آمادگي بانك هاي مركزي جهان براي خنثي سازي نوسان هاي مالي برگزيت

تهران – ايرنا – رئيس بانك تسويه حساب هاي بين المللي روز يكشنبه گفت كه بانك هاي مركزي عمده جهان، تا حد امكان تنش هاي بازار ناشي از راي انگليس به ترك اتحاديه اروپا را محدود خواهند كرد.

به گزارش خبرگزاري رويترز از وين، جيم كاروآنا رئيس اين بانك افزود: اين احتمال وجود دارد كه يك دوره بي ثباتي و انطباق وجود داشته باشد. من اطمينان دارم كه با همكاري خوب در سطح جهاني اين بي ثباتي محدود مي تواند محدود شود و انطباق تا حد امكان به آرامي روند خود را خواهد پيمود.
برخي از بزرگترين بانك هاي مركزي جهان روز جمعه پيشنهاد كمك هاي مالي براي آرام كردن بازارهاي در حال سقوط را پس از همه پرسي انگليس دادند و برخي نيز به علت نگراني از آسيب رساندن اين نوسان ها به رشد اين كشورها، در بازارهاي ارزي خود مداخله كردند.
نشست عمومي سالانه بانك تسويه حساب هاي بين المللي كه يك مجمع متشكل از بانك هاي مركزي عمده جهان و مقر آن در سوئيس است، امروز (يكشنبه) برگزار مي شود.
اين بانك شنبه شب اعلان كرد كه بانك هاي مركزي آماده همكاري براي حمايت از ثبات مالي هستند.
بانك مركزي انگليس پيشنهاد پرداخت بيش از 250 ميليارد پوند به همراه دسترسي قابل توجه به ارزهاي خارجي را براي كاهش هرگونه فشار بر بازارها كرده است و مارك كارني رئيس آن گفت كه در صورت لزوم، اقدامات بيشتري را بررسي خواهد كرد.
بانك مركزي آمريكا (فدرال رزرو) نيز اعلام كرد كه در صورت لزوم آماده عرضه دلار از طريق خطوط سواپ به بانك هاي مركزي براي برخورد با فشارها در بازارهاي تامين مالي جهاني است كه ممكن است براي اقتصاد اين كشور پيامدهاي نامطلوب داشته باشد.
كاروآنا در متن سخنراني كه قرار است يكشنبه در نشست اين نهاد ايراد كند، گفته است: عرضه سرمايه و نقدينگي بيشتر توسط بانك هاي مركزي عمده جهان به عنوان محافظ، بازارها را براي رويارويي با تلاطم ها و نوسان ها، مقاوم تر كرده است و بانك هاي مركزي آماده ارايه اين تضمين به بازارها هستند كه به صورت منظم به فعاليت ادامه دهند.
به گفته كاروآنا، بانك هاي مركزي در گذشته به سرعت اقدام كرده اند و آماده اقدام دوباره هستند و ابزارهاي اين اقدام را نيز در اختيار دارند.
اروپام**1486**1856

سرخط اخبار جهان