۱۷ تیر ۱۳۹۵، ۲۲:۴۵
کد خبر: 82140164
T T
۰ نفر
خوشرو:براي بازگرداندن دارايي هاي ايران ازهمه ابزارهاي بين المللي استفاده مي كنيم

نيويورك-ايرنا-نماينده دائم ايران در سازمان ملل با انتقاد شديد از توسل برخي از كشورها به ابزارهاي مالي و قضايي براي وارد آوردن فشار بر مردم ايران تصريح كرد كه ايران براي بازگرداندن دارايي هاي خود از همه ابزارهاي ممكن ازجمله توسل به ديوان دادگستري بين المللي استفاده خواهد كرد.

غلامعلي خوشرو سفير و نماينده دائم كشورمان در سازمان ملل روز پنجشنبه در جلسه تصويب پنجمين بازبيني راهبردهاي جهاني مبارزه با تروريسم در مجمع عمومي سازمان ملل متحد ضمن محكوم كردن اقدام هاي تروريستي اخير در عراق، سوريه، لبنان، بنگلادس، تركيه و عربستان سعودي گفت: تروريسم موضوعي چند وجهي است كه مبارزه با آن نيازمند برنامه اي همه جانبه و همكاري واقعي در سطح بين المللي و منطقه اي است .
وي با اشاره به برنامه عمل دبيركل سازمان ملل در خصوص پيشگيري از افراط گرايي خشونت گرا گفت كه اين برنامه درعمل بر اساس قطعنامه جهان عاري از خشونت و به پيشنهاد دكتر حسن روحاني رييس جمهوري اسلامي ايران شكل گرفته است.
سفير كشورمان افراط گرايي خشونت آميز ملهم از ايدئولوژي تكفيري را مهمترين چالش پيش روي جامعه جهاني بر شمرد كه به شكل گيري گروههاي تروريستي مانند القاعده، داعش و النصره انجاميده است.
وي افزود: راه مبارزه با اين گروهها از مسير فرهنگي و اعتقادي است.
نماينده دائم ايران همچنين تاكيد كرد كه اقدامات بين المللي مبارزه با تروريسم در سطح جهاني بايد در هماهنگي با اصول منشور ملل متحد و صرفا با رضايت دولت مربوطه صورت پذيرد و عدم رعايت اين اصول نقض تماميت ارضي و حاكميت ملي دولتها خواهد بود.
خوشرو تهيه فهرست هاي يكجانبه از سوي برخي از دولتها و متهم كردن ديگر كشورها به اقدام هاي تروريستي را برخاسته از اغراض سياسي دانست و اين گونه رويكرد ها را محكوم كرد.
وي چنين اقداماتي را مغاير با حقوق بين الملل و در راستاي اهداف سياسي اين دولتها توصيف كردكه به نوبه خود ناقض اصول اساسي حقوق بين الملل بوده و تلاش هاي بين المللي براي مقابله جمعي كشورها با تروريسم را تضعيف خواهد كرد.
در همين ارتباط، سفير دائم ايران در سازمان ملل تصميم سياسي آمريكا براي مصادره اموال بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و سوء استفاده از شبكه هاي مالي و بانكي و قضايي به بهانه اتهام هاي واهي معطوف به فشار بر ملت ايران را مصداقي از اين اقدامات خلاف حقوق بين الملل دانست و تاكيد كردكه دولت جمهوري اسلامي ايران مصمم است تا با استفاده از تمام ابزارهاي ممكن از جمله توسل به ديوان دادگستري بين المللي در جهت بازگرداندن دارايي هاي ملت ايران تلاش كند.
نماينده دائم كشورمان در خصوص مسائل فلسطين اشغالي نيز گفت كه ايران هرگونه مقايسه اي ميان تلاش مشروع مردم سرزمين هاي تحت اشغال و جنبش هاي آزاديبخش براي دستيابي به حق تعيين سرنوشت خود با تروريسم را مردود مي داند.
وي افزود كه رژيم صهيونيستي بر اساس تهديد و ترور و اشغال سرزمين ها شكل گرفته و به عنوان اصلي ترين عامل تروريسم دولتي مسئول انجام ترورهاي متعددي است و بي رحمي هاي اين رژيم در دهه هاي گذشته سبب افزايش بيشتر خشونت و ترور در منطقه شده است.
اروپام-4-541 *شبس *1488 **1565

سرخط اخبار جهان