۲ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۴۱
کد خبر: 82240009
T T
۰ نفر
80 درصد گردش مالی سالانه صنعت چاپ كشور مربوط به حوزه بسته بندی است

بجنورد - ایرنا- مدیركل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گردش مالی سالانه صنعت چاپ كشور هفت هزار میلیارد ریال است كه 80 درصد آن مربوط به انواع بسته بندی، پنج درصد چاپ كتاب و 15 درصد مربوط به نشریات می شود.

به گزارش ایرنا، محمدرضا برازش پنجشنبه شب در همایش تجلیل از صنعتگران چاپ و نشر در بجنورد مركز خراسان شمالی اظهار كرد: ما نتوانسته ایم ارتباط منطقی بین صنعت چاپ و نشر و دیگر صنایع برقرار كنیم؛ به همین دلیل صنعت بسته بندی در كشور ما بسیار ضعیف است و مجبور به خام فروشی هستیم.
وی با بیان این كه بین نیازهای ما و میزان فروش تولید تعادل وجود ندارد تصریح كرد: انبوه واردات و ضعف ما در تولید و فرآوری باعث ضربه به این صنعت شده است.
وی با اشاره به این ‌كه كاغذ بدون چاپ معنی ندارد؛ تصریح كرد: تابلوهای تبلیغاتی بسیاری كه در شهرها برای مناسبت‌های مختلف به ‌كار برده می‌شود، انواع كارت‌های اعتباری، بسته دستمال ‌كاغذی وغیره همه نیازمند صنعت چاپ است.
برازش افزود: خام فروشی میزان سود را پایین می آورد باید با ارائه خلاقیت در نوع بسته بندی، جذابیت فروش محصولات را بالا ببریم و لازمه این كار هم سرمایه گذاری در این صنعت است.
مدیركل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: از آنجا كه دستگاه های چاپ و نشر هزینه بسیار بالایی را می طلبد باید در مرحله اول از تولیدكننده داخل و سپس از سرمایه گذار خارجی دعوت به سرمایه گذاری در این صنعت كنیم.
وی خاطرنشان كرد: استان های تهران، همدان و خراسان رضوی در جذب سرمایه گذار بسیار موفق عمل كرده اند و اكنون سرمایه گذاران اتریشی و پاكستانی در این شهرها سرمایه گذاری های كلان كرده اند.
مدیركل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تراز واردات و صادرات چاپ كشور را منفی عنوان كرد و گفت: به دلیل داشتن زبان خاص در حوزه كتاب و ضعف سرمایه گذاری در این حوزه، واردات و صادرات زیادی انجام نمی شود.
برازش با اشاره به این‌كه در حوزه صادرات كمتر از 10 درصد مبادلات صورت گرفته، گفت: در سال گذشته 150 میلیون جلد كتاب غیردرسی تولید شد كه میزان كاغذ مصرفی برای كتاب‌های درسی 110 هزار تن بود و برای روزنامه ها و نشریات كمتر از 100 هزار تن مصرف شد.
برازش تصریح كرد: جایگاه كنونی ایران در حوزه چاپ و نشر در خاورمیانه پنجم است؛ درحالی كه پیش بینی ما در سند چشم انداز تاكید بر رتبه اول منطقه دارد.
وی آذربایجان، افغانستان و برخی كشورهای حوزه آسیای میانه را از مقاصد اصلی صادرات محصولات چاپی ایران عنوان و اظهار كرد: باید در نحوه بازاریابی در این كشورها تجدیدنظر شود تا میزان صادرات به آنها افزایش یابد.
مدیركل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی هم در ادامه این همایش گفت: صنعت چاپ جزء پنج صنعت مهم جهان است و از طرفی زیربنای فرهنگ را هم تشكیل می دهد.
حسین ثابت قدم وحید افزود: این صنعت در استان ما با مشكلات سخت افزاری و نرم افزاری زیادی مواجه است كه برای حل این مشكلات نیازمند عزم ملی هستیم.
در پایان این همایش از فعالان حوزه چاپ و نشر استان تجلیل شد.
/1744/6003 / 1650 ** خبرنگار:روح الله صائب ** انتشاردهنده: دریس
۰ نفر