دانش بسياري از اساتيد در حوزه روابط عمومي «به روز» نيست/روابط عمومي نيازمند عمل است تا تئوري

تهران - ايرنا - دو استاد دانشگاه و صاحبنظر در حوزه روابط عمومي معقتدند، دانش بسياري از اساتيد در مورد دانش روابط عمومي به روز نيست و اين حوزه به جاي تئوري به عمل و اقدام نياز دارد.

بحث آموزش علمي و عملي روابط عمومي ها در شرايط كنوني از اهميت خاصي برخوردار است، بطوريكه تثبيت جايگاه روابط عمومي در گرو آموزش علمي(تئوريك)، شناخت مولفه هاي اين حرفه و نقش اساسي آن در راه توسعه هاي فرهنگي، سياسي و اقتصادي است.
از اين رو نه تنها اين رشته بايد در سراسر كشور تقويت شود، بلكه نياز است دانشگاه ها نيز دروس مقدماتي روابط عمومي و ارتباطات را جزء دروس پايه قرار داده و انگيزه گرايش دانشجويان را به اين رشته و حرفه افزايش دهند.
خبرگزاري جمهوري اسلامي(ايرنا) براي تبيين اهميت موضوع آموزش در روابط عمومي در نشستي، ميزبان حميد شكري خانقاه و سيدشهاب سيد محسني از اساتيد دانشگاه و صاحبنظر در حوزه روابط عمومي بود كه خلاصه اي از گفته هاي آنها در اين نشست در پي مي آيد:

** نظام آموزش روابط عمومي و ارتباطات مشكلات فراواني دارد
استاد دانشكده خبر در اين ميزگرد گفت: آموزش هاي لازم ارائه و اجرا مي شود اما فردي كه به عنوان فراگير در قالب آموزش هاي ضمن خدمت يا تحصيلات دانشگاهي اين آموزش ها را مي بيند، هيچ بازخوردي ندارد.
حميد شكري خانقاه با بيان اينكه نظام آموزش روابط عمومي و ارتباطات در ايران مشكلات بسياري دارد، افزود: 60 درصد از بحث هاي مربوط به رشته روابط عمومي بايد عملياتي و فقط 40 درصد آن بايد تئوري باشد اما در دانشگاه ها بيشتر به جنبه نظري پرداخته مي شود.
اين كارشناس علوم ارتباطات ادامه داد: رشته هاي روابط عمومي با گرايش هاي مختلف در دانشگاه ها تدريس مي شود و سازمان ها نيز با برگزاري كارگاه هاي آموزشي برنامه هايي را اجرا مي كنند اما يك نگاه انتقادي در اين زمينه وجود دارد كه بسياري از اساتيد نسبت به دانش علمي روابط عمومي در جهان «به روز» نيستند.
وي تصريح كرد:‌ رشته هايي در حوزه روابط عمومي، قارچ گونه در كشور رشد مي كند، در حاليكه اين رشته نيازمند كار و عمل است و جنبه هاي نظري بخشي از اين رشته را تشكيل مي دهد.

** آموزش در روابط عمومي نهادينه شود
ديگر استاد دانشگاه مدعو در اين نشست نيز عامل نيروي انساني و آموزش را در حرفه روابط عمومي يك موضوع كليدي دانست و تاكيد كرد: آموزش بايد در روابط عمومي نهادينه شده و به بعد علمي و هنري اين حرفه نيز توجه بيشتري شود.
سيدشهاب سيد محسني همچنين گفت:‌ البته با توجه به برگزاري سمينارها، همايش ها، كارگاه هاي آموزشي، سمپوزيوم هاي بين المللي، رضايت نسبي كنوني از حوره روابط عمومي مديون اينگونه مراسم ها است.
به گفته عضو موسس خانه روابط عمومي ايران، متوليان روابط عمومي در كشور داراي يك برنامه مدون نيستند.
وي تصريح كرد: براساس آمارهاي موجود فقط 30 درصد افراد حاضر و شاغل در روابط عمومي هاي كشور داراي تحصيلات مرتبط هستند و بقيه براساس نياز سازماني، كاري و شغلي به بخش روابط عمومي منتقل شده اند.
مشروح كامل اين ميزگرد تخصصي در روزهاي آينده منتشر خواهد شد. ‌
فراهنگ** 1355 ** 1003 ** 1071
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ