۶ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۳۸
کد خبر: 82245415
T T
۰ نفر
هنرمند هلندی: فرم تئاترهای ایرانی بسیار جدید است

تهران - ایرنا - هنرمند هلندی و دراماتورژ نمایش «درباره تصورت از من تجدیدنظر كن»، سنت كنونی نمایشی در ایران را متفاوت از دیگر كشورها دانست و گفت: فرم تئاترهای ایرانی بسیار جدید است.

سیسیل برومر - Cecile Brommer - روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: پیشتر چند نمایش از گروه های تئاتری ایرانی را در هلند دیده بودم و در روزهایی اخیر كه وارد تهران شدم دو نمایش «از زیرزمین تا پشت بام» و «پنج» را تماشا كردم
وی در مورد كیفیت این آثار گفت: نمایش «از زیرزمین تا پشت بام» بسیار هیجان انگیز بود و به موضوعات مهمی می پرداخت و فكر كردم داستان آن از یك قصه واقعی اقتباس شده است. تماشاگران هم حس خوبی از دیدن آن داشتند.
سیسیل برومر افزود: نمایش «پنج» نیز بیشتر یك كار تجربه گرا به نظر می رسید. با آنكه تماشاچی ها نقشی در این نمایش نداشتند اما انرژی در سالن وجود داشت كه حس مشتركی بین بازیگر و تماشاگران ایجاد می كرد.
دراماتورژ نمایش «درباره تصورت از من تجدیدنظر كن» در مورد خصوصیت محسوس تئاتر ایران گفت: زنان در تئاتر ایران بسیار فعال، تحصیلكرده و به خوبی از شرایط پیرامون خود مطلع هستند.
سیسیل برومر، سنت كنونی نمایشی در ایران را متفاوت از دیگر كشورها دانست با بیان اینكه روند تئاتر ایران بسیار امیدوار كننده است، افزود: در تئاتر كنونی هلند تماشاچی نقش فعالی دارد و با وجود آنكه تماشاچی در تئاترهای ایرانی چندان نقشی ندارد، اما فرم تئاترها بسیار جدید است.
وی همچنین در مورد موانع موجود بر سر همكاری های بیشتر تئاتر ایران با دیگر كشورها گفت: نداشتن دانش از وضعیت تئاتر دو طرف، بی اطلاعی از فرهنگ یكدیگر و نبود منابع مالی باعث شده تا گروه های تئاتری دو كشور نتوانند با هم همكاری كنند.
نمایش «درباره تصورت از من تجدیدنظر كن» پروژه مشترك ایران با چند كشور از جمله هلند است كه چند بازیگر ایرانی و غیرایرانی در آن حضور دارند.
این نمایش به كارگردانی آروند دشت آرای از چهارم مهر ماه به مدت 15 شب، ساعت 20 و 30 دقیقه در سالن چارسو به صحنه رفته است.
آزاده میرزایی، استورات دنیسون، آروشا بیگی، مارتین شولتز، مارین ون هولك، آروند دشت آرای، دیبا خاتمی و میخائیل ولوس در این نمایش ایفای نقش می كنند.
فراهنگ ** 9157 ** 1071 ** خبرنگار: منصوره شوشتری ** انتشاردهنده: انتشار دهنده
۰ نفر