۲۱ تیر ۱۳۹۵، ۶:۵۱
کد خبر: 82143751
T T
۰ نفر

خسارت سنگین توفان «نپارتاك» در چین

۲۱ تیر ۱۳۹۵، ۶:۵۱
کد خبر: 82143751
خسارت سنگین توفان «نپارتاك» در چین

پكن - ایرنا - بر اثر وزش توفان سهمگین «نپارتاك» در جنوب شرق چین تاكنون 14 نفر كشته و ناپدید شدند و خسارات اقتصادی فراوانی به این منطقه وارد شده است.

به گزارش ایرنا، وزش توفان از اوایل روز یكشنبه در استان «فوجیان» چین آغاز شد و بر اثر آن 6 نفر كشته شدند و از سرنوشت 8 نفر دیگر اطلاعی در دست نیست.
فوجیان به دلیل نزدیك بودن به جزیره تایوان اولین نقطه در چین است كه پذیرای این توفان سهمگین بود كه همچنان در برخی مناطق جنوب شرقی چین در حال وزیدن است.
توفان نپارتاك از روز جمعه 18 تیرماه با سرعت 234 كیلومتر در ساعت در تایوان وزیدن گرفت و باعث تعطیلی مدارس و نهادهای تجاری و دولتی این منطقه شده بود.
اداره كنترل سیل و بلایای طبیعی چین امروز دوشنبه در گزارشی اعلام كرد كه استان فوجیان و 9 شهر این استان متحمل بیشترین خسارت شده و نزدیك به 500 هزار نفر به مكان های امن منتقل شده اند.
توفان به قدری سهمگین بود كه بر اثر آن درختان از ریشه كنده شده و یكهزار خانه مسكونی فرو ریخته و رودهای داخل استان طغیان كرده است.
این توفان باعث شد تا طی دو روز اخیر بیش از 400 پرواز داخلی و خارجی در سطح استان لغو و ضمن سرگردان شدن هزاران مسافر در فرودگاه ها، 128 میلیون دلار خسارت به مراكز تاسیساتی و زیر بنایی این منطقه وارد شود.
توفان «نپارتاك» در عین حال حركت بیش از 300 دستگاه قطار در این منطقه را دچار اختلال كرده است.
آمارها نشان می دهد كه به دلیل بارش باران و طغیان آب رودخانه ها نزدیك به 50 هزار هكتار زمین زراعی هم در این منطقه از بین رفته است.
این یكی از سهمگین ترین توفان های سال جاری در چین است و پیش بینی می شود وزش آن باعث بروز خساراتی در استان های «جه جیانگ» و «جیانگ سو» در دو روز آینده شود.
پیشتر این توفان در تایوان خسارات سنگینی به بار آورد و علاوه بر مرگ 3 نفر، 300 زخمی و 21 میلیون دلار خسارت در این منطقه به بار آورد.
این توفان همچنین برق نیم میلیون خانوار را در تایوان قطع كرد و روز جمعه گذشته فعالیت مدارس سراسر این جزیره و مراكز كار و ادارات آن را به طور كامل به تعطیلی كشاند.
وزارت امور مدنی چین هم امروز دوشنبه در گزارشی اعلام كرد كه از تاریخ 30 ژوئن (10 تیر ماه جاری) كه بارانهای سیل آسا، سیلاب و رانش زمین، مناطق جنوبی و جنوب شرقی این كشور را تحت تاثیر خود قرار داده 164 نفر كشته شده اند كه 26 نفر همچنان مفقود هستند.
گزارش همچنین خاطرنشان می سازد كه تاكنون 73 هزار باب خانه مسكونی به طور كامل تخریب شده، 1.99 میلیون نفر به مكانهای امن منتقل شده و یك میلیون نفر نیز نیازمند كمك هستند.
آساق**231**1597

سرخط اخبار جهان