۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۶
کد خبر: 82130078
T T
۰ نفر
حمله تروریستی به فرودگاه استانبول و تشدید ناامنی در تركیه

تهران – ایرنا – حمله های انتحاری هماهنگ شده به فرودگاه آتاتورك استانبول تركیه در ساعات پایانی سه شنبه شب كه دهها كشته و بیش از 150زخمی بر جا گذاشت، از ادامه و حتی تشدید ناامنی در تركیه حكایت دارد.

به گزارش ایرنا، سه شنبه شب و دقایقی پس از آن كه چندین انفجار فرودگاه پرتردد آتاتورك استانبول را به لرزه درآورد، 'بكر بوزداغ' وزیر دادگستری این كشور به ارائه گزارش اولیه این حوادث پرداخت و اعلام كرد كه احتمالا چهار مهاجم در این حمله ها دست داشتند.
به گفته وی، سه انفجار در پاركینگ و ورودی و یك انفجار دیگر در ترمینال خروجی پروازهای خارجی رخ داد.
بكر بوزداغ اضافه كرد كه مهاجمان ابتدا با كلاشینكف همراه خود به اطراف تیراندازی و سپس دست به حمله انتحاری زدند.
بینالی ییلدریم نخست وزیر تركیه نیز در گزارش خود از این حادثه اعلام كرد كه مهاجمان با تاكسی خود را به فرودگاه رساندند و پیش از رسیدن به محل بازرسی با اشعه اكس، اقدام به تیراندازی كردند.
این مرگبارترین حادثه تروریستی به شهر استانبول تركیه در سال میلادی جاری است. دو انفجار دیگر در این شهر به داعش و یك انفجار به مخالفان كرد نسبت داده شد.
بر اساس جدیدترین آمارهای اعلام شده از سوی مقام های ترك، تاكنون 36 نفر در این حمله ها كشته و 147 نفر دیگر زخمی شده اند. حال برخی از مجروحان وخیم گزارش شده است.
دقایقی پس از وقوع این حمله ها، مقام های ترك اعلام كردند كه این فرودگاه پرتردد به دلیل وضعیت اضطراری تعطیل و ورود و خروج پروازها متوقف شده است.
هرچند، ییلدریم ساعاتی پس از توقف فعالیت فرودگاه آتاتورك، از شروع دوباره كار و ورود چند پرواز به این فرودگاه خبر داد. وی زمان از سرگیری فعالیت های این فرودگاه را ساعت 2 و 20 دقیقه بامداد روز چهارشنبه به وقت محلی و 20 دقیقه نیمه شب به وقت گرینویچ اعلام كرد.
سه پرواز شركت ملی تركیش ایرلاینز دقایقی بعد از ساعت 4 بامداد در این فرودگاه به زمین نشست.
برخی مسافران پروازهای ورودی به فرودگاه استانبول كه بلافاصله پس از وقوع حمله های تروریستی سه شنبه شب، در هواپیماها نگه داشته شده بودند، پس از بازگشایی بخش های مختلف فرودگاه اجازه یافتند كه از هواپیماها پیاده شوند.
این فرودگاه یكی از مهم ترین مقاصد فرودگاه های اروپا است و مقام های ترك بدون ذكر جزئیات از وجود اتباع خارجی در میان كشته شدگان خبر داده اند.
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری تركیه دقایقی پس از وقوع انفجارهای خونین در فرودگاه بین المللی استانبول ضمن محكوم كردن این حمله ها، غرب و به ویژه كشورهای اروپایی را به همكاری و موضع گیری صریح در قبال تروریسم فرا خواند.
وی همچنین جلسه امنیتی فوق العاده ای در نهاد ریاست جمهوری تشكیل داد كه در این جلسه نخست وزیر، ژنرال خلوصی آكار رئیس ستاد فرماندهی ارتش، افكان آلا وزیر كشور، فكری ایشیك وزیر دفاع و نئومان كورتولموش معاون نخست وزیر تركیه حضور داشتند.
ساعاتی پس از وقوع این حوادث، رهبران جامعه بین المللی بیانیه هایی در محكومیت حمله های تروریستی فرودگاه استانبول صادر كردند.
محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه كشورمان بامداد چهارشنبه انفجارهای تروریستی در فرودگاه آتاتورك استانبول تركیه را محكوم كرد.
وی در مطلبی در توییتر نوشت: بار دیگر چهره زشت ترور در فرودگاه كشور دوست و همسایه ما سر برآورد . خشونت افراط ‌گرایانه تهدیدی جهانی است و ما باید با هم با آن مقابله كنیم.
كاخ سفید نیز حمله تروریستی سه شنبه شب به فرودگاه بین المللی آتاتورك استانبول را به شدت محكوم و اعلام كرد، واشنگتن به همراه همه دوستان و متحدان خود در سراسر جهان، در حمایت از تركیه همچنان ثابت قدم است.
سباستین كورتز وزیر خارجه اتریش و فرانك والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان در پیام های جداگانه ای با قربانیان حادثه تروریستی استانبول ابراز همدردی كردند.
'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی روز چهارشنبه باشدیدترین لحن حمله تروریستی به فرودگاه آتاتورك استانبول را محكوم كرد و از كشورهای مسلمان خواست برای مبارزه با تروریسم متحد شوند. وی با تاكید بر اینكه این حملات یادآوری دیگری برای نیاز به افزایش همكاری های اطلاعاتی در جنگ با تروریسم است، خواستار ترویج پیام اسلام به عنوان دین صلح و عدالت شد.
مقام های فرانسوی نیز با صدور بیانیه هایی این حادثه تروریستی را محكوم و بر عزم راسخ پاریس برای مبارزه با تروریسم تاكید كردند.
پاكستان نیز امروز (چهارشنبه) حمله های هولناك فرودگاه استانبول را محكوم كرد. اسلام آباد تاكید كرده است كه تروریسم را در هر نوع و شكلی محكوم می داند.
'هیلاری كلینتون' نامزد دمكرات انتخابات ریاست جمهوری آمریكا نیز گفت، حمله به فرودگاه بین المللی استانبول یادآور این نكته است كه آمریكا نمی تواند عقب نشینی كند و به منظور غلبه بر این تهدید باید همكاری مان را با متحدان و شركای مان در خاورمیانه و اروپا عمق ببخشیم.
'دونالد ترامپ' شخصیت جنجالی حزب جمهوریخواه آمریكا داوطلب نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری این كشور در واكنش به حمله به فرودگاه بین المللی استانبول گفت، تهدید تروریسم هیچگاه به این برجستگی نبوده است. اكنون، باید گام هایی را برای حفاظت از آمریكا در برابر تروریست ها برداریم و برای بهبود امنیت ما و حفظ امنیت آمریكا هر چه در توان داریم به كار گیریم.
قطر و كویت نیز در بیانیه هایی با محكوم كردن این اقدام تروریستی ضمن همدردی با بازماندگان، بر لزوم مبارزه با تروریسم تاكید كردند.
برخی كارشناسان پیش بینی كرده اند كه احتمال وقوع حمله های مشابه در دیگر فرودگاه های مهم جهان وجود دارد. فرودگاه بین المللی بروكسل بلژیك نیز چند ماه پیش شاهد حملات گروه تروریستی داعش بود كه 32 كشته و بیش از 300 مصدوم برجای گذاشت.
هرچند هنوز هیچ گروهی رسما مسئولیت این حمله ها را بر عهده نگرفته است، اما به گفته مقام های ترك، شواهد اولیه از دخیل بودن گروه تروریستی داعش در حادثه فرودگاه استانبول حكایت دارد.
خاورم**9156**1579
۰ نفر