منتشرنشدن یا انتشار كمتر ازشمارگان، علت لغوامتیاز  نشریات استانی است

اردبیل - ایرنا - در پی نشر اخباری در باره لغو امتیاز تعدادی از نشریات محلی استان اردبیل خبرنگار ایرنا درتماس تلفنی با مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی دلایل این امر را جویا شد.

سیدناصراسحاقی، علت لغو امتیازحدود 30 نشریه محلی در این استان را منتشر نشدن یا انتشار كمتر از شمارگان تعریف شده در مجوزنشر آنها اعلام كرد.
وی عصر سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: اعلام وصول نشریات استانی از سال 94 توسط چاپخانه ها و از طریق سامانه معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می گیرد.
وی افزود: براین اساس چاپخانه ها نشریه ها را بعد از چاپ با كدهای خود اعلام وصول می كنند و سپس صاحب امتیاز نشریه، نسخه ای از نشریه چاپ شده را برای تایید كارشناس مربوطه به اداره كل ارشاداسلامی ارایه می كند.
وی اظهار كرد: نشریه های لغو شده آنهایی هستند كه از سال 94 یا هرگز چاپ نشده اند یا تعداد نسخه های چاپ شده آنها كمتر از شمارگان تعریف شده در مجوز آنها بوده است و اكنون مدیران مسوول مربوطه، مدعی قصور چاپخانه ها در اعلام وصول نشدن شمارگان چاپ شده هستند.
اسحاقی بیان كرد: اداره كل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اردبیل به مدت دو سال با این رویه مدارا كرد و همواره در گزارش وضعیت انتشار نشریه های استانی به معاونت مطبوعاتی وزارتخانه متبوع، وضعیت آنها را فعال اعلام می كرد اما به لحاظ رایانه ای بودن سیستم بررسی فعالیت نشریات استانی، پرده از چشم پوشی این اداره كل برداشته شده است.
او ادامه داد: نشریه های لغو شده كه به طور معمول به صاحبان امتیاز دیگر فروخته یا واگذار شده اند مشمول تبصره ماده 16 قانون مطبوعات كشور قرار گرفته اند و اكنون مدیران مسوول به جای فرافكنی موضوع، بهتر است در صورت تمكین چاپخانه ها به قصور مورد ادعای آنها، نسخه های چاپ شده نشریه های خود را برای تایید به اداره كل ارشاد استان ارایه كنند تا با مكاتبه این اداره كل با معاونت مطبوعاتی وزارتخانه نسبت به حل مشكل اقدام شود.
مدیركل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اردبیل گفت: واریز یارانه مطبوعات نیز از طریق سیستم انجام می گیرد و دسترسی به آن حتی بدون نام كاربری و رمز برای همگان امكان پذیر است و صاحبان نشریه ها می توانند بامراجعه به نشانی اینترنتی مربوطه از وضعیت پرداخت یارانه های نشریه های خود مطلع شوند.
به گفته مدیركل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اردبیل در این استان نزدیك به 60 نشریه استانی مجوز انتشار صادر شده اما 10 الی 15 مورد آن فعال است و منتشر می شود.
7124/6016

سرخط اخبار استان‌ها