۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۸:۳۸
کد خبر: 82124962
T T
۰ نفر
طلاق توافقي هشت هزار زوج خوزستاني در سال گذشته

اهواز -ايرنا - رئيس كل دادگستري خوزستان نسبت به افزايش طلاق در استان هشدار داد و گفت: پارسال هشت هزار فقره طلاق توافقي و هفت هزار مطالبه مهريه در خوزستان اتفاق افتاده است.

به گزارش ايرنا، فرهاد افشارنيا در خطبه هاي پيش از نماز جمعه اهواز كه در مصلاي مهديه امام خميني (ره) برگزار شد، در تشريح اقدامات دادگستري خوزستان به مناسبت هفته قوه قضائيه، اظهار كرد: اين آمار صرفنظر از طلاق هايي است كه به درخواست زن يا مرد انجام مي شود.
وي خواستار برنامه ريزي مديران فرهنگي براي كاهش اين آمار در استان شد.
افشارنيا با بيان اينكه آمار زندانيان خوزستان تا يكي دو سال اخير افزايش زيادي داشته و به 14 هزار نفر رسيده بود، اظهار كرد: هم اكنون تعداد زندانيان به 10 هزار نفر رسيده و تلاش كرديم فقط كساني را در زندان نگهداريم كه استحقاق آن را دارند و به امنيت جامعه لطمه وارد مي كنند.
وي گفت: 99 درصد از زندانيان خوزستان مرد هستند و زنان يك درصد جمعيت زندان ها معادل 121 نفر را تشكيل مي دهند.
افشارنيا اضافه كرد: 84 درصد زندانيان خوزستان بين سنين 15 تا 45 سال هستند كه نشان مي دهد در صورت ساماندهي اشتغال و وضعيت فرهنگي جامعه اين آمار به شدت كاهش خواهد يافت.
وي با اشاره به رابطه مستقيم آموزش و پرورش و آمار مجرمان، گفت: 40 درصد از زندانيان خوزستان داراي تحصيلات ابتدايي، 30 درصد داراي تحصيلات راهنمايي و 15 درصد داراي تحصيلات ديپلم هستند و فقط 27 نفر از زندانيان تحصيلات فوق ليسانس و دو نفر دكترا دارند بنابراين درصورتي كه شرايط ادامه تحصيل فراهم شود درصد ارتكاب جرم نيز پايين مي آيد.
افشارنيا با بيان اينكه سرقت همچنان نخستين جرم خوزستان است افزود: ضرب و جرح عمدي، تصادفات، توهين و... در رده بعدي قرار دارند.

* مجازات عاملان حادثه حميديه
رئيس كل دادگستري خوزستان همچنين گفت: حكم عاملان حادثه تروريستي حميديه به زودي در ملاءعام و در محل حادثه اجرا مي شود.
وي افزود: اين پرونده به سرعت و ظرف حدود يك سال مورد رسيدگي قرار گرفته و منجر به نتيجه شده و روند رسيدگي به آن در دادگاه تجديدنظر و ديوان عالي كشور نيز انجام شده است.
حجت الاسلام محسني اژه اي سخنگوي قوه قضائيه هفته گذشته از حكم اعدام سه متهم اصلي پرونده تروريستي در حميديه خبرداد.
پرونده ۷ نفر از متهمان نيز پس از اعتراض به ديوانعالي كشور رفته است و مابقي حكم حبس گرفته اند.
۱۳ فروردين ماه سال ۱۳۹۴ گروهي تروريستي ماموران پليس مستقر در خيمه ايست بازرسي در منطقه پارك جنگلي گمبوعه واقع در منطقه حميديه را به رگبار بسته و سه مامور پليس را به شهادت رساندند.

*ورود دادگستري خوزستان به حقوق مديران
افشارنيا همچنين از رصد دريافتي هاي مسئولان و مديران در استان و ارائه گزارش آن در آينده نزديك خبر داد و افزود: برخي از مديران حقوق هاي نامتناسب و دريافتي هاي آنچناني دارند، در حالي كه بخش زيادي از كاركنان دولت و كارگران حقوق بسيار ناچيزي دريافت مي كنند.
وي با اشاره به اقدامات شوراي حفظ حقوق بيت المال اظهار كرد: پارسال متصرفان از دو هزار و 391 هكتار از اراضي خلع يد شدند كه ارزش آنها هفت هزار ميليارد ريال است.
افشارنيا تاكيد كرد: با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري و با توجه به تاثير مشكلات اقتصادي و تحريم هاي ظالمانه بر بنگاه هاي اقتصادي، بانك ها براي وصول مطالبات خود قدري با مسامحه برخورد كنند و به سرعت به دنبال اجرائيه و توقيف اموال نروند.

*دستگيري 100 كارچاق كن
رئيس كل دادگستري خوزستان در ادامه گفت: پارسال 520 هزار فقره پرونده و در سه ماهه نخست امسال 135 هزار فقره پرونده توسط دادگستري استان رسيدگي شده است.
وي مبارزه با دلال ها و كارچاق كن ها و كساني كه مدعي نفوذ در دستگاه قضايي هستند، را يكي از برنامه هاي دادگستري استان در دو سال اخير عنوان كرد و گفت: در اين مدت 100 نفر از دلال ها و كارچاق كن ها دستگير شده اند.
وي با تاكيد بر رسيدگي به تخلفات كاركنان دستگاه قضايي اظهار كرد: در اين خصوص حساسيت زيادي وجود دارد و از كمترين تخلف سيستم قضايي گذشت نمي كنيم به طوري كه در يكي دو سال اخير براي حفظ سلامت دستگاه قضا و شان كاركنان، تعدادي از متخلفان شناسايي و از سمت قضايي حذف شده اند.
هفته قوه قضائيه از اول تا هفتم تير ماه نامگذاري شده است. اين نامگذاري براي ارج نهادن به مقام والاي قضاء و قضاوت و تكريم از مقام شامخ شهيد مظلوم آيت الله دكتر بهشتي اولين مسئول دستگاه قضائي جمهوري اسلامي ايران و يارانش است.
7151/6064
۰ نفر