۲۰ شهریور ۱۳۹۵، ۱۸:۳۵
کد خبر: 82225609
T T
۰ نفر

طاعون 40 راس حيات وحش پارك پرديسان بجنورد را تلف كرد

۲۰ شهریور ۱۳۹۵، ۱۸:۳۵
کد خبر: 82225609
طاعون 40 راس حيات وحش پارك پرديسان بجنورد را تلف كرد

بجنورد- ايرنا- مديركل حفاظت محيط زيست خراسان شمالي از تلف شدن 40 راس حيات وحش پارك پرديسان بجنورد در اثر شيوع طاعون خبر داد.

به گزارش روز شنبه ايرنا، اين اطلاع رساني اداره محيط زيست خراسان شمالي پس از آن انجام شد كه امروز فردي ناشناس در پيامي به ادمين كانال تلگرامي ايرناي خراسان شمالي از دفن پنهان حيات وحش در اين پارك خبر داده بود.
در پيام اين فرد ناشناس اعلام شده كه از چند ماه پيش بيماري كشنده اي در پارك حيات وحش پرديسان شيوع پيدا كرده و طي اين مدت تعدادي آهو و گوزن تلف شده است و تنها كاري كه مسئولان انجام دادند، دفن پنهان آن هاست.
مديركل حفاظت محيط زيست خراسان شمالي با اشاره به اينكه حدود 10 روز پيش از شروع شيوع اين بيماري در منطقه مطلع شده ايم، گفت: بيماري ppr يا طاعون نشخواركنندگان كوچك كه در پارك پرديسان بجنورد شيوع پيدا كرده، موجب مرگ بيش از 40 راس از حيات وحش اين مجموعه شده است.
سيد اصغر مطهري در گفت و گو با ايرنا افزود: با شروع و تشخيص اين بيماري اقدام هاي پيشگيرانه براي كنترل آن انجام شد و در حال حاضر منطقه هر روز با همكاري نيروهاي محيط زيست و دامپزشكي استان پايش مي شود.
وي گفت: ضد عفوني آبشخورها و محل تلف شدن لاشه ها، جمع آوري و حمل لاشه ها به خارج از محيط مجموعه و دفن بهداشتي آن طبق دستورالعمل دامپزشكي و رعايت اصل بهداشتي ورود و خروج افراد و خودروها جهت جلوگيري از انتشار بيماري و واكسيناسيون حيات وحش مجموعه از اقدام هاي اين اداره كل براي كنترل اين بيماري بوده است.
به گفته وي، بيماري طاعون نشخوار كنندگان كوچك يك بيماري ويروسي مشترك بين حيات وحش و دام اهلي است و در بين نشخوار كنندگان كوچك نظير گوسفند و بز مشاهده مي شود كه در سال 1391 در پارك ملي ساريگل مشاهده و باعث تلف شدن بيش از 300 راس از حيات وحش اين پارك ملي شد.
به گزارش ايرنا، در پارك پرديسان بجنورد حدود يكصد راس حيات وحش شامل قوچ و ميش اوريال و كل ، بز و آهو در مساحت حدود 44 هكتار نگهداري مي شوند كه اين حيوانات قابليت رهاسازي در طبيعت را ندارند.
مديركل حفاظت محيط زيست خراسان شمالي تصريح كرد: با توجه به محصور بودن حيات وحش در پارك پرديسان باباامان بجنورد امكان انتقال اين بيماري به دام اهلي وجود ندارد اما اقدام هاي پيشگيرانه درخصوص جلوگيري از شيوع آن پيش بيني شده است.
مطهري تاكيد كرد: اين بيماري بين انسان و دام مشترك نيست و با ضد عفوني كردن آبشخور و ترشحات حيوان مي توان از سرايت سريع و پيشرفت آن جلوگيري كرد و يكي از بهترين راه هاي جلوگيري از سرايت بيماري از لاشه حيوان مبتلا ، دفن بهداشتي آن در عمق مطمئن است.
7184/1744/1772
۰ نفر