۲۳ تیر ۱۳۹۵، ۹:۱۰
کد خبر: 82146910
T T
۰ نفر

راهكاري براي توقف رشد تومور سرطان تيروئيد

۲۳ تیر ۱۳۹۵، ۹:۱۰
کد خبر: 82146910
راهكاري  براي توقف رشد تومور سرطان تيروئيد

تهران - ايرنا - محققان با استفاده از نانوذرات پليمري و RNAi موفق به ساخت دارويي شدند كه مي‌تواند رشد تومور سرطان تيروئيد را كاهش داده و حتي ابعاد آن را نيز كوچك كند.

به گزارش روز چهارشنبه علمي ايرنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، سرطان تيروئيد يكي از گونه‌هاي بسيار كشنده سرطان است كه احتمال زنده ماندن فرد مبتلا به آن صفر است و در مدت سه تا پنج ماه، بيمار در اثر اين سرطان خواهد مرد. يكي از راهبردهاي مهم براي مقابله با اين سرطان استفاده از نانوفناوري RNA تداخلي است. هر چند وارد كردن RNA به داخل تومور سرطاني كاري چالش برانگيز است.
محققان بيمارستان بيرگهام با همكاري بيمارستان عمومي ماساچوست موفق به ارائه پلت‌فورم مبتني بر فناوري‌ نانو شدند كه به آنها اجازه مي‌دهد تا عوامل RNA را به داخل تومور سرطاني وارد كنند. با اين كار مقدار رشد تومور كاهش يافته و ابعاد آن كوچك مي‌شود.
جينيوم شي از محققان اين پروژه مي‌گويد: «ما نسبت به اين پلتفورم علاقه‌مند شديم، چرا كه هم تشخيص و هم درمان را مي‌تواند با هم انجام دهد. براي اين كار از نانوذرات استفاده شده است. ما انتظار داريم كه اين پروژه مسير توسعه روش‌هاي درماني مبتني بر RNA را براي مقابله با سرطان هموار كند.»
RNAi كه كشف آن منجر به دريافت جايزه نوبل در 10 سال پيش شد، مي‌تواند جهش‌هاي ژني را خاموش كند؛ بنابراين مي‌توان از آن براي درمان سرطان استفاده كرد. جهش در برخي ژن‌ها موجب بروز سرطان تيروئيد مي‌شود كه رهاسازي RNAi مي‌تواند منجر به خاموش شدن اين ژن شود.
زماني كه RNAi وارد بدن مي‌شود، توسط آنزيم‌هاي موجود در بدن تجزيه مي‌شود و در نهايت از طريق كليه دفع مي‌شود؛ بدون اين كه فرصت رسيدن به سلول سرطاني را داشته باشد. محققان براي حل اين مشكل، از نانوذرات براي رهاسازي RNAi استفاده كردند. به اين نانوذرات پليمري تركيبات فلورسانس الصاق شده‌است. بنابراين مي‌توان اين نانوذرات را در بدن رديابي كرد.
اين نانوذرات از طريق گردش خون، خود را به تيروئيد مي‌رسانند و در آنجا با درخششي كه دارند مشخص مي‌كنند كه چه ميزان از اين نانوذرات به تومور رسيده‌ است.
نتايج آزمايش‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد كه اين تومورها در اثر استفاده از اين سيستم دارويي كوچك مي‌شوند. پژوهشگران نشان دادند كه رشد سلول سرطاني در محيط كشت 15 برابر كاهش يافته است.
نتايج اين پروژه در قالب مقاله‌اي در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده‌است.
علمي **1311**1440
۰ نفر