۳ تیر ۱۳۹۵، ۱۹:۳۶
کد خبر: 82124165
T T
۰ نفر

كشف 280 سكه تاریخی در زنجان

۳ تیر ۱۳۹۵، ۱۹:۳۶
کد خبر: 82124165
كشف 280 سكه تاریخی در زنجان

زنجان- ایرنا- مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: طی یك فقره عملیات اطلاعاتی و معامله صوری، ماموران یگان حفاظت میراث فرهنگی این اداره كل موفق به كشف و ضبط 280 قطعه سكه و اشیای تاریخی شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، یحیی رحمتی روز پنجشنبه افزود: نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی این استان، طی یك فقره عملیات اطلاعاتی و نفوذ در شبكه خرید و فروش غیرمجاز اشیای تاریخی، موفق به كشف و ضبط تعداد 280 قطعه سكه طلا و نقره تاریخی متعلق به دوره ساسانی، اموی، عباسی، ایلخانی و تیموری و بازداشت یك قاچاقچی در شهر زنجان شدند.
وی با بیان اینكه تعداد 12 عدد سكه نقره مربوط به دوره ساسانی و منقوش به خط پهلوی است، اظهار كرد: یكی از سكه های نقره موجود نیز مربوط به دوره تیموری (قرن نهم) و از كمیاب ترین سكه های تاریخی به شمار می آید.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: در این محموله قاچاق، تعداد 259 عدد سكه مربوط به دوره اموی عباسی (قرن اول تا سوم هجری قمری) 'مربوط به دوره خلافت ابوالعباس سفاح، مقدر عباسی و معتضد عباسی' و یك عدد سكه نقره مربوط ایلخانی از جنس نقره (قرن هشتم) كشف شد.
رحمتی با اعلام این مطلب كه از این فرد قاچاقچی، یك عدد نشان لباس دایره ای شكل با تصویر شیر بالدار برجسته و از جنس طلا مربوط دوره ساسانی همراه با سكه طلا مربوط به دوره عباسی با خط كوفی نیز به دست آمد، تصریح كرد: یك عدد ظرف بیضی شكل از جنس نقره با روكش طلا نیز در این محموله وجود دارد.
وی خاطر نشان كرد: دو عدد سنجاق سر از جنس نقره و با روكش طلا مربوط به دوره ساسانی كه در انتهای یكی از این سنجاق ها، پیكره انسان وجود دارد نیز، كشف و ضبط شد.
به گفته مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، این اشیای تاریخی ارزش فرهنگی بسیار زیادی دارد و فرد بازداشت شده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل شد.
رحمتی از عموم هموطنان خواست تا در صورت اطلاع از هرگونه اخبار مربوط به حفاری، خرید و فروش غیرمجاز آثار تاریخی، مراتب را با شماره تلفن های 33323028-33785010 و یا سامانه پیام كوتاه 300073241 به این اداره كل اطلاع دهند.
وی متذكر شد: سكه های مكشوفه برای انجام مطالعات كارشناسی به میراث فرهنگی استان زنجان تحویل شد.
3001/3001/1772
۰ نفر