۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۱۴
کد خبر: 82156418
T T
۰ نفر
آمار قابل تامل معلوليت هاي ناشي از حوادث رانندگي

كرج - ايرنا - معاون توانبخشي سازمان بهزيستي كشور اعلام كرد كه سال گذشته حوادث رانندگي 120 تا 140 هزار مجروح داشته كه نيمي از آنان در معلولت دائمي گرفتار مي شوند.

به گزارش ايرنا، حسين نحوي نژاد در نشستي كه به مناسبت هفته بهزيستي در كرج برگزار شد، تاكيد كرد كه اين حوادث باعث افزايش تعداد معلولان در كشور مي شود كه بار اصلي آنها نيز براي سازمان بهزيستي است.
افزايش معلوليت ها نه تنها باري بردوش سازمان بهزيستي بلكه بر دوش كشور محسوب مي شود و مي توان با برنامه ريزي درست از افزايش آن به ويژه در موارد ناشي از حوادث رانندگي جلوگيري كرد.
سير صعودي حوادث رانندگي و بروز اتفاقات ناگواري نظير فوت و جرح و معلوليت افراد موضوعي نيست كه بتوان به سادگي از كنار آن گذشت، زيرا كه آثار و تبعات روحي و مادي غيرقابل جبران دارد كه تحمل دوري از يك عضو خانواده و معلوليت او تنها بخشي از آن است.
تدوين طرح جامع فرهنگ سازي و آگاهي رساني به مردم به منظور جلوگيري از وقوع معلوليت ها مي تواند از اقدامات اساسي در اين حوزه باشد. در موضوع حوادث رانندگي شايد بيش از بقيه موارد نياز به فرهنگ سازي داشته باشيم و معلوليت هاي ناشي از اين بخش بيش از بقيه موارد قابل پيشگيري است.
به گفته معاون توانبخشي سازمان بهزيستي سالانه 20 تا 25 هزار كودك معلول متولد مي شود و يكي از برنامه هاي اساسي سازمان بهزيستي جلوگيري از همين معلول زايي است، اين در حالي است كه بر اساس آمار گفته شده، ساليانه بيش از 50 هزار نفر معلول ناشي از حوادث رانندگي خواهيم داشت كه كار را بسيار دشوار مي كند.
اين مسئول اظهار كرد: اكنون حدود دو هزار و 600 پزشك و 250 غربالگر را در كل كشور در مراكز مشاوره ژنيتك جاي داديم و آزمايشگاه هاي ژنتيك در برخي از نقاط كشور راه اندازي شده است. در چهار استان هم به صورت آزمايشي اين موضوع اجباري شده است. با ثبت احوال هم يك تفاهم به امضا رسانده ايم كه همه ثبت ازدواج ها همراه با بحث آزمايش ژنتيك باشد.
وي افزود: در اين زمينه هم در برنامه ششم پيشنهاد داديم كه اعتباراتي دراين زمينه از محل شركت هاي خودروسازي يا عوارض راهنمايي و رانندگي براي كمك به معلولان ضايعه نخاعي اختصاص يابد.
دولت يازدهم به حق توجه ويژه اي به حوزه بهزيستي دارد و سال گذشته نيز شاهد اصلاح قانون حمايت از حقوق معلولان كشور بوديم و اين قانون با پيگيري شخص رئيس جمهوري، امروز دولت را مكلف كرده تا به جامعه هدف بهزيستي خدمات ويژه ارايه شود، اما اكنون با وجود يك ميليون و 300 هزار معلول و بيمار رواني مزمن در كشور كه زير پوشش بهزيستي هستند، ارايه خدمات به آنان نياز به اعتبارات بالايي دارد، بر اين اساس تمركز فعاليت ها بر پيشگيري از معلوليت و آگاهي رساني در اين خصوص از ضروريات است.
آموزش هاي رايگان، شموليت خدمات توانبخشي در بيمه هاي سلامت از ديگر اقدامات مثمر ثمر دراين زمينه به شمار مي رود.
معاون توانبخشي بهزيستي كشور گفت: دولت دستور ويژه براي تامين وسايل مورد نياز كمك توانبخشي معلولان صادر كرده است و با قول مساعد دولت درسال جاري در تلاش هستيم تا حداقل ها را براي خانواده هاي معلولان فراهم كنيم.
سياست هاي دولت به سمت مطالبه گري جامعه هدف بهزيستي است و افزايش خدمات رساني به اين قشر را با جديت دنبال مي كند.
داريوش بيات نژاد مديركل بهزيستي استان البرز مي گويد: امروز بهزيستي در عين خدمات حمايتي به جاي ترحم به دنبال تامين خواسته هاي جامعه هدف اين نهاد است.
بنابراين بيش ازهراقدامي به دنبال آن هستيم تا به جامعه هدف آگاهي داده و با اجراي طرح هاي مشاوره و توانبخشي مبتني بر جامعه، مهارت هاي پيش از ازدواج مانع از بروز معلوليت هاي بيشتر شويم.
بيات نژاد گفت: امروز معلوليت دليل بر محروميت نيست و همه حق برابر براي زندگي در جامعه دارند بنابراين جامعه هدف بهزيستي بايد مطالبه گر باشد اگرچه با محدوديت هاي مالي مواجه هستيم ولي دولت يازدهم همراهي لازم را دراين زمينه دارد و در حد توان خود تلاش هاي خوبي را در پيش گرفته ايم.
1535
۰ نفر