۱۴ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۱۰
کد خبر: 82216307
T T
۰ نفر
معاون وزیر جهاد كشاورزی: 1.3 میلیون تن بیش از حد نیاز سالانه گندم خریداری شد

تبریز - ایرنا - معاون وزیر جهاد كشاورزی گفت: امسال یك میلیون و 300 هزار تن بیش از حد نیاز سالانه كشور، گندم مازاد از كشاورزان خریداری شده است.

به گزارش ایرنا، علی قنبری شنبه شب در جلسه تنظیم بازار استان آذربایجان شرقی افزود: مصرف داخلی سالانه گندم در كشور ما حدود 10 میلیون تن است كه تاكنون 11 میلیون و 300 هزار تن مازاد بر نیاز از گندم كاران خریداری شده است.
وی اظهار كرد: این میزان خرید در سایه بارندگی های خوب، سیاست های دولت، برنامه های حمایتی جهاد كشاورزی در مراحل كاشت، داشت و برداشت و خرید تضمینی گندم محقق شده است.
معاون وزیر جهاد كشاورزی با بیان اینكه پول این میزان گندم حدود 144 هزار میلیارد ریال می شود، یادآور شد: تاكنون بیش از 50 درصد از پول گندم كشاورزان پرداخت شده و با توجه به سیاست ها و برنامه های دولت، طی هفته آینده بخش قابل توجهی از پول گندم كاران پرداخت خواهد شد.
قنبری با تاكید بر اینكه تا فصل كشت دولت مصمم به پرداخت پول گندم مازاد همه كشاورزان است، ادامه داد: در سطح آذربایجان شرقی نیز برای 700 روز مصرف، گندم ذخیره وجود دارد كه این میزان ذخیره گندم یك ركورد تاریخی برای این استان بوده و در هیچ دوره ای این میزان ذخیره وجود نداشت.
به گزارش ایرنا، وی با اشاره به اینكه بخش خصوصی در زمینه شكر سهل انگاری كرده است و باید زودتر اقدام به واردات و توزیع شكر در كشور می كرد، گفت: مصرف سالانه شكر در كشور حدود دو میلیون و 200 هزار تن است كه حدود یك میلیون و 500 هزار تن آن در داخل تولید و بقیه از خارج وارد می شود.
معاون وزیر جهاد كشاورزی با بیان اینكه هم اكنون به حد كافی شكر در بازار وجود دارد، اظهار كرد: هیچ مشكلی در تهیه شكر وجود ندارد و طی یك ماه و نیم گذشته پنج كشتی شكر وارد كشور شد.
قنبری، افزود: با اتخاذ تدابیر لازم از سوی دولت، شكر مورد نیاز واحدهای خرد و كوچك نیز تامین می شود.
وی، وضعیت روغن و برنج موجود در كشور را خوب ارزیابی كرد و گفت: در این زمینه ذخایر استراتژیك در كشور خوب بوده و مشكلی در این بخش وجود ندارد.
قنبری یادآور شد: امسال دو هزار و 800 تن دانه های روغنی از كشاورزان آذربایجان شرقی خریداری و پول همه آن ها نیز پرداخت شده است.
به گزارش ایرنا، وی مصرف سرانه روغن در كشور را یك میلیون و 400 هزار تن اعلام كرد و اظهار داشت: هم اكنون حدود شش تا هفت درصد روغن مصرفی در داخل كشور تامین می شود و بقیه از خارج وارد می شود.
قنبری، میزان مصرف داخلی برنج را حدود سه میلیون و 200 هزار تن در سال اعلام كرد و افزود: پیش بینی می شود امسال دو میلیون و 300 هزار تن برنج در كشور تولید شود.

** استاندار آذربایجان شرقی: مشكل تامین شكر واحدهای تولیدی رفع شد
به گزارش ایرنا، استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به مشكل عمده صنایع غذائی استان در خصوص تامین شكر از بورس، گفت: پس از ارزیابی واحدهای صنایع غذائی استان، 9 واحد با مشكل مواجه بود كه با اقدام های لازم شكر مورد نیاز آن ها نیز تامین و مشكل آن ها برطرف شد.
اسماعیل جبارزاده، با بیان اینكه التهاب و نگرانی كه در بازار از بابت شكر ایجاد شده بود در عمل مشاهده نمی شد، افزود: سیاست دولت براساس تاكیدهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده حداكثری از توان تولید داخلی، حمایت از تولید داخلی و وارد نكردن محصولاتی است كه امكان تولید آن در داخل وجود دارد.
وی با اشاره به اینكه دولت بدنبال تامین به موقع نیازهای مردم و تولید كنندگان است، اظهار داشت: خیلی از تولید كنندگان توان خرید از بورس را ندارند بنابراین باید شركت ها تامین و تجهیز ایجاد شود تا آن ها اقدام به خرید از بورس كرده و در بین واحدهای كوچك توزیع كنند.
استاندار آذربایجان شرقی ایجاد چنین شركت هایی را در تامین مطمئن نیازهای تولید كنندگان موثر دانست و یادآور شد: تبریز از قطب های مهم تولید شیرینی و صنایع غذائی در كشور بوده و باید به واحدهای تولیدی این استان توجه بیشتری شود.
جبارزاده، خاطرنشان كرد: با اقدام به موقع مسئولان برای رفع مشكلات تولید كنندگان، شاهد رونق تولید و چرخه اقتصادی كشور به ویژه آذربایجان شرقی خواهیم شد.
وی ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن در آستانه شروع كشت پائیزه از مهر و لزوم تهیه بذر و نهاده های كشاورزی از سوی كشاورزان، باید نسبت به پرداخت سریع تر پول گندم مازاد بر نیاز كشاورزان اقدام شود تا آنان نیز به موقع كشت كنند.
در این جلسه تعدادی از مدیران واحدهای تولیدی و صنایع غذائی آذربایجان شرقی نیز با بیان مشكلات خود خواستار توجه بیشتر دولت به مشكلات آن ها از جمله در زمینه تامین شكر شدند.
8023/518
۰ نفر