كشف محوطه تاريخي معبد لائوديسه موجب رونق گردشگري نهاوند مي شود

نهاوند – ايرنا – معاون اداره كل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان همدان گفت: كاوش محوطه تاريخي لائوديسه و كشف معبد مي تواند تاثير زيادي در رشد گردشگري استان و شهرستان نهاوند داشته باشد و باعث تحول اقتصادي در منطقه شود.

به گزارش ايرنا احمد ترابي روز يكشنبه در نشست خبري با رسانه ها درمحل فرمانداري نهاوند افزود: با كاوشهاي صورت گرفته توسط تيم باستان شناس و همچنين نظرات دكتر رهبر كاوشگر سه دور اين معبد مشخص گرديده كه معبد لائوديسه در منطقه دو خواهران قرار گرفته كه لازم است براي كشف اين اثر مهم تاريخي سرمايه گذاري ملي روي آن صورت گيرد.
وي افزود: با پيدا شدن لوح مربوط به سلوكيان در اين منطقه و اثبات وجود معبد، عمليات كاوش در سه فصل از سال 84 آغاز گرديد كه در اين كاوشها آثاري مبني بر وجود معبد كشف گرديد .
وي افزود: البته ما يقين داريم كه معبد لائوديسه كه نمونه آن در كشور وجود ندارد در زير خاك اين منطقه قرار دارد و براي كشف آن گمانه زني هايي صورت گرفته اما به دليل مسكوني بودن تاكنون نتيجه خاصي به دست نيامده است .
ترابي اضافه كرد: براي ادامه كاوش و رسيدن به نتيجه، لازم است كه تعدادي از املاك اين منطقه خريداري شود كه نيازمند اعتبارات ملي مي باشد .
وي از ديگر مشكلات منطقه را تخريب لايه هاي تاريخي آن عنوان كرد و افزود: در اثر حفاري و خاكبرداريهايي كه در دوره هاي مختلف تاريخي در منطقه صورت گرفته به آثار زير خاك آسيب جدي وارد شده و اين مساله كار را قدري مشكل نموده است .
وي گفت: منطقه دو خواهران منطقه اي تاريخي است كه آثار مربوط به دورهاي سلوكيان و ساسانيان در آن وجود دارد كه لازم است اماكن منطقه خريداري شود تا بتوان در آن كاوشهاي تاريخي انجام داد .
ترابي اظهار كرد: در طرح جامع نهاوند اين محدوده به عنوان سايت موزه معرفي شده كه لازم است در اختيار ميراث فرهنگي قرار گيرد تا ما روي آن مطالعات علمي داشته باشيم .
وي افزود: از سال 84 تا كنون در سه مرحله در اين منطقه كاوش انجام شده كه آثار و اشياء تاريخي مرتبط با معبد از آن كشف شده و در آخرين اظهار نظر دكتر رهبر عنوان گرديده كه در صورت تملك اماكن منطقه كشف معبد قطعي مي باشد و امامزاده دوخواهران در واقع همان لائوديسه مي باشد.
وي تصريح كرد: در حال حاضر بزرگترين مشكل براي ادامه كاوش نبود اعتبار كافي براي تملك است كه در اين زمينه انتظار مي رود اعتبارات ملي براي اين مساله مهم تاريخي منظور شود .
معبد لائوديسه به دنبال كشف لوح تاريخي در سال 1320 به عنوان يك بحث مهم تاريخي در نهاوند مطرح گرديد.
اين معبد را آنتيو خوس پادشاه سلوكي در اين شهر براي همسرخود ملكه لائوديسه بنا كرده است.
در حفاريهايي‌ كه‌ در سال ‌1322 صورت‌ گرفت‌ كتيبه‌اي‌ به‌ خط‌ يوناني‌ پيدا شده‌ كه‌ مربوط‌ به‌ آنتيو خوس‌ سوم‌ پادشاه‌ سلوكي‌ است.
اين كتيبه از دو قسمت متمايز تشكيل شده است ، قسمت اول نامه‌اي است از مندموس كه فرمان شاه را به اهالي نهاوند ابلاغ و از آنان درخواست مي كند كه فرمان وي را روي سنگي نقش نموده و در معبد اصلي شهر نصب كنند.
قسمت دوم كتيبه عين نامه آنتيوكوس سوم به مندموس است كه به خاطر ملكه لائوديسه نگاشته و بنيانگذاري يكي از شعائر مذهبي را به ملكه ياد آوري مي‌نمايد كه ملكه به سمت كاهنه بزرگ از حقوق مسلم و مزاياي مخصوص حوزه حكومتي مندموس برخوردار گردد.
تا كنون از اين منطقه سر ستونهاي يونيك كشف شده است .
شهرستان نهاوند به علت قدمت بالاي تاريخي داراي آثار تاريخي و باستاني زيادي است كه از مهمترين آنها كه در حال حاضر وجود دارد مي توان به حمام حاج آقا تراب ، مسجد جامع ، تپه تاريخي گيان و دهها اثر ديگر اشاره كرد.
اين شهرستان با دارا بودن جمعيتي بالغ بر 190 هزار نفر در 105 كيلومتري جنوب استان همدان واقع شده است .
7525/6993