۲۹ تیر ۱۳۹۵، ۲۲:۳۱
کد خبر: 82156074
T T
۰ نفر
دادستان تهران:مدیرعامل سابق بانك ملت دریك پرونده اقتصادی بازداشت شد‌

تهران - ایرنا - دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام كرد كه دوشنبه شب مدیرعامل سابق بانك ملت در یك پرونده اقتصادی بازداشت شده‌ است.

به گزارش ایرنا به نقل ازپایگاه اطلاع‌ رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، عباس جعفری دولت آبادی در جلسه دادستان و رئیس‌كل دادگستری استان تهران با قضات دادسرا و مجتمع كاركنان دولت، در دادگستری استان تهران با تأكید بر این كه دادسرا و دادگاه در قبال جرایم و فساد كارگزاران به عملكرد واحد و هماهنگ نیاز دارند، تصریح كرد: موفقیت در مبارزه با كارگزارانی كه گرفتار جرم و فساد شده‌اند فقط با صدور احكام قوی و متقن امكان‌پذیر خواهد بود.
دادستان تهران با اشاره به اظهارات یكی از محكومانی كه در حال حاضر حكم صادره در موردش اجرا می‌شود، حاضر نبود برای انجام تحقیقات در دادسرا حضور یابد گفت: مردم باید بدانند قوه قضائیه و دادستانی تهران چنین افرادی را تعقیب كرده‌‌اند.
جعفری دولت‌آبادی خطاب به قضات دادگاه‌ها تأكید كرد كه سیاست كیفری ما در قبال جرایم كارگزاران و متهمان فساد اقتصادی، باید دارای عملكرد و خروجی واحد باشد. ما معتقدیم در قبال این دسته از مجرمان به عكس مردم مستضعف، سیاست كیفری اثرگذار است.
دادستان تهران تأكید كرد: قضات در رسیدگی به پرونده‌های اتهامی قضات در سه حوزه‌ مالی، اخلاقی و مواد مخدر، قاطع برخورد كنند كه چنین اقدامی، بزرگ‌ترین خدمت به حفظ سلامت و كارآمدی دستگاه قضایی است.
وی با بیان این كه قاضی در جمهوری اسلامی نماد عدالت است از قضات سالم خواست كه صف خود را از قضات ناسالم جدا كنند.
جعفری دولت‌آبادی با خاطر نشان كردن این كه یكی از رهنمودهای مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با مسؤولان عالی قضایی، مبارزه قاطع با قضات ناسالم بود، خطاب به قضات محاكم گفت: در صدور آراء متقن تردید به خود راه ندهید. زیرا احكام متقن در مبارزه با جرم و فساد كاملاً تأثیرگذار است.
وی با تأكید بر این كه مردم قوه قضائیه را یكپارچه می‌دانند و دادسرا و دادگاه را جدا از هم نمی‌دانند. اظهار داشت باید به نحوی برنامه‌ریزی كنیم تا رضایت مردم و مراجعین، فراهم شود.
دادستان عمومی و انقلاب تهران ادامه داد: بخشی از نارضایتی مراجعین به عملكرد مراجع قضایی اعم از دادسراها و محاكم مربوط می‌شود و باید برای رفع آن اقدامات لازم انجام گیرد تا قضاوت مردم نسبت به قوه قضاییه تغییر یابد.
وی با خاطرنشان ساختن این مطلب كه دادگاه‌ها نباید اقدامات دادسرا در پرونده‌ها را خنثی كنند، ضرورت اتخاذ راهبرد پرهیز از تضعیف طرفین را مورد تأكید قرار داد و گفت: اگر با دستور دادسرا، مركزی كه محل اشاعه فساد و ارتكاب جرم است بسته شد. اما به سرعت و با حكم دادگاه باز شود، نتیجه آن، تضعیف طرفین است. و نباید بدون دلیل موجه بازگشایی شود.
جعفری دولت‌آبادی اعاده برخی پرونده‌های مهم از سوی محاكم به دادسرا برای رفع نقص را از جمله مشكلات موجود عنوان كرد و افزود: نباید پرونده‌های مهم با ایراد نقص‌های جزیی به دادسرا اعاده شود.
وی با اشاره به این كه چنین اقداماتی پرونده‌ها را دچار اطاله دادرسی می‌كند، تصریح كرد: دادسرا برای این كه برخی متهمان را تعقیب كند، زحمات زیادی را متقبل می‌‌شود، در حالی كه دادگاه‌ها می‌توانند این گونه نواقص را برطرف كنند. اگرچه روش محاكم، عمل وفق قانون است؛ اما می‌توانند در پرونده‌های مهم و مربوط به جرایم و فساد كارگزاران، ضمن هماهنگی با مقامات دادسرا بخشی از پرونده كه نقص دارد اعاده شود اما در مورد بخش‌هایی كه كامل است، رسیدگی كرده و رای صادر كنند.
وی با اشاره به پیچیدگی پرونده‌های اتهامی پرونده‌های مهم و جرایم كارگزاران در دادسرا، ضرورت تسریع در به نتیجه رسیدن این قبیل پرونده‌ها را مورد تأكید قرار داد و یادآور شد: وقتی روند رسیدگی به پرونده‌های مهم طولانی شود، مردم ممكن است تصور كنند برای رسیدگی به این گونه پرونده‌ها عزمی وجود ندارد.
دادستان عمومی و انقلاب تهران افزود: ما باید پرونده‌های مهم را با سرعت و دقت به نتیجه برسانیم تا مردم فكر نكنند كه ضعفا را محكوم اما صاحبان قدرت را رها می‌كنیم.
دادستان تهران با تأكید بر لزوم همراهی و هماهنگی دادسرا و محاكم در مقابله با فساد اظهار كرد: اگر قوه قضائیه می‌خواهد در مبارزه با فساد موفق باشد، باید متهمان اقتصادی را سر جایشان بنشاند و هماهنگی و همراهی محاكم در مبارزه با مفاسد، تأثیر به سزایی در كاهش فساد خواهد داشت.
دادستان تهران در بخش دیگری از سخنان خود كمبود نیروی انسانی را به عنوان عمده‌ترین مشكل دادسرا عنوان كرد و گفت: با توجه به كمبود قاضی حجم كاری قضات فعلی بسیار زیاد است؛ و رسیدگی به پرونده‌هایی كه متهمان آن كارگزاران و برخی افراد ذی‌نفوذ هستند، هزینه بردار است به همین دلیل قضات دادسرا نیازمند حمایت بیشتری هستند. وی تأكید كرد نظارت مداوم بر عملكرد و اقدامات قضات دادسرا صورت می‌گیرد. وی افزود مهم‌ترین نشانه حمایت محاكم از قضات دادسرا، صدور احكام متقن و قاطع در پرونده‌های ارسالی است.
جعفری دولت‌آبادی با اشاره به كارنامه موفق دادسرای تهران در رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی مانند امیرمنصور آریا، برادران روز چنگ، بابك زنجانی و نظایر آن، گفت: دادستان تهران كیفرخواست‌های پرونده‌هایی چون مهدی‌ هاشمی، رحیمی و بابك زنجانی را امضاء كرد تا در تاریخ ثبت شود كه دادستان این گونه پرونده‌ها را پیگیری كرده است.
شبس**1708**1565
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه