۲۲ مرداد ۱۳۹۵، ۸:۴۸
کد خبر: 82185081
T T
۰ نفر

60 نفر طی یك سال اخیر در كره شمالی اعدام شدند

۲۲ مرداد ۱۳۹۵، ۸:۴۸
کد خبر: 82185081
60 نفر طی یك سال اخیر در كره شمالی اعدام شدند

پكن - ایرنا - كره جنوبی اعلام كرد، اطلاعاتی در اختیار دارد كه نشان می دهد كره شمالی در یك سال اخیر 60 نفر از مردم، مسئولان و مقامات نظامی خود را بنا به دلایل مختلف به جوخه اعدام سپرده است.

در گزارشی كه روز جمعه توسط نهاد امنیتی كره جنوبی منتشر شده، آمده است كه این اعدام ها در ادامه روند قدرت طلبی «كیم جونگ اون» رهبر كره شمالی از ماه آگوست (مرداد - شهریور) سال 2015 تا آگوست سال 2016 صورت گرفته است.
همچنین تاكید شده كه اعدام های صورت گرفته به منظور افزایش ترس در اقشار مختلف جامعه انجام شده كه از شرایط فعلی در كشور به دلیل مشكلات متعدد، ناراضی هستند.
كره شمالی پس از آنكه چهارمین آزمایش هسته ای خود را در دی ماه سال گذشته انجام داد، تحت شدیدترین تحریم های شورای امنیت سازمان ملل در 20 سال اخیر مواجه شد كه این موضوع شرایط سختی را برای مردم این كشور رقم زده است.
یونهاپ به نقل از سازمان امنیت ملی كره جنوبی گزارش كرد كه از زمان به قدرت رسیدن «كیم جونگ اون» در سال 2012 او با استفاده از روش های همراه با رعب و وحشت و سپردن مقامات دولتی و افسران ارتش به جوخه اعدام تلاش داشته قدرت خود را به روش مشت آهنین افزایش دهد.
برخی از مخالفان دولت پیونگ یانگ می گویند كه این اعدام ها نشانه احساس ناامنی رهبر كره شمالی است.
همچنین اعلام شده كه اعدام های صورت گرفته از زمان حكومت رهبر جوان كره شمالی، با افزایش دو برابری همراه بوده است.
اعدام های صورت گرفته بیشتر شامل خانواده های فراریان از این كشور و افرادی است كه به آنان در فرار از كره شمالی كمك كرده اند و همچنین كسانی هستند كه در براندازی حكومت تلاش داشته اند.
بر اساس گزارش ها، پس از پایان جنگ دو كره در سال 1953 میلادی تاكنون بیش از 28 هزار شهروند كره شمالی از این كشور گریخته و به كره جنوبی پناهنده شده اند.
دولت كره شمالی سال گذشته میلادی (2015) در پی افزایش شدید موج پناهندگی اتباع خود، تدابیر سخت گیرانه تری را در نظر گرفته و اعلام كرده است كه مسببان این حادثه را به شدیدترین وجه ممكن مجازات می كند.
در همین راستا، این كشور اوایل ماه جاری و بر اساس گزارشی كه منابع امنیتی كره جنوبی منتشر كرده اند، شش تن از ماموران امنیتی و مسئولان برون مرزی مرتبط با اتباع این كشور در خارج از كشور را به دلیل كوتاهی در انجام وظایف محوله اعدام كرد.
نگرانی از وضعیت حقوق بشر در كره شمالی باعث شده تا دولت آمریكا خرداد ماه سالجاری برای اولین بار تحریم هایی را علیه شخص «كیم جونگ اون» وضع كند.
در این تحریم علاوه بر شخص «كیم» كه از او به عنوان مسئول زیر پا گذاشتن حقوق شهروندان كره شمالی نام برده شده، 10 مقام دیگر این كشور نیز در لیست سیاه آمریكا قرار گرفتند.
در میان فهرست اعدام شدگان در كره شمالی در سالهای اخیر، اسامی مختلفی از سوی رسانه های كره جنوبی منتشر شده اما یكی از بانفوذترین افرادی كه در این بین جان خود را از دست داده مربوط به شوهر عمه «كیم جونگ اون» است.
او یكی از قدرتمندترین سیاستمداران این كشور بود كه در سال 2013 اعدام شد.
«كیم» در سال 2011 پس از مرگ پدرش، «كیم جونگ ایل» به رهبری كره شمالی رسید.
آساق**1597

سرخط اخبار جهان