۱۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۳۰
کد خبر: 82141428
T T
۰ نفر

آفت ، مزارع هندوانه دزفول را نابود كرد

۱۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۳۰
کد خبر: 82141428
آفت ، مزارع هندوانه دزفول را نابود كرد

دزفول - ایرنا - رئیس هیات مدیره نظام صنفی كشاورزان دزفول گفت: بر اثر شرایط نامساعد آب و هوایی 70 تا 100 درصد محصول هندوانه دزفول دچار آفت شده و از بین رفت.

بهمن دریكوندی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:در سال زراعی جاری حدود 500 هكتار از زمین های كشاورزی دزفول زیركشت هندوانه رفت كه به دلیل تنش آب وهوایی و سرد و گرم شدن ناگهانی هوا در برخی روزها، محصول هندوانه دچار آفت شده و یا با كاهش بسیار زیاد عملكرد روبه رو شده است.
وی گفت: كشت محصول هندوانه در زمین های كشاورزی از نیمه دی پارسال آغاز و تا اوایل بهمن ادامه داشت ولی به دلیل تنش آب و هوایی مزارع هندوانه دچار آفت شده و بیش از 70درصد از محصول از بین رفت.
رئیس هیات مدیره نظام صنفی كشاورزان دزفول زمان برداشت محصول هندوانه را اردیبهشت و خرداد عنوان كرد گفت:به دلیل خسارت وارده به مزارع ناشی از آفت زدگی محصول هندوانه قابل برداشت نیست.
وی خسارت وارده به كشاورزان دزفول ناشی از آفت زدگی مزارع هندوانه را سنگین توصیف كرد و افزود: برخی مزارع هندوانه تا 100 درصد دچار خسارت شده اند.
وی اظهار كرد:سال زراعی گذشته حدود 70 هكتار از اراضی كشاورزی دزفول به كشت هندوانه به روش پلاستیكی اختصاص یافت این درحالی است كه در سال پیش از آن این محصول در سطح بیش از 600 هكتار كشت شد.
دریكوندی دلیل رغبت نداشتن كشاورزان به كشت هندوانه در دزفول را عملكرد پایین و آفت زدگی به دلیل تنش های آب وهوایی دانست و گفت: هم اكنون شرایط برای كشت تابستانه هندوانه در دزفول مهیاست ولی كشاورزان به دلیل شرایط پیش آمده و ضرر و زیان وارده رغبتی به كشت ندارند.
وی در ادامه با انتقاد از صندوق بیمه محصولات كشاورزی افزود: به دلیل حمایت نكردن بیمه و پرداخت نشدن خسارت در زمان مقرر از سوی بیمه، كشاورزان دزفول تمایل به بیمه محصولات از جمله مزارع هندوانه را ندارند و سالانه با خسارت بسیاری روبه رو می شوند.
دریكوندی همچنین گفت:پیگیری برای پرداخت بخشی از خسارت وارده به كشاورزان هندوانه كار دزفول از سوی بیمه محصولات كشاورزی در حال انجام است.
كشاورزان دزفول در سال زراعی جاری به دلیل سیل ناشی از طغیان رودخانه دز در فروردین امسال متحمل خسارت سنگین شدند كه تاكنون خسارت وارده به آنان جبران نشده است.
دزفول با 90 هزار هكتار زمین كشاورزی قابل كشت، سالانه حدود 2 میلیون تن انواع محصول كشاورزی تولید می كند.
7278/6068 / 6037
۰ نفر