۱۶ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۴۱
کد خبر: 82219406
T T
۰ نفر
300 هكتار از زمين هاي كشاورزي گتوند به دليل شوري آب قابل كشت نيست

گتوند - ايرنا - مدير جهاد كشاورزي گتوند گفت: به دليل شوري آب سد گتوند عليا قريب به 300 هكتار از زمين هاي كشاورزي اين شهرستان در فصل تابستان كشت نشد.

بيژن تاجوند روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه اين زمين هاي كشاورزي از دريچه هاي 3، 4 ، 5 و 6 پمپ كانال و قسمتي از زمين هاي روستاي مندني در انتهاي شبكه آبرساني بخش عقيلي آبياري مي شوند كه به دليل اينكه در فصل تابستان تبخير آب زياد است، شوري آب و خاك تاثير زيادي روي اين مزارع داشته و در فصل تابستان قابل كاشت نمي باشند.
وي در ادامه به افزايش شوري آب چاههاي كشاورزي روستاهاي آبيد عليباز و حاجي بابا در بخش مركزي شهرستان گتوند اشاره كرد و افزود: افزايش 2 برابر شوري آب توليد محصولات كشاورزي به ويژه ذرت ، گوجه فرنگي ، سيب زميني و بخشي از گندم را متاثر كرده و تاكنون خسارت زيادي به اين محصولات وارد شده و باعث كاهش عملكرد در واحد سطح شده است.
مدير جهاد كشاورزي گتوند همچنين اضافه كرد: بدليل شوري بالاي آب در زمين هاي اين روستاها محصول هندوانه پاييزه قابل برداشت نبوده و امسال خسارت 100 در صدي به اين مزارع وارد شده است.
تاجوند افزود:اين زمين ها قبل از افتتاح سد گتوند به دليل عواملي از جمله از بين رفتن زهكش ، تخريب جاده بين مزارع و لايروبي نشدن داراي درصد كمي شوري بودند اما پس از افتتاح اين سد شوري آنها چند برابر شده است و در صورتي كه براي حل اين مشكل اقدامي نشود در سال هاي آينده مشكلات زيادي براي كشاورزي اين شهرستان بوجود خواهد آمد.
وي گفت :پارسال نيز 200 هكتار از مزارع كشاورزي اين روستاها دچار خسارت 100
درصدي شد.
مجموع زمين هاي كشاورزي شهرستان گتوند 36 هزار هكتار مي باشد كه چهار هزار هكتار آن متعلق به شركت كشت و صنعت نيشكر كارون مي باشد.
ميزان توليد انواع محصولات كشاورزي از سطح 32 هزار هكتار اراضي آبي و ديم شهرستان گتوند 460 هزار تن است.
رييس امور آبفا شهرستان گتوند نيز در خصوص شوري آب اين شهرستان افزود: ميزان شوري آب آشاميدني شهرستان گتوند به دليل اينكه از چاه تراوشي تامين مي شود، درحد استاندارد و نرمال است.
ابراهيم محمودي كوهي اضافه كرد: آب آشاميدني اين شهرستان به دليل اينكه آلايندگي ندارد يكي از آبهاي با كيفيت خوزستان به شمار مي رود و اما بعضا شهروندان به خاطر تغيير ذائقه احساس شوري آب مي كنند.
وي همچنين در پاسخ به سئوال خبرنگار ايرنا در خصوص شايعه غير بهداشتي بودن مخزن ذخيره آب شهر گتوند با رد اين شايعه افزود: مخزن ذخيره آب شهر گتوند به دليل اينكه آب آن از چاه تامين مي شود در چند نوبت آزمايش شده و هر 2 سال يكبار نيز پاكسازي مي شود ضمن اينكه در صورت نياز فضاي مخزن نيز پاكسازي مي شود.
به گزارش ايرنا از منابع آگاه اي سي آب رودخانه كارون در شهرستان گتوند تا قبل از افتتاح سد گتوند عليا بين 750 تا 800 ميكرو موس بوده اما با افتتاح اين سد اين رقم بين
1100 تا 1600 ميكروموس در نوسان است ضمن اينكه اي سي آب امروز نيز به 1112 ميكرو موس رسيده است.
عمليات احداث سد گتوند عليا بزرگترين سد خاكي ايران در شمال خوزستان از سال 1376شروع و همچنين آبگيري اين سد از مرداد سال 90 آغاز شده است.
سد گتوند در 10كيلومتري شمال شرقي گتوند ساخته شده است و اهداف اصلي اجراي طرح گتوندعليا، ذخيره‌سازي بيش از پنج ميليارد مترمكعب آب و تنظيم آن براي مصارف شرب ، كشاورزي و صنعت استان خوزستان ، همچنين توليد سالانه چهار هزار و 250 گيگاوات ساعت برق پاك است.
شهرستان گتوند با 74هزار نفر جمعيت درشمال استان خوزستان واقع شده است.
7467/6068

سرخط اخبار استان‌ها