۱۶ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۱۹
کد خبر: 82177396
T T
۰ نفر
داستانك قالبی مناسب برای مخاطبان امروز است

تهران - ایرنا - داستان‌ نویس و منتقد ادبی، داستانك را قالبی مناسب برای مخاطبان امروزین ادبیات دانست كه به گفته وی، فرصت كافی را برای اموری نظیر وقت مطالعه از دست داده اند.

احمد طبایی روز شنبه در گفت ‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: در عصر تكنولوژی ‌زده حاضر كه گسترش فناوری‌های ارتباطی نظیر اینترنت، ماهواره و شبكه‌های اجتماعی زندگی انسان‌ را دستخوش دگرگونی اساسی كرده و آوار اطلاعات در كسری از ثانیه و از راه‌های گوناگون بر او هجوم می‌آورد، در كمیاب این روزگار ، «فرصت» است.
داستانك یا داستان كوتاه كوتاه (به انگلیسی: Flash Fiction) قالبی از داستان نویسی است كه در چند خط یا حداكثر یك صفحه نوشته می‌شود و در پی یك كشف ضربه‌زننده است. مهم ترین ویژگی داستانك ایجاز است و مهمترین توانمندی نویسنده آن اطلاع از نحوه موجز نوشتن است.
طبایی ادامه داد: انسان امروز، فرصت كافی برای پرداختن به بسیاری از امور را نظیر «وقت مطالعه» از دست داده، به همین دلیل است كه روز به روز فاصله میان جوامع با كتاب و دیگر متون مكتوب بیشتر شده و رسانه‌های مدرن اما كم ‌عمق مانند فیسبوك و تلگرام جایگزین می‌ شوند.
این داستان‌نویس و منتقد ادبی تاكید كرد: ادبیات نیز مانند دیگر شاخه‌های هنری برای آنكه بتواند مورد اقبال مخاطبان قرار گیرد، ‌باید همسو با نیازهای زمانه گام بردارد و نه تنها از دیدگاه درونمایه و محتوا بلكه از نظر شكل و قالب، پاسخگوی مقتضیات روزگار باشد.

** داستانك سبب آشتی قشر جوان با ادبیات داستانی است
طبایی گفت: قالب داستانك به واسطه بهره‌ گیری از حجم محدودی از كلمات كه امكان مطالعه آن را در چند دقیقه فراهم می‌كند، سازگاری خوبی با شرایط امروز دارد و می‌تواند باعث آشتی دوباره جامعه بویژه قشر جوان با ادبیات داستانی شود.
وی خاطرنشان كرد: نوشتن داستانك اگرچه ساده به نظر می رسد اما در واقع چنین نیست، اینكه نویسنده بخواهد پیامی را در قالب طرح یك موقعیت داستانی با حداقل واژگان و توصیف‌ها و تصویرپردازی‌ها به خواننده منتقل كند و در عین حال، به پرتگاه ابتذال یا مغلق‌گویی نیفتد، بسیار دشوار است.
این روزنامه نگار اضافه كرد: بی‌تردید كاربرد ضربه پایانی، یكی از دلنشین‌ترین امكاناتی است كه قالب داستانك و مینی‌مال در اختیار نویسنده قرار می‌دهد؛ امكانی كه استفاده درست و بجا از آن، نه تنها بر زیبایی و جذابیت اثر می‌افزاید بلكه آن را تاثیرگذارتر و چه بسا در ذهن خواننده، ماندگارتر می‌كند.
طبایی با رد این ادعا كه داستانك نمی‌تواند تصویر جامعی از زندگی انسان‌ها و جوامع انسانی ارائه كند، گفت: لحظه لحظه زندگی هر یك از ما انسان‌ها، به اندازه ای پیچیده و سرشار از عوامل تاثیرگذار بیرونی و درونی است كه هیچ اثر هنری، هرقدر هم كه گسترده و دراز دامن باشد، توان ارایه تصویری جامع و كامل از آن را ندارد.
وی با طرح این سوال كه آیا تاكنون هیچ هنرمندی موفق شده، حتی برهه‌ای كوتاه از زندگی یك انسان را با تمام غم‌ها و شادی‌ها، ترس‌ها و نگرانی‌ها، امیدها و آرزوها و دیگر ابعاد شناخته و ناشناخته وجودی او ترسیم كند؟ گفت: جامعیت اثر مهم نیست بلكه آنچه اهمیت دارد، ارایه تصویری موثر و زیباشناسانه از زندگی است كه می‌تواند تحول‌آفرین باشد.

** در داستان نویسی خودم هستم
طبایی اظهار داشت: سعی كردم در داستان‌نویسی، خودم باشم نه آنچه جریان مسلط بر فضای ادبیات و ژورنالیسم ادبی ترویج می‌كند زیرا باور دارم مهمترین عامل موفقیت در عرصه هنر، داشتن استقلال و صداقت است.
وی افزود: گرچه داستانك ، هم‌سویی بیشتری با نیازهای زمانه و ظرفیت بالاتری برای ارتباط با مخاطب دارد، اما آنچه كه یك اثر را ماندگار و محبوب می‌كند، كیفیت آن است به عبارت دیگر، كیفیت داستان و نحوه روایت آن است كه مخاطبان را جذب می‌كند یا پس می‌زند.
این نویسنده كه به تازگی مجموعه داستان «آن كه باد می‌كارد» را روانه بازار كتاب كرده است، درباره ویژگی‌های اثرش توضیح داد: در داستانك‌های این كتاب كوشیدم فارغ از نگاه كلیشه‌ای و به دور از تئوری‌پردازی‌های بی‌حاصل، آنچه را می‌پسندم و به آن اعتقاد دارم، بیان كنم.
به گزارش خبرنگار ایرنا، «آن كه باد می‌كارد» عنوان نخستین مجموعه داستان احمد طبایی است كه 31 داستان كوتاه و داستانك از این نویسنده را در بر می‌گیرد.
این داستان‌ها در فاصله سال‌های 1380 تا 1392 نوشته شده‌اند.
مضمون اغلب داستان‌های این كتاب را موضوعات اجتماعی، فلسفی و روانشناسی شكل می‌دهد كه گاه با عنصر طنز نیز آمیخته است، هرچند نویسنده كوشیده به نوآوری‌هایی در فرم داستان هم دست زند و شكل روایت را متناسب با محتوای داستان پی بریزد.
كاربرد ضربه پایانی در داستان‌های «آن كه باد می‌كارد» بسیار مشهود است.
مجموعه داستان «آن كه باد می‌كارد» در شمارگان 1200 نسخه و با قیمت 50 هزار ریال از سوی انتشارات «آوای كلار» به بازار نشر عرضه شده است.
فراهنگ**1880**1823