۳۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۵۹
کد خبر: 82195759
T T
۰ نفر
تامین مالی 83 میلیون یورویی ساخت خط سوم انتقال برق از ارمنستان به ایران

تهران- ایرنا- قائم مقام شركت صادرات تجهیزات و خدمات صنایع آب و برق ایران (صانیر) گفت: تامین مالی 83 میلیون یورویی از 107 میلیون و 900 هزار یورویی ساخت خط سوم انتقال برق از ارمنستان به ایران توسط بانك صادرات ایران رضایتبخش است.

به گزارش ایرنا، شركت صادرات تجهیزات و خدمات صنایع آب و برق ایران (صانیر) مجری پروژه انتقال برق هزار مگاواتی ارمنستان به ایران با همكاری پیمانكاران كشورمان از مرز « نوردوز » در شمال غربی كشور (آذربایجان شرقی) است.
به گفته «همایون حائری» مشاور وزیر نیرو، اجرای خط سوم انتقال برق از ارمنستان به ایران برای دو كشور اهمیت بسزایی دارد و این پروژه از نظر سیاسی و اقتصادی بسیار مهم ارزیابی شده است.
پیش تر، همكاری نكردن بانك های ایرانی در پشتیبانی و تامین ضمانت نامه های بانكی و كارگزاری برای اجرای پروژه های در دست اقدام، منجر به بروز مشكلاتی برای شركت های بین المللی و بزرگ شده بود.
برپایه گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی شركت صانیر، «مسعود حجت» قایم مقام این شركت افزود: پروژه یاد شده یك پروژه فراملی و برای دو كشور بسیار مهم است و شركت بین المللی صانیر در همكاری با بانك توسعه صادرات در این زمینه جدیت دارد.
به گفته وی، این پروژه تاكنون نزدیك به 20 درصد پیشرفت داشته و طرف ارمنی نیز همكاری خوبی در اجرای كار به عمل آورده است.
این مقام مسئول اضافه كرد: همكاری های به موقع بانك توسعه صادرات اثربخشی خوبی داشته و تلاش دو طرف برای اجرای این پروژه برای همكاری های برون مرزی جدی است.
وی تصریح كرد: اجرای این خط بخشی از كریدور انرژی بین ایران و روسیه محسوب می شود و قرارداد ساخت خط سوم انتقال برق بین ایران و ارمنستان به ارزش 107 میلیون و 900 هزار یورو توسط شركت بین المللی صانیر در دست اجرا است.
مدیر واحد انتقال نیروی صانیر « آرش مدحج » نیز در این زمینه گفت: ساخت این خط ظرفیت تبادل برق بین ایران و ارمنستان را از 300 مگاوات به یكهزار مگاوات افزایش می دهد و این شبكه از كشور های روسیه، گرجستان و ارمنستان عبور كرده و پس از آن به ایران متصل خواهد شد.
وی گفت: این پروژه توسط پیمانكاران ایرانی در دست اجرا است و در كشور ارمنستان توسط شركت « هایون » مدیریت و شركت صانیر مجری این پروژه فرا ملی است.
« مدحج » اضافه كرد: یك تیپ از دكل های مورد نظر برای نصب، آزمایش خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و بخشی از آن در حال حمل به كشور ارمنستان است.
وی خاطرنشان كرد: در این پروژه نزدیك به 730 دكل در مسیری 275 كیلومتری نصب خواهد شد.
به گزارش ایرنا، شركت صانیر اینك 18 پروژه در 13 كشور جهان در دست اجرا دارد و به تازگی قرارداد ساخت نیروگاه بادی در كشور قزاقستان را با ظرفیت 60 مگاوات امضا كرد.
جمهوری اسلامی علاوه بر جمهوری خودمختار نخجوان با هفت كشور عراق، افغانستان، پاكستان، ارمنستان، آذربایجان، تركمنستان و تركیه تبادل برق دارد.
پیش تر معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ایران را دارای بزرگ ترین ظرفیت نصب شده نیروگاهی در خاورمیانه دانسته و از صادرات 10 میلیارد كیلو وات ساعت برق به كشورهای منطقه در سال 1394 خبر داده بود.
اقتصام ** 3065 ** 1559
۰ نفر