۲۲ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۳۷
کد خبر: 82227393
T T
۰ نفر

كارآفريناني كه از معلوليت، پله ترقي ساختند

۲۲ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۳۷
کد خبر: 82227393
كارآفريناني كه از معلوليت، پله ترقي ساختند

آبادان - ايرنا - تاكنون چشمان خود را بسته ايد تا با چشمان بسته در شهر قدم بزنيد؟در اين زمان از چه چيزي لذت خواهيد برد،غير از صداي بوق ماشين ها چيز ديگري توجه شما را جلب مي كند، آيا مي توانيد چيز ديگري را به دست آوريد؟

هر ساله تعدادي از ما فقط با فرا رسيدن روز عصاي سفيد، يادي از نابينايان مي كنيم و بعد كم كم آنها را در گذر زمان به فراموشي مي سپاريم، دريغ از اينكه دنيا، تماشاگه راز است و راز را با چشم سر نمي توان دريافت، آن دنيايي كه چشم همه را به خود خيره كرده و مردمان را مسحور خويش كرده، فقط يك برهوت است كه نابينايان را توفيق نديدن آن داده اند.
دنيايي سرشار از جلوه هاي حق و نشانه هاي عدل و حكمت خداوندي برابر ماست كه پراست از آدم هايي كه بي تفاوت از كنار اين همه آيت مي گذرند و ديدگانشان را تنها زرق وبرق دنيا فراگرفته است، اما هستند درميان آنها مردماني روشندل كه بدون چشم دنيايي تمام اين آيات را به نظاره نشسته اند نه با ديده سر بلكه به بركت نور دل.
به همراهجمعي از دوستان خبرنگار به انجمن كم بينايان و نابينايان نور اروند در آبادان رفتيم تا با صحبت با اعضاي اين انجمن و معرفي اقدامات و دستاوردهاي آنان به شهروندان، حداقل گامي كوچك در راستاي اداي دين و وظيفه به اين فرشتگان برداريم.
نخستين موضوعي كه در لحظه ورود توجمان را به خود جلب مي كند، اداره اين انجمن از سوي خود اعضاست، يعني اين انجمن را خود اعضا مديريت كرده و به دليل اينكه خود به مشكلات واقفند، خود در راستاي حل مشكلات هم صنف خود گام بر مي دارند.
در بدو ورود به دفتر اين انجمن، برخي اعضا به گرمي از ميهمانان استقبال كرده و پس از خوش و بشي با مسئولان انجمن، از بخش هاي مختلف اين انجمن بازديد كرديم.
در يكي از اتاق ها، مربيان و مدرسان، به نابينايان و كم بينايان، سرود و آهنگ آموزش مي دادند و در بخشي ديگر نيز، جمعي از ناشنوايان، سرودي را دسته جمعي تمرين مي كردند.
مربي آموزش نابينايان و كم بينايان در اين ديدار در گفت و گو با ايرنا در خصوص مشكلات آموزش به نابينايان و كم بينايان مي گويد:نمي توان مشكلات فراروي نابينايان را از مسائل ساير اقشار جامعه مجزا كرد، ليكن اين مشكلات براي نابينايان و كم بينايان حادتر بوده، به گونه اي كه براي اين گروه به معضلات اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي تبديل شده است.

*** آموزش تفكر انتقادي به اعضاء، كارآفريني براي نابينايان
مدير انجمن نابينايان و ناشنوايان اروند آبادان نيز در اين ديدار به ايرنا گفت:600 نابينا، ناشنوا و معلول جسمي عضو اين انجمن بوده و از خدمات اين مركز بهره مي گيرند.
كوثر قنده پور افزود:اين انجمن از نيمه دوم سال 93 فعاليت خود را براي نخستين بار در آبادان آغاز كرد.
وي اظهار داشت: اين انجمن براي كمك به نابينايان و ناشنوايان تشكيل شد، اگرچه طبق آمار حدود 500 نابينا و حدود 700 ناشنوا نيز در شهرستان و حدود هزار نفر معلول جسمي وجود دارند.
مدير انجمن نابينايان و ناشنوايان اروند آبادان گفت: حدود 600 نفر تحت پوشش اين انجمن قرار گرفتند و خدمات مانند آموزشي، كارآفريني و درمان به اين افراد به صورت كاملا رايگان به افراد زير پوشش ارائه مي شود.
قنده پور تصريح كرد: در زمينه آموزش كلاس هاي آموزشي مختلفي برگزار مي شود كه مهم ترين آن ' تفكر انتقادي' است، زيرا انسان بايد فكر و انديشه خود را تقويت كند تا در كارهاي ديگر موفق شود و در اين مركز، به انديشه هاي اعضا پر و بال داده مي شود.
وي افزود: نابينايان با فراگيري آموزش هاي لازم مي توانند توانايي هاي ديگر را جايگزين نابينايي كنند و زندگي را بر روال عادي ادامه دهند.
مدير انجمن نابينايان و ناشنوايان اروند آبادان گفت:كلاس هاي آموزشي سرود، شطرنج، تواشيح و گلسازي براي همه اعضاي اين مركز برگزار مي شود، نابينايان در اين مركز به نوعي آموزش مي بينند كه بتوانند به معلولان جسمي كمك كنند.
قنده پور اظهار داشت: سه گروه در اين مركز مكمل يكديگر هستند و مي توانند كمبودهاي همديگر را جبران كنند و آنها اين استعداد را دارند كه بتوانند افراد سالم و عادي را نيز آموزش دهند.
وي افزود: در زمينه كارآفريني اقدامات فراواني انجام داديم كه يكي از اين اقدامات، اجراي طرح ' بسته بندي خرما' است كه افراد عضو اين مركز خرما را فرآوري و بسته بندي مي كنند كه در سال گذشته مانور خوبي داشتيم و در اين راه سازمان منطقه آزاد اروند حمايت خوبي از اين انجمن داشت.
وي گفت: در زمينه كارآفريني قرار است بزودي طرح ' بسته بندي خشكبار' راه اندازي شود تا با اجراي اين طرح اشتغالزا، اعضاي انجمن در منزل نيز كار كنند.
مدير انجمن نابينايان و ناشنوايان اروند آبادان تصريح كرد: در زمينه درمان اعضاي اين مركز به صورت رايگان درمان مي شوند، البته با برخي پزشكان نيز براي ويزيت اعضاي اين مركز توافقاتي انجام شده است.
قنده پور افزود: در آينده قرار است كيلينيكي نيز براي درمان اعضاي اين مركز راه اندازي شود.
وي گفت:افرادي در زمينه فكري به ما كمك هاي زيادي كرده اند و فعاليت انجمن با كمك آنها گسترده تر شده است.
وي ادامه داد: با ساير انجمن ها توافقاتي صورت گرفت كه هر انجمن متولي يك كار شود تا موازي كاري پيش نياد، با تعامل بين انجمن هاي همسو و همگرا مي توان هماهنگي ايجاد شود.
قنده پور گفت: هر انجمن مي تواند تمامي فعاليت ها را انجام دهد و با تعامل بين آنها اقدامات تقسيم كار مي شود تا كار براي هر انجمن سبك تر شود.
مدير انجمن نابينايان و ناشنوايان اروند آبادان افزود: خيلي ها كمك ها به اين انجمن را مالي مي دانند در حالي كه ما بيشتر نياز به كمك هاي معنوي داريم و در كنار معنويات است كه ماديات به جود مي آيد.
وي ادامه داد: عمده ترين مشكل اين انجمن مادي است، سازمان منطقه آزاد مكان و تجهيزات در اختيار ما گذاشت ولي اين امكانات تنها 30 درصد مشكلات را برطرف كرده است، هزينه هاي جاري زيادي داريم كه از عهده ما خارج است، در زمينه آموزش، كارآفريني و درمان مشكلات داريم.
قنده پور گفت: هيچ ارگان دولتي حاضر به حمايت از ما نشده و تنها با كمك هاي مردمي و خيرين شهر و افكار هيات امنا فعاليت ها را پيش مي بريم.
وي افزود:شبكه بهداشت در زمينه درمان براي اين انجمن كمك هايي انجام داده تا از ظرفيت هاي داروخانه ها، سونوگرافي، راديولوژي ها به صورت رايگان استفاده كنيم.

*** مشكلاتي كه نابينايان با آن در جامعه مواجهند
از عمده ترين مسائل نابينايان مي توان به بحث آموزش، تردد و اشتغال اشاره كرد كه اين سه مورد شامل بخش هاي مختلفي مي شود.
بالا بودن هزينه تهيه وسايل كمك آموزشي و استفاده نشدن از نيروي انساني مجرب براي همكاري با نابينايان و كم بينايان در نشست هاي آزمون هاي مختلف دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي و پيش بيني نشدن فضاي مناسب سازي شده براي برگزاري آزمون حوزه امتحاني نسبت به اختصاص وقت مناسب به اين گروه است.
در بحث تردد نيز بايد به مناسب نبودن فضاهاي عمومي شهر، وسايل نقليه عمومي و معابر شهري، نصب نشدن چراغ راهنمايي ويژه عابران نابينا، كمبود مسيرهاي برجسته در پياده روها، اختلاف سطح چشمگير بسياري از پياده روها و انجام عمليات حفاري در آنها، حذف سرويس اياب و ذهاب ادارات دولتي و نبود ايستگاه هاي مترو براي استفاده نابينايان و در بحث اشتغال نيز مي توان به در نظر نگرفتن سهميه استخدام ۳ درصدي معلولان در وزارتخانه هاي دولتي، توجيه نبودن كارفرمايان به توانايي هاي نابينايان و كم بينايان و عدم اجراي آيين نامه ها و بخش نامه هاي موجود در خصوص به كارگيري ۶۰ درصد اپراتورهاي تلفن از ميان نابينايان مندرج در قانون جامع حمايت از حقوق معلولان اشاره كرد.

*** حتي مراكز مراجعه نابينايان نيز براي آنان مناسب سازي نشده است
مدير انجمن نابينايان و ناشنوايان اروند آبادان در ادامه سخنانش با گلايه از نبود نگاه كمك به معلولان و نابينايان در معماري فضاي شهري، افزود:يكي ديگر از مشكلات اصلي اعضاي انجمن نبود خط ويژه عابر پياده و استفاده از دستگاه هاي خودپرداز مخصوص معلولان و نابينايان در شهر است كه بارها براي حل اين مشكل مراجعه كرديم اما جواب درستي دريافت نشد.
قنده پور تاكيد كرد:حتي يك باجه يا خودپرداز بانك در شهرستان نيز مخصوص نابينايان يا معلولان وجود ندارد.

*** فقط و فقط وعده شنيديم
حسن هاشمي رييس هيات امناي انجمن نابينايان و ناشنوايان اروند آبادان نيز در اين ديدار در گفت و گو با ايرنا گفت: هيچ دستگاهي تاكنون حاضر به حمايت از اين انجمن نشده، در صورتي كه بارها براي حمايت فقط وعده داده شده است.
وي اظهار داشت:حتي براي برگزاري آيين روز جهاني نابينايان هم مشكل نداشتن سالن را داريم و پالايشگاه آبادان حاضر نشد، سالن خود را در اختيار ما قرار دهد.
هاشمي تصريح كرد: در ساير شهرهاي كشور از اينگونه انجمن ها حمايت مي شود اما در آبادان شرايط متفاوت است و هيچكس حاضر به همكاري نمي شود.
وي افزود: سازمان منطقه آزاد اروند نيز زماني كه به انجمن خرمشهر كمك مي كند يادش به انجمن آبادان مي افتد و اين تفاوت ها در روحيه و انگيزه اعضاي اين انجمن تاثير منفي مي گذارد.
گزارش از: سيدبهادر حسيني تشنيزي
7104/6125 /1484
۰ نفر