۲۷ تیر ۱۳۹۵، ۱۶:۵۶
کد خبر: 82152760
T T
۰ نفر
امیدواری رژیم صهیونیستی به اجرای توافق صلح با تركیه پس از كودتا

تهران - ایرنا - رژیم صهیونیستی روز یكشنبه در واكنش به كودتای نافرجام تركیه پیش بینی كرد كه توافق صلح منعقد شده میان دو طرف، طبق برنامه به اجرا درآید.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بیت المقدس اشغالی، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه كابینه این رژیم گفت: اسرائیل و تركیه به تازگی در زمینه مصالحه و آشتی به توافق رسیده اند و ارزیابی ما این است كه این فرآیند بدون هر گونه ارتباطی با رویدادهای اخیر دمكراتیك در تركیه، ادامه یابد.
سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز روز گذشته (شنبه) پیامی برای خبرنگاران ارسال كرد مبنی بر اینكه تل آویو به روند دمكراتیك در تركیه احترام می گذارد.
رژیم صهیونیستی و تركیه به تازگی توافقی را در زمینه عادی سازی روابط امضا كرده اند.
روابط دو طرف در پی حمله نیروهای صهیونیستی در سال 2010 به كشتی كمك رسان فعالان مدنی تركیه به غزه به تیرگی گرائید.
در حمله آن زمان، 10 شهروند تركیه كه سوار كشتی بودند، كشته شدند.
رژیم صهیونیستی كه قبلا به خاطر این حمله عذرخواهی كرده بود، به موجب توافق منعقد شده پذیرفت 20 میلیون دلار به خانواده قربانیان این حمله غرامت دهد.
قرار است دو طرف سفرای خود را در تركیه و سرزمین های اشغالی منصوب كنند.
بامداد شنبه 26 تیر ماه شماری از نظامیان ارتش تركیه با استقرار در ورودی پل های موسوم به «بوغاز ایچی» و «سلطان محمد فاتح» استانبول، سعی در اشغال نقاط راهبردی زیادی مانند مركز فرماندهی ستاد ارتش تركیه، فرودگاه ها و ایستگاه های تلویزیونی در شهرهای مختلف این كشور و اجرای یك كودتای تمام عیار را داشتند كه با حضور مردم در سطح شهرها به سرانجام نرسید و این كودتا پس از چند ساعت به شكست انجامید.
منابع مطلع تركیه در آخرین گزارش ها از كشته شدن دستكم 161 نفر، زخمی شدن یك هزار و 440 نفر دیگر و بازداشت 2839 تن از كودتاچیان در جریان حوادث مربوط به كودتای نافرجام این كشور خبر دادند.
خاورم**9109**1144
۰ نفر