۱۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۴۲
کد خبر: 82174228
T T
۰ نفر
ایران و اندونزی برای تحقق تجارت 2 میلیارد دلاری برنامه ریزی كنند

تهران- ایرنا- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی شیراز می گوید، با توجه به ظرفیت های همكاری ایران و اندونزی، دو طرف می توانند برای رسیدن حجم مبادلات تجاری شان به 2 میلیارد دلار در سال برنامه ریزی كنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، جمال رازقی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار با «اوكتاویانو علیمودین» سفیر اندونزی در تهران افزود: با توجه به ظرفیت های موجود در اندونزی و از آنجایی كه این كشور از تولیدكنندگان بزرگ نفت در آسیای جنوب شرقی به شمار می آید، می تواند بستر مناسبی برای صدور خدمات فنی مهندسی در حوزه انرژی باشد.
وی عضویت اندونزی در سازمان اوپك و جایگاه حساس آن در بازار بین المللی انرژی را موضوعی مهم خواند و بر ضرورت توسعه روابط بین دو كشور در این حوزه و بخش فناوری، تاكید كرد.
رازقی همچنین بر گسترش روابط تجاری بین دو كشور به ویژه در حوزه میوه و سبزی، كاغذ و صادرات فرآورده های پتروشیمی، قیر و مواد اولیه صنایع كانی غیر فلزی و شیمیایی تأكید كرد.
به گفته این فعال اقتصادی، اندونزی با شش هزار جزیره مسكونی بزرگترین مجمع الجزایر جهان بوده و به دلیل بارش های موسمی، از شرایط خاص طبیعی برخوردار است و از طرفی جز كشورهای مهم گروه جی 20 محسوب می شود و می تواند در راستای توسعه گردشگری اسلامی مورد توجه قرار گیرد .
رییس اتاق شیراز ویژگی های اقتصاد اندونزی را زمینه مناسبی برای توسعه مبادلات بین دو كشور دانست و افزود: نظام تجاری اندونزی در بخش های صنعت و كشاورزی به طور كامل باز بوده و میانگین نرخ تعرفه كمتر از 7 درصد محاسبه می شود. از سویی با توجه به موافقتنامه های دو جانبه موجود و چند جانبه آ.سه.آن، این كشور می تواند از بازارهای مهم صادراتی ایران باشد.
وی ادامه داد: ذخایر جنگلی اندونزی كه دومین جنگل های استوایی جهان را با وسعت 120 میلیون هكتار در خود جای داده است پتانسیل مناسبی برای تامین مواد اولیه سلولزی به ویژه كائوچوی مورد نیاز صنایع داخلی خواهد بود .
اوكتاویانو علیمودین سفیر اندونزی در تهران نیز بر توسعه روابط تجاری بین دو كشور در زمینه واردات انواع خرما ، تبادل سرمایه گذار و همچنین معرفی توانایی های اندونزی در زمینه صادرات انواع محصولات دریایی، مواد معدنی و میوه های گرمسیری و منسوجات تاكید كرد.
سفیر اندونزی اعلام كرد، در مدت كوتاهی تفاهمنامه های سرمایه گذاری مشترك بین شركت های ایرانی و اندونزیایی در حوزه نفت و گاز امضا خواهد شد.
به گزارش ایرنا، ایران با صادرات قیر، انواع گاز، خرما و چای به اندونزی و این كشور با صادرات محصولات سلولزی به ویژه كاغذ و مقوا به ایران شركای تجاری یكدیگر هستند.
اقتصام**9189**1561
۰ نفر