۲۵ تیر ۱۳۹۵، ۲۳:۰۹
کد خبر: 82150141
T T
۰ نفر
رئیس بهزیستی: آزمایش ژنتیك قبل از ازدواج جدی گرفته شود/تولد سالانه 30هزار كودك معلول

یزد - ایرنا - رئیس سازمان بهزیستی كشور گفت: سالانه حدود 25 تا 30 هزار كودك دارای معلولیت شدید جسمی و ذهنی در كشور متولد می شود، بنابر این باید آزمایش های ژنتیك قبل از ازدواج جدی گرفته شود.

به گزارش ایرنا، انوشیروان محسنی بندپی شامگاه جمعه در آیین تجلیل از معلولان نخبه استان یزد افزود: اختلالات ژنتیكی از بدو تولد باعث ایجاد مشكل برای افراد معلول می شود و فشارهای روحی و روانی زیادی را بر خانواده وارد می كند لذا از برنامه های مهم سازمان بهزیستی توجه ویژه به مقوله پیشگیری است .
وی ادامه داد: در سال گذشته در كشور بخاطر مشكلات ژنتیكی حدود 600 سقط جنین بر اساس ضوابط قانونی و شرعی صورت گرفته كه از این تعداد حدود 190 مورد آن مربوط به استان یزد بوده است .
رئیس سازمان بهزیستی كشور خاطر نشان كرد: طبق برنامه ششم و برای كاهش معلولیت در كشور برای خانواده ها و در هنگام ازدواج آزمایش های ژنتیك باید اجباری شود.
محسنی بندپی با بیان این كه بار اصلی پیشگیری از آسیب های اجتماعی بر دوش سازمان بهزیستی گفت: از یك میلیون و 200 هزار معتاد رسمی كشور هم اكنون 700 هزار نفر آنها از خدمات این سازمان در بخش های مختلف استفاده می كنند .
وی افزود: بزرگترین شبكه اجتماعی كشور بنام اورژانس اجتماعی با مداخله در بحران های فردی، اجتماعی و خانوادگی شرایطی را فراهم كرده كه از شیوع آسیب ها و ناهنجاری ها تا حدودی جلوگیری می كند .
محسنی بندپی خاطر نشان كرد: در سال 94 بخاطر فعالیت های اورژانس های اجتماعی و مداخله به موقع در كشور از خودكشی دو هزار و 880 زن و یك هزار و 900 مرد جلوگیری شده است .
وی گفت: هم اكنون سازمان بهزیستی در اقصی نقاط كشور با 22 هزار نیروی متخصص و مجرب و همچنین فعالیت 26 هزار موسسه در بخش های مختلف به جامعه خدمات ارائه می كند.
رئیس سازمان بهزیستی گفت: در سال گذشته یك میلیون و 500 هزار كودك در كشور متولد شده كه از این تعداد 67 درصد آنها یعنی 966 هزار نفر زیرپوشش طرح ملی غربالگری شنوایی سنجی قرار گرفتند كه از این تعداد سه هزار و 500 كودك ناشنوا در كشور شناسایی و نسبت به ارائه خدمات مختلف مورد نیاز به آنها اقدام شد.
محسنی بندپی اظهار داشت: از سه میلیون كودك سه الی شش ساله كه سال گذشته زیرپوشش طرح غربالگری بینایی سنجی قرار گرفتند، 27 هزار كودك مبتلا به تنبلی چشم بودند كه خدمات مورد نیاز برای درمان به آنان ارائه می شود.
وی همچنین به ارائه آموزش های خانه به خانه در قالب ایجاد پنج هزار و 200 تیم اجتماع محور در پنج هزار و 200 محله با ریسك بالا در زمینه مسائل اجتماعی در كشور خبرداد و افزود: این آموزش ها با حضور افراد خبره و كارشناسان مجرب اجتماعی بر حسب نیاز در محلات ارائه شده است .
محسنی بندپی، سازمان بهزیستی را تخصصی ترین سازمان در كشور ذكر كرد كه در ماموریت های مختلف و بخش های مورد نیاز در مسائل اجتماعی و پیشگیری فعالیت دارد و یادآور شد: توانمندسازی و توان بخشی جامعه هدف محوری ترین برنامه بهزیستی است كه با همكاری سایر بخش های اجرایی و مردم انجام می شود.
وی افزود: عملكرد استان یزد در ارائه خدمات و انجام ماموریت های مختلف بهزیستی مطلوب ارزیابی می شود و این استان جزو استان های برتر كشور در زمینه ارائه خدمات به توان جویان محسوب می شود .
در این آیین كه به مناسب هفته بهزیستی برگزار شد از 40 معلول برتر و نخبه استان یزد كه مقام های برتر ملی و بین المللی در زمینه های مذهبی، علمی، ورزشی، هنری و كارآفرینی را كسب كرده اند، تجلیل بعمل آمد .
24 تا 30 تیرماه هفته بهزیستی نامگذاری شده است .
7536/ 6014/ شبد ** 1095
۰ نفر