۲۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۱
کد خبر: 82149628
T T
۰ نفر

پاسخ علوم پزشكی به گلایه های بهمن كیارستمی

۲۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۱
کد خبر: 82149628
پاسخ علوم پزشكی به گلایه های بهمن كیارستمی

تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه علوم پزشكی ایران در جواب پیام گلایه آمیز بهمن كیارستمی به وزیر ارشاد درباره روند درمان و فوت كارگردان نام آشنای كشورمان، توصیه كرد منتظر نتیجه بررسی تیم كارشناسی باشد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، دكتر سید جواد حاج میر اسماعیل در این نامه آورده است: جناب آقای بهمن كیارستمی! با سلام؛ پیام گلایه آمیز شما خطاب به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی را مطالعه كردم و به دلیل مسئولیتی كه در حوزه بهداشت و درمان دارم، ذكر چند نكته را لازم دیدم.
وی در این نامه با اشاره به هجمه ای كه بعد از فوت مرحوم كیارستمی بر جامعه پزشكی وارد شده آورده است: طی چند روز گذشته از سوی برخی از هنرمندان با ادبیاتی ناصواب، جامعه پزشكی كشور مورد خطاب قرار گرفته است؛ همكارانم این رفتار ناپسند را به دلیل غم بزرگی می‌ دانند كه از درگذشت نه تنها یك كارگردان كه استادی یگانه بر شانه‌ های جامعه فرهنگی كشور سنگینی می‌ كند.
حاج میراسماعیل در ادامه نامه به فرزند مرحوم كیارستمی پیشنهاد می كند: سخنان تیم تخصصی رسیدگی به پرونده درمانی مرحوم كیارستمی را تنها از زبان خودشان بشنوید و نظرات خود را هم با آنها در میان بگذارید.
رییس دانشگاه علوم پزشكی ایران نامه خود به بهمن كیارستمی را این گونه ادامه می دهد: ای كاش دلیل نوشتن یادداشت‌ تان، اعتراض به اظهار نظر وزیر ارشاد درباره یك پرونده پزشكی بود اما در هر صورت خوب است بدانید موضوع درمان مردم كشور نه یك فیلم است، نه پایانی دارد و نه تماشاچی می‌ خواهد اما مصلحان و منتقدان مطلع، همیشه راهنمای جامعه پزشكی بوده و خواهند بود و ملت شریف ایران، بهترین قاضی این عرصه هستند.
دكتر حاج میر اسماعیل همچنین به جمله «به همراهی شما در روند درمان چشم امید نداشتیم» در پیام فرزند عباس كیارستمی به وزیر ارشاد اشاره می كند و می نویسد: نمی‌ دانم منظورتان باز هم وزیر ارشاد است یا پزشكان معالج؛ آنچه مهم است این است كه مردم باور دارند و هر روز شاهد هستند بار اصلی سلامت هموطنان بر دوش جامعه پزشكی كشور است اما حفظ آبروی نظام پزشكی كشور هیچ ‌گاه بر سلامت مردم ترجیح داده نشده است.
وی در بخش دیگری از این نامه با انتقاد از لحن تند پیام بهمن كیارستمی می نویسد: طی مدتی كه مرحوم كیارستمی در بیمارستان بستری بودند، پزشكان، پرستاران و كادر درمانی با توجه به علاقه ‌ای كه به او داشتند، بدون هیچ انگیزه شخصی، خدمات فراوان و ارزشمندی به پدر شما ارائه كردند و پس از آن حادثه تلخ، چون فرزندی در غم از دست دادن ایشان اشك ریختند؛ جا داشت حداقل از آنها تشكر می‌ كردید به جای آن كه نمك بر زخمشان بپاشید. اینجانب فقط بیش از 30 بار معاون درمان دانشگاه را مأمور رسیدگی و بررسی سیر درمان آن استاد ارجمند كردم.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی ایران با اشاره به علاقه شخصی وزیر بهداشت به مرحوم كیارستمی افزوده است: وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز در همین زمره بودند. از نگاه شما كسی كه در كشور، منطقه و مراكز معتبر بین المللی، فردی شناخته شده و دارای بالاترین مدارج علمی است، چه نیازی به چند عیادت از بیمار یا بیماران دارد آنگونه كه متوهمین آنرا تمایل به گرفتن عكس یادگاری می پنداشتند؟!
حاج میراسماعیل ادامه داده است: دكتر هاشمی همانطور كه به مناطق محروم سركشی كرده، از مراكز درمانی بازدید می‌ كنند و از نحوه درمان هموطنان در گوشه و كنار كشور مطلع می‌ شوند، بر اساس احترام و علائق شخصی خود به عیادت مرحوم كیارستمی هم رفتند و روند درمان آن استاد فقید را شخصا پیگیری كردند. خوب است نگاهی بیندازید به هجمه‌ هایی كه آن روزها به این دیدارها می‌ شد و هزینه هایی كه پرداخت شد.
وی همچنین در این نامه با اشاره به دیدارهای آخر وزیر بهداشت و مرحوم كیارستمی می نویسد: به یقین دیدارتان همراه جناب صمدیان با وزیر بهداشت را در دفتر او به خاطر دارید. همان موقع كه درخواست حضور پزشكی از فرانسه را بر بالین پدر داشتید و دكتر هاشمی شخصا این موضوع را پیگیری كردند و برای بار دوم با سفر استاد به فرانسه مخالفت كردند.
دكتر حاج میر اسماعیل در ادامه تاكید می كند كه انتقال مرحوم كیارستمی به خارج از كشور اشتباه بود و می نویسد: ما همچنان باور داریم اگر مرحوم كیارستمی در ایران می ‌ماندند، مانند بسیاری از بیمارانی كه چنین سیر درمانی را طی می ‌كنند و گاهی اوقات هم عارضه‌ ای برایشان پیش می ‌آید و رفع می‌ گردد، به سلامت از بیمارستان مرخص می ‌شدند. شما اما تصمیم متفاوتی گرفتید، پس تبعاتش را نیز بپذیرید و انگشت اتهام را به سوی دیگران نگیرید. البته آن چه در فرانسه اتفاق افتاده و این كه مرحوم كیارستمی در چه مركز درمانی و با چه امكاناتی بستری شده ‌اند، حتما در كمیته تخصصی بررسی و اعلام خواهد شد.
دكتر حاج میر اسماعیل در پایان نامه خود به یكسان بودن حقوق همه بیماران برای وزارت بهداشت تاكید می كند و می نویسد: دكتر هاشمی طی سه سال گذشته اثبات كرده‌ اند در مورد سلامت مردم با هیچ كس رودربایستی ندارند؛ وقتی هم بررسی دقیق پرونده درمانی مرحوم كیارستمی را خواستند، به همكارانشان گوشزد كردند، موضوع باید به دقت بررسی شود و نتیجه همان گونه كه بوده اعلام شود و نه آن گونه كه به زعم برخی افراد، به مصلحت است.
وی خاطرنشان كرده است: امروز حتی شخص وزیر هم منتظر نظر كارشناسی تیم بررسی كننده است؛ پس تا اعلام نتیجه بررسی، صبوری كنید و از قضاوت ‌های عجولانه و غیر كارشناسی بپرهیزید.
اجتمام**9185**1429
۰ نفر