۱۸ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۱۵
کد خبر: 82179703
T T
۰ نفر
استفاده از آيينه هاي نانويي در ساخت تلسكوپ هاي ماهواره اي

تهران- ايرنا- شركت لايت‌ويت تلكسوپ با همكاري سازمان ملي هوانوردي و فضايي آمريكا (ناسا)، اقدام به توليد آيينه‌اي از جنس رزين و نانولوله‌ كربني كرده است كه در ساخت تلسكوپ‌هاي مورد استفاده در ماهواره‌هاي كوچك به كار مي رود.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمي ايرنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، ماهواره‌هاي CubeSat ابعادي در حد 10 سانتي‌متر دارند كه بايد در آنها از تلسكوپ‌هاي بسيار كوچك استفاده شود.
تئودور كوستيكو از محققان ناسا به دنبال ارائه فناوري جديدي به دنياي اخترشناسي است؛ ابزاري كوچك، قابل اعتماد و ارزان ‌قيمت كه مي‌توان با استفاده از آن آسمان را كاوش كرد. ماهواره‌هايي نظير CubeSat نقش بسيار مهمي در كاوش كيهان برعهده دارند؛ اين ماهواره‌هاي كوچك قادر هستند ماموريت‌هاي ناسا را با هزينه كم انجام دهند. در حال حاضر از مخابرات ليزري و ماهواره به ماهواره براي ايجاد ارتباط استفاده مي‌شود.
در اين پروژه محققان تلسكوپي ساختند كه به شدت به پرتوهاي فرابنفش، مرئي و مادون قرمز حساس است. از اين ابزار مي‌توان براي مطالعه سريع و ساده آسمان شب استفاده كرد.
اين پروژه كه با حمايت برنامه تحقيق و توسعه «گودارد» انجام شده، در نهايت منجر به توليد سه نوع طيف‌سنج كوچك شده است. اين چشم‌هاي نانومقياس از طريق الياف نوري به هم مرتبط شده كه نور تابيده شده به آنها با استفاده از آيينه حاوي نانولوله‌هاي كربني رصد مي‌شود.
برخلاف بسياري از آيينه‌هاي مورد استفاده در تلسكوپ‌ها كه از جنس شيشه يا آلومينيوم است، اين آيينه از نانولوله‌ها غوطه‌ور در رزين ساخته شده است. در واقع اين آيينه به نوعي يك آيينه پليمري تقويت شده با نانولوله‌كربني است.
نانولوله‌هاي مورد استفاده در اين آيينه‌ها طولي در مقياس ميكروني و شكل سيلندري دارند.
تاكنون هيچ گروهي آيينه‌اي از جنس رزين و نانولوله توليد نكرده است.
علمي **1311**1834
۰ نفر