۲۰ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۴۴
کد خبر: 82224637
T T
۰ نفر
دسترسي آسان كم بينايان و نابينايان به منابع مطالعاتي

تهران - ايرنا - افراد كم بينا و نابينا مانند ديگر افراد جامعه نيازمند منابع اطلاعاتي براي رشد و بلوغ فكري هستند، اين سواد اطلاعاتي بالا زماني ميسر است كه بستر سواد آموزي و مكاني مطلوب با امكانات و ابزارهاي به روز براي آنها در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا، امروزه وب سايت ها و نرم افزارها نقش كليدي و اساسي در زندگي جوامع بشري ايفا مي كنند و مطمئنا اثرات و كاربردهاي فراوان سيستم هاي مبتني بر وب و نرم افزارها بر كسي پوشيده نيست.
پيشرفت هاي لحظه اي در حوزه تكنولوژي و طراحي وب سايت هاي عمومي و تخصصي، تحولي شگرف در اصل اشاعه منابع نوين اطلاعاتي ايجاد كرده،‌ وب سايت ها بر اساس نيازهاي خاص جوامع مخاطب طراحي مي شوند البته اين نيازها بسيار متنوع هستند و از طريق وب سايت ها مي توان خدمات مختلفي را به كاربران ارائه و امكانات فراواني را در اختيار آنها قرار داد.
جامعه نابينايان بخشي از جامعه بشري، متشكل از افرادي با نقص بينايي است، اين افراد مانند ساير افراد جامعه به منابع اطلاعاتي نياز دارند.
نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور يكي از نهادهاي فرهنگي در كشور است كه با هدف ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني فعاليت مي كند، اين نهاد در اين راستا وب سايتي را براي اين گروه از جامعه راه اندازي كرده كه مي تواند باعث برقراري تعامل و توسعه سواد اطلاعاتي اين گروه باشد.

** بيش از چهار هزار عضو كم بينا و نابينا در سراسر كشور
مديركل فناوري اطلاعات نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور با اشاره به طراحي وب‌سايت كم‌بينايان و نابينايان اين نهاد به خبرنگار فرهنگي ايرنا مي گويد: اين وب ‌سايت سامانه‌ اي براي ارائه خدمات به قشر كم‌بينا و نا‌بيناي كشور است كه با هدف توسعه و گسترش فرهنگ كتاب و كتابخواني در ميان اين قشر و ارائه خدمات با كيفيت بيشتر به جامعه هدف راه اندازي شده است.
ليلي هاشمي با بيان اينكه راه اندازي اين سيستم بر اساس احساس نياز به توليد كتاب هاي مورد علاقه اين افراد در دستور كار قرار گرفت، مي افزايد: اين سامانه داراي قابليت هاي متنوع است و اولين ‌تجربه در حوزه خدمات‌رساني ديجيتالي به اين مخاطبان خاص است كه پس از دريافت نظرات كاربران توسعه پيدا خواهد كرد.
وي با بيان اينكه بيش از چهار هزار عضو كم بينا و نابينا در سراسر كشور وجود دارد، ادامه مي دهد: در طراحي وب‌سايت ياد شده، خدمات متنوعي پيش‌بيني شده و علاقه مندان مي‌توانند به ‌‌صورت آنلاين و به شكل عادي يا افتخاري در اين سامانه عضو شوند.
به گفته هاشمي، اعضاي افتخاري افرادي هستند كه براي همكاري با بخش نابينايان كتابخانه‌هاي عمومي نظير توليد كتاب گويا اعلام آمادگي مي‌كنند.
مديركل فناوري اطلاعات نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور اضافه مي كند: افراد با عضويت در اين سامانه مي توانند با جستجوي پيشرفته از منابع كتابخانه‌‌ها مطلع شوند؛ همچنين ارائه پيشنهاد تبديل كتاب چاپي به كتاب گويا، بريل و «اي بوك» -ebook - از ديگر امكانات سامانه ياد شده است.
به گفته وي، امانت‌دهي و تمديد كتاب به‌ صورت آنلاين،‌ ارائه جزوات و مطالب آموزشي مرتبط با حوزه كم‌بينايان از‌ جمله آشنايي با صفحه‌ خوان‌ها، سخت‌ افزار‌ها و انواع نرم ‌افزار‌هاي اين حوزه از ديگر قابليت‌هاي اين سامانه است.
هاشمي مي گويد: علاوه بر اين، اعضا مي‌توانند از طريق اين سامانه آخرين اخبار، لينك‌هاي مفيد و مقالات را پيگيري و معرفي كنند، همچنين امكان ارسال مقاله و اخبار پيشنهادي براي مخاطب نيز فراهم شده كه پس از تاييد مديريت در سامانه بارگذاري مي‌شود.

** امكان نظرسنجي در اين سامانه
هاشمي با بيان اينكه امكان سه نظرسنجي در سامانه نابينايان و كم‌بينايان وجود دارد، مي گويد: كتابداران مي‌توانند درباره كيفيت خدمات در بخش نابينايان كتابخانه خود نظرسنجي كرده و كاربران هم قادر خواهند بود رضايت خود را نسبت به محتوا و عملكرد سايت اعلام كنند هرچند امكان نظرسنجي براي منابع پرطرفدار براي تبديل به منابع گويا، بريل و «اي بوك» نيز وجود دارد.
به گفته وي، امكان استفاده از سيستم پيام ‌رسان يكي ديگر از قابليت هاي اين سامانه است كه اعضا قادر خواهند بود،‌ درخواست‌ها، انتقادها و پيشنهادهاي خود را آنلاين مطرح كنند.
مديركل فناوري اطلاعات نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور با اشاره به قابليت گفت ‌‌و‌گوي آنلاين و برگزاري جلسات ماهيانه اعضاي كم‌بينا و نابينا مي گويد: امكان جستجوي عبارت يا كليد واژه دلخواه در محتواي سامانه نيز وجود دارد، هر چند اطلاعات سامانه بصورت يكپارچه با نرم‌افزار مديريت كتابخانه‌هاي عمومي ارائه شده است.
هاشمي استقبال از نسخه آزمايشي اين وبسايت را كه 12 مرداد ماه با حضور عليرضا مختارپور دبير كل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور رونمايي شد، ‌خوب دانسته و مي افزايد: راه اندازي وب سايت ياد شده به درخواست جامعه هدف بود بنابراين بهره مندي از خدمات آن افزايش خواهد يافت.
وي ادامه مي دهد: آمادگي كامل براي دريافت نظرات و پيشنهادات جامعه هدف درباره نسخه آزمايشي اين وب سايت وجود دارد تا در صورت وجود ضعف و يا درخواستي مبني بر اضافه شدن يك آيتم، مورد توجه قرار گيرد.
از: پروين اروجي
فراهنگ ** 1880 ** 1823 ** 1071
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ