۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۱۷
کد خبر: 82128720
T T
۰ نفر
شركت های هندی 235 میلیون دلار در بندرچابهار سرمایه گذاری می كنند

تهران- ایرنا- مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی كشور گفت: ظرفیت بندرچابهار با سرمایه گذاری 235 میلیون دلاری شركت های هندی در این بندر اقیانوسی كشور از 2 میلیون تن فعلی به هشت میلیون تن افزایش می یابد.

محمد سعیدنژاد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: شركت های هندی در این بندر مهم كشور 85 میلیون دلار به صورت BOT (بی او تی - ساخت، اداره و انتقال )10 ساله و 150 میلیون دلار به صورت فاینانس(تامین مالی) برای تامین تجهیزات مورد نیاز بندر چابهار سرمایه گذاری می كنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: براساس قراردادی كه با هندی ها به امضا رسیده، یك شركت هندی كار خود را در فاز اول بندر چابهار آغاز كرده است كه پس از تكمیل به مدت 10 سال از آن استفاده خواهد كرد.
سعیدنژاد گفت: با توجه به قرارداد بی او تی، پس از پایان 10 سال براساس قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران تمام تجهیزاتی كه شركت های هندی در بندرچابهار تامین كرده اند به ایران تحویل خواهد شد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی كشور افزود: با انجام سرمایه گذاری 150 میلیون دلاری دیگر به صورت فاینانس برای خرید و نصب تجهیزات بندری، در مجموع هندی ها برای تامین تجهیزات مورد نیاز در این بندر در مدت 18 ماه 235 میلیون دلار سرمایه گذاری می كنند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی كشور اظهارامیدواری كرد،با انجام سرمایه گذاری در بندرچابهار و تكمیل زیرساخت های مورد نیاز این بندر ظرفیت بندر چابهار تا اواخر سال 1396 به هشت میلیون تن افزایش یابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تامین تجهیزات مورد نیاز بنادر و دریاهای كشور را از اولویت های مهم سازمان بنادر و دریانوردی اعلام كرد و گفت: برای خرید تجهیزات، نخستین ال سی (گشایش اعتبارت اسنادی) آن به مبلغ 170 میلیون دلار انجام شده و قرار است چهار ال سی دیگر برای یكی از شركت های اروپایی گشایش شود.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی كشور در پایان افزود: در این راستا خرید و نصب تجهیزات بندری مورد نیاز در بنادر امام خمینی (ره) ، شهید رجایی، چابهار و یكی از بنادر شمالی در دستور كار این سازمان قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا، بندر چابهار بعنوان یكی از بنادر مهم در جنوب ایران و در بخش شمالی دریای عمان قرار گرفته است كه به علت موقعیت استراتژیك و دستیابی آن به آبهای آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات ایران با سایر كشورهای منطقه دارد.
این بندر به علت نزدیكی به كشورهای افغانستان، پاكستان و آسیای میانه در آینده ای نزدیك با اتصال به شبكه ریلی كشور اهمیت ویژه ای در ترانزیت كالا به این كشورها خواهد داشت و دولت درصدد است ظرفیت این بندر را از سالیانه 2 میلیون تن به هشت میلیون تن افزایش دهد.
اقتصام**1108 **1561
۰ نفر