمان تحصیل تاكنون عضو گروه كمونیستی اتحاد جماهیر شوروی باقی مانده و از جوانی شیفته شخصیت افسرهای اطلاعاتی و امنیتی شوروی بود، در 31 سالگی با لودمیلا ازدواج و دو سال بعد صاحب دو دختر شد، او در سال 1999 قائم مقام وزیر امور خارجه روسیه شد. انتخاب پوتین به جانشینی یلتسین به عنوان رئیس‌جمهور روسیه، رهبران كشورهای غربی را نیز شگفت‌زده كرد، او در انتخابات ریاست جمهوری روسیه در مارس سال 2012 با شمارش 98 و نیم درصد آرای ماخوذه 64 و 50 دهم درصد آرا را كسب و به منصب ریاست جمهوری این كشور رسید. به خوبی به زبان‌های آلمانی و انگلیسی صحبت می‌كند و از سوی فدراسیون جهانی جودو دان 8 این رشته را دریافت كرده است.
وی در راندن انواع و اقسام وسایل نقلیه مهارت دارد. وی زیردریایی هسته‌ای، لوكوموتیو و كامیون‌های عظیم‌الجثه را نیز به تنهایی هدایت كرده است و در چند كلمه می توان او را فردی مصمم و جدی، متخصص، تاریخدان، رزمی و دوستدار طبیعت و در عین حال فردی منحصر به فرد در سیاست دانست.
***گرایش سران عربی به روسیه، ترفند یا اعتماد ؟
سران كشورهای عربی تقریبا از زمانی كه برخی بحران های منطقه ای مثل بحران یمن، عراق و سوریه توسط شاهزاده های سعودی آغاز و یا دامن زده شد و پس از آنكه سیاست های دوگانه دولتمردان آمریكایی در تشویق به حمله یا پا پس كشیدن از این میدان ها را مشاهده كردند به سطحی از بی اعتمادی به آمریكایی ها دست یافتند كه در تعیین رابطه سیاسی و اقتصادی آنها تاثیر گذاشت.
برخی كشورهای عربی مثل مصر در سیاست های خود بطور ملموسی از غرب به روسیه گرایش پیدا كرده و حتی كشورهای دیگر عربی مثل امارات، عمان، قطر و حتی عربستان سعودی نیز به اهمیت ارتباط با روس ها پی برده كه با مروری به افزایش سفرهای حاكمان این كشورها به روسیه می توان میزان اهمیت آن را درك كرد.
بر اساس آمار رسانه های خبری، تعداد مسافرت های پی در پی رهبران، ولیعهدها و وزرای خارجه كشورهای عرب به روسیه در طول 14 ماه گذشته بیش از تعداد سفرهای صورت گرفته آنان در طول 20 سال گذشته بوده است.
ملك عبدالله دوم، پادشاه اردن و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر و شیخ محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی و محمد بن سلمان چانشین ولیعهد عربستان از جمله كسانی هستند كه درماه های اخیر بارها به مسكو سفر كرده اند هرچند برخی از این كشورها برای زهر چشم گرفتن از طرف آمریكایی خود به چنین مسافرت هایی دست زده اند اما نقش فعال روسیه درتحولات خاورمیانه می تواند درك عرب ها از قدرت روسیه در حل بحران های منطقه را جدی تر نمایان كند، منطقه ای كه هر لحظه آبستن بحرانی خطرناك تر از گذشته است.
تحلیلگران سیاسی پیش بینی می كنند كه درآینده و با فروكش كردن نقش آمریكایی ها و افشا شدن سیاست های دو گانه آنها در تحولات منطقه و افزایش بی اعتمادی كشورهای منطقه به این كشور، روسیه مجددا به دوران طلایی شوروی سابق بازخواهد گشت.
با این كه روابط اعراب با روسیه تا كنون و بیشتر محدود به همكاری های تسلیحاتی واقتصادی بوده اما پیش بینی می شود این روابط وارد مرحله تازه ای شود كه فراتر از همكاری های اقتصادی و نظامی است و تا برقراری روابط راهبردی سیاسی گسترش یابد.
بهبود روابط تركیه با روسیه توانست نقش موثری در رویكرد سران كشورهای عربی به جبهه روسیه داشته باشد و با جهت گیری های السیسی رییس جمهوری مصر نیز سطح این توازن به سمت روس ها شیب تندتری به خود گرفت.
یكی از دلایل نزدیكی اعراب به روسیه را نیز می توان ریشه در نگرانی آنها از نزدیكی این كشور به ایران دانست بخصوص سعودی ها كه پس از امضای برجام بین ایران و كشورهای غربی در تلاشند با استفاده از دیپلماسی دلاری از این پیوند استراتژیك كه به نفوذ سعودی ها در منطقه پایان خواهد داد ممانعت كنند.
*** دیدار پوتین با رهبر انقلاب
رئیس ‌جمهوری روسیه در آذر سال گذشته كه برای شركت در سومین نشست سران مجمع كشورهای صادركننده گاز به تهران سفر كرده بود مستقیماً از فرودگاه به دیدار رهبر جمهوری اسلامی رفت تا برای دومین بار در یك دهه گذشته با او دیدار كند.
آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس‌ جمهوری روسیه، او را 'شخصیتی برجسته' با 'موضع‌گیری‌های مبتكرانه' خواند و از سیاست‌های منطقه‌ای روسیه به ‌ویژه در سوریه تمجید و آن را تاثیرگذار توصیف كرد.
ولادیمیر پوتین هم در این دیدار، علاوه بر تقدیم 'یكی از قدیمی‌ترین نسخ خطی قرآن روسیه' به آیت‌الله خامنه‌ای، ایران را 'متحدی مطمئن و قابل اتكا' در منطقه و جهان توصیف نمود.
او گفت: كشورش متعهد است كه برخلاف برخی‌ها، به شركای خود از پشت خنجر نزند و در پشت پرده، اقدامی علیه دوستان خود انجام ندهد.
این سخنان پوتین شاید پاسخی به این فراز از صحبت های رهبری ایران بود كه گفت 'هیچ اعتمادی به آمریكایی‌ها نداریم و با چشمان باز، رفتار و عملكرد دولت آمریكا را در موضوع هسته‌ای تحت نظر داریم'.
اتحاد و همكاری روسیه قدرتمند و ایران تاثیرگذار در منطقه توانسته تاكنون جلوی بسیاری از توطئه های كشورهای غربی و آمریكا و هم پیمانان عرب آنها مثل عربستان برای منطقه را گرفته و طرح آنها را در حمایت از تروریست ها و تجزیه عراق و سوریه نقش بر آب نماید.
رسانه های كشورهای عربی و جهان نیز دیدار پوتین با رهبر انقلاب بعد از هشت سال را بیانگر اتخاذ تصمیمات راهبردی در سطح منطقه و جهان دانستند چرا كه این دیدار پس از امضای توافق هسته ای و حضور نظامی روسیه در سوریه صورت می گیرد.
نقش فعال ومصمم روسیه كه ازشخصیت جدی با ویژگی های منحصر به فرد ولادیمیر پوتین تاثیر می پذیرد می تواند منشأ تحولات راهبردی در منطقه باشد كه به نفع كشورهای آسیایی و بخصوص منطقه پر تنش خلیج فارس خواهد بود.
مهار پدیده شوم تروریسم كه در قالب گروه های تكفیری مثل داعش و القاعده و با حمایت برخی كشورهای غربی و عربی باعث بروز تنش و بحران در كشورهای بزرگ و مهم اسلامی مانند سوریه و عراق گردیده توسط روسیه می تواند نقش روسیه را مقابل كشورهای غربی كه مدعی ظاهری مبارزه با تروریسم و دفاع از حقوق بشر هستند برجسته تر نماید.
نقش شخصیت پوتین درمرحله طلایی شدن نام روسیه كه با شكل گیری همكاری های منطقه ای بین كشورهای تاثیرگذار مثل جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد بركسی پوشیده نیست و این امر علاوه بر افزایش ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه باعث مهار سیاست های تخریبی برخی كشورهای عربی مثل عربستان می شود كه نقشی بجز جنگ افروزی و فتنه انگیزی به نفع آمریكایی ها و رژیم صهیونیستی در منطقه ایفا نمی كنند.
خاورم**1653**1859
انتشاردهنده:عزیز موسوی
۰ نفر

سرخط اخبار جهان