۲۰ مرداد ۱۳۹۵، ۸:۵۱
کد خبر: 82182541
T T
۰ نفر

راهبرد شمال به جنوب ايران

۲۰ مرداد ۱۳۹۵، ۸:۵۱
کد خبر: 82182541
راهبرد شمال به جنوب ايران

تهران- ايرنا- روزنامه مردم سالاري در شماره چهارشنبه 20 مرداد در سرمقاله اي به قلم علامه عزيزي نوشت: در دولت يازدهم برخلاف دولت نهم و دهم مذاكرات بين‌المللي جمهوري اسلامي‌ايران از لحاظ كمي‌ و كيفي رشد قابل توجهي داشته است.

در ادامه اين مطلب آمده است: تغيير تاكتيك‌هاي دستگاه ديپلماسي كشورمان در دولت تدبير و اميد فرصتي را ايجاد كرد تا مناقشات چندين و چند ساله هسته‌اي حل و فصل شود و «برجام» فرصتي را ايجاد كند تا فصل نويني از روابط تهران با جهان شكل بگيرد.گسترش روابط ديپلماتيك از اين منظر حائز اهميت است كه به مثابه ريل‌گذاري براي تسهيل امور دستگاه‌هاي اجرايي است. كاهش هزينه‌هاي كشور يكي از وظايف ذاتي وزارت امور خارجه است كه در دولت‌هاي نهم و دهم فراموش شده بود اما در دولت يازدهم سرلوحه تمامي‌اقدامات دستگاه ديپلماسي قرار گرفت.
با توجه به اينكه ايران در چهارراه حوادث دنيا قرار گرفته و در چند سال گذشته گروه‌هاي تروريستي وهابي-تكفيري در خاورميانه رشد قارچ گونه‌اي داشته و جامعه جهاني را به شدت تهديد مي‌كنند، حفظ امنيت و كاهش هزينه‌هاي امنيتي يكي از وظايف وزارت امور خارجه است كه سفر اخير رئيس‌جمهوري به باكو بيشتر رنگ و بوي ثبات و امنيت در خاورميانه داشت تا قراردادهاي اقتصادي.
پر واضح است در گفت‌وگوهاي دوجانبه و سه‌جانبه در باكو بر موضوعاتي چون ترويج و توسعه همكاري اقتصادي و بازرگاني،فرهنگي، گردشگري، كنسولي و گمركي تاكيد شده است اما نشست باكو بيشتر به منظور گسترش روابط سياسي براي اتحادي سه‌جانبه بود تا سه كشور ايران، روسيه و جمهوري آذربايجان در مناقشات منطقه بيش از پيش به ايفاي نقش بپردازند و به صورت منسجم به مبارزه با تروريسم بپردازند.
همكاري‌هاي تهران،باكو و مسكو براي مبارزه با افراط‌گرايي و تروريسم با تاكيد بر حل مسالمت‌آميز مناقشات منطقه‌اي از طريق مذاكره و مبتني بر اصول و موازين حقوق بين‌الملل در زمينه‌هاي گوناگوني بروز و ظهور خواهد داشت.
«سوريه» شايد به عنوان مهمترين همكاري سه‌جانبه قلمداد گردد زيرا ايران و روسيه به عنوان اصلي‌ترين حامي‌دولت قانوني سوريه در خط مقدم به مبارزه با تروريسم مي‌پردازند .اضافه شدن جمهوري آذربايجان به ايران و روسيه در روند پاكسازي سوريه از تروريسم يك گام به جلو در مبارزه واقعي با تروريسم است.
«گسترش همكاري‌هاي نظامي» جهت افزايش توان نظامي‌نيز از برون‌دادهاي مهم اين نشست بوده است. به طوري كه معاملات تسليحاتي بين اين سه كشور تحت عنوان مقابله با تهديدات مشترك عنوان شده است كه نويد همكاري‌هاي گسترده دفاعي بين تهران، باكو و مسكو مي‌دهد.
«همكاري‌هاي امنيتي- اطلاعاتي» نيز به عنوان يكي از آيتم‌هاي اصلي مبارزه با خطر تروريست است كه به نظر نگارنده با توجه به توان بالاي امنيتي ايران و روسيه،در صورت همكاري‌هاي امنيتي ايران، روسيه و جمهوري آذربايجان شاهد يك هم‌افزايي اطلاعاتي در مقابله با گروه‌هاي وهابي- تكفيري خواهيم بود كه در ثبات و امنيت منطقه بسيار موثر خواهد بود.
«تعميق روابط استراتژيك» نيز يكي از اهداف مهم اين نشست است كه بر بسياري از موضوعات اين نشست سايه افكند. به طوري كه تاكيد بر كنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر،كريدور شمال- جنوب و مبارزه با افراط‌گرايي از اهم اين توافق‌هاي استراتژيك است كه براساس اصول برابري، احترام متقابل، عدم دخالت در امور داخلي يكديگر وبا تأكيد بر پايبندي به منشور سازمان ملل متحد مطرح شده است.
لازم به ذكر است يكي از نكات بيانيه مشترك روساي جمهوري ايران، آذربايجان و روسيه در نظر گرفتن ناروايي كاربرد تحريم‌هاي نامشروع اقتصادي است كه به منظور ضرورت ترويج و توسعه همكاري اقتصادي و بازرگاني است كه در نوع خود يك تلنگري است به برخي از سياستمداران 1+5 كه سياست‌هاي خصمانه خود را عليه ملت ايران ادامه مي‌دهند.اما از اين نكته غافل هستند كه هر نوع بدعهدي در «برجام» باعث رسوايي خودشان در جامعه جهاني خواهد شد.
*منبع: روزنامه مردم سالاري، 20 مرداد 1395
**گروه اطلاع رساني**9370**9131

سرخط اخبار پژوهش