درخواست «تمام سلام» در مجمع عمومی سازمان ملل/كمك دوستان به انتخاب رئیس جمهوری لبنان

بیروت – ایرنا – « تمام سلام» نخست وزیر لبنان با تاكید به اینكه « باید اعتراف كنیم حل مشكل خلاء ریاست جمهوری لبنان فقط دراختیار لبنانی ها نیست»، گفت: از همه دوستان و محبان لبنان و همه كسانی كه می خواهند یك بحران جدید در خاورمیانه بروز نكند، می خواهم به لبنانی ها برای انتخاب رئیس جمهوری جدید كمك كنند.

به گزارش ایرنا ،تمام سلام عصر دیروز(پنجشنبه) در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: لبنان با بحران سیاسی سختی مواجه است و پارلمان آن بیش از دو سال است كه نتوانسته رئیس جمهوری جدید را انتخاب كند و این بحران به تعطیلی شبه كامل مجلس قانونگذاری و كند شدن فعالیت های قوه مجریه منجر شده و پیامدهای منفی برای وضعیت اقتصادی آن داشته است.
وی افزود: همه كشورهای برادر و دوست از اوضاع لبنان ، ویژگی های سیاسی و تاثیرپذیری آن از عوامل خارجی از جمله درگیری ها و اختلافات شدید در منطقه آگاه هستند، بنابر این باید اعتراف كنیم كه حل مشكل خلاء ریاست جمهوری لبنان فقط دراختیار لبنانی ها نیست.
نخست وزیر لبنان تاكید كرد: از همه دوستان و محبان لبنان و همه كسانی كه می خواهند یك بحران جدید در خاورمیانه بروز نكند، می خواهیم به لبنانی ها برای انتخاب رئیس جمهوری ، بازگشت تعادل به نهادهای قانونی و حمایت از زندگی مشترك مسالمت آمیز آن كه همچنان الگوئی در خاورمیانه است، كمك كنند.
تمام سلام در بخشی از سخنان خود از اینكه شورای امنیت سازمان ملل بارها در حل نزاع های كشورهای مختلف به ویژه در منطقه خاورمیانه شكست خورده است، ابراز تاسف و بر اهمیت اصلاح این شورا به گونه ای كه برآیند همه واقعیت های سیاسی ، اقتصادی و جمعیتی جهان باشد، تاكید كرد.
وی در ادامه سخنان خود تصریح كرد:تكرار می كنیم كه جنگ دردناك سوریه به بحران آوارگان منجر شده است و به همین دلیل لبنان اكنون رنج هائی را بیش از توان خود تحمل می كند.
« لبنان كشوری با مساحت كم (ده هزار كیلومتر مربع) حدود یك سوم جمعیت خود یعنی حدود یك و نیم میلیون آواره سوری را میزبانی می كند اما با وجود امكانات كم و ناكافی بودن كمك های مالی جهانی، در اجرای وظایف انسانی خود كوتاهی نكرده است».
نخست وزیر لبنان با بیان اینكه « لبنان پذیرش آوارگان جدید را متوقف كرده است» ، خاطرنشان كرد: از سازمان ملل متحد می خواهیم تا برای بازگشت امن و كریمانه آوارگان سوری به كشورشان و سكنی گزیدن آنان در مناطقی در داخل سوریه اقدام كند و ما برای تسریع در اجرای آن آماده همكاری با طرف های ذیربط هستیم.
تمام سلام گفت: باردیگر تاكید می كنیم كه لبنان یك پناهگاه دائم نیست و تنها وطن لبنانی ها است.
وی تاكید كرد: لبنان همچنان با خطر تروریسم مواجه است و در رویاروئی های با تروریست ها هزینه های سنگینی را پرداخته و تعدادی از نظامیان و شهروندان غیرنظامی خود را از دست داده است.
تمام سلام گفت: بر التزام لبنان به مبارزه با این آفت تاكید می كنیم و همكاری منطقه ای و بین المللی برای مقابله با تروریسم را ضروری و با اهمیت می دانیم زیرا مبارزه با تروریسم طولانی است و تلاش ها زیادی را در همه سطوح نیازدارد.
نخست وزیر لبنان افزود: نقطه آغاز ضربه زدن به پدیده تروریسم، تلاش برای حل ریشه های آن، از بین بردن شرایط ایجاد و رشد آن مانند رفع محرومیت ها و ظلم ها و پاسخگوئی به مطالبات بر حق ملت ها در زمینه آزادی ، مساوات و كرامت و مقابله با همه گونه خشونت و تندروی است.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به گذشت ده سال از صدور قطعنامه شماره 1701 شورای امنیت سازمان ملل خاطرنشان كرد كه لبنان به مفاد این قطعنامه پایبند است و از جامعه جهانی می خواهد تا اسرائیل را به توقف نقض مستمر حاكمیت لبنان و همكاری با نیروهای سازمان ملل برای حفظ صلح ( یونیفل) به منظور تكمیل ترسیم خط مرزی و عقب نشینی از منطقه شمال روستای الغجر، كشتزارهای شبعا و بلندی های كفرشوبا وادار كند.
تمام سلام تصریح كرد: لبنان از حق كامل خود در آب ها و منابع طبیعی مانند گاز و نفت در منطقه اقتصادیش در دریای مدیترانه كوتاه نمی آید و براین اساس از دبیركل سازمان ملل كه ماه مارس گذشته به لبنان سفر كرد، خواستیم تا همه تلاش خود را برای ترسیم مرزهای دریائی بین لبنان و اسرائیل (فلسطین اشغالی) بكار گیرد.
وی تاكید كرد: لبنان ، ادامه اشغال سرزمین فلسطین توسط اسرائیل ، محاصره نوارغزه و مانع تراشی در مقابل عملیات بازسازی ویرانه های تجاوز آن در تابستان سال 2014 را محكوم می كند و خواستار اجرای قوانین مرتبط با جنایات جنگی علیه اسرائیل و جلوگیری از فرار آن از مجازات است.
نخست وزیر لبنان گفت: اسرائیل را مسئول شكست تلاش ها برای حل مسالمیت آمیز منازعه عربی - اسرائیلی می دانیم و بر ضرورت حل عادلانه ، همه جانبه و دائمی این منازعه براساس قطعنامه های 242 و338 شورای امنیت سازمان ملل و توافق سازش مادرید و ابتكار سازش عربی و همچنین برحق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمینشان براساس قطعنامه های بین المللی تاكید داریم.
تمام سلام با اشاره به خشونت های بزرگ در مشرق عربی ، نابودی خانه ها ، بیمارستان ها و عبادتگاه ها ، مهاجرت ملت ها از سرزمین شان به سوی سرنوشتی نامعلوم، افزود: از همه قدرت های موثر می خواهیم با خروج از حالت شك و تردید، مسئولیت های خود را تحمل و برای توقف خونریزی های و بازگشت امنیت و ثبات به منطقه ما اقدام كنند.
وی خاطرنشان كرد: از همه می خواهیم تلاش های موثر و صادقانه خود را برای مبارزه با تروریسم افزایش دهند و تاكید می كنیم كه شرط اول برای تثبیت ثبات و از بین رفتن زمینه های خشونت در خاورمیانه پاسخگوئی به مطالبات بر حق ملت ها در زندگی توام با استقلال ، كرامت و آزادی و ایجاد حل عادلانه قضیه فلسطین است.
نخست وزیر لبنان تصریح كرد:خواستار برقراری روابط مسالمت آمیز بین كشورهای منطقه مبتنی بر قاعده حسن هم جواری ، احترام به حاكمیت كشورهای دیگر و دخالت نكردن در امور دیگران و همچنین تقویت فرهنگ صلح و گفت وگو هستیم.
خاورم ** 1324// انتشار دهنده : فردین پازوكی

سرخط اخبار جهان