۳ تیر ۱۳۹۵، ۱۷:۳۴
کد خبر: 82124068
T T
۰ نفر
سفر پاپ فرانسيس به ارمنستان وتلاش براي جلوگيري از ايجاد تنش با تركيه

رم - ايرنا - پاپ فرانسيس رهبر مذهبي كاتوليك ها فردا جمعه براي سفري سه روزه عازم ارمنستان مي شود و در اين سفر سعي مي كند تا از ايجاد مناقشات ديپلماتيك (مبني بر تاييد نسل كشي ارمني‌ها به دست عثماني ها) جلوگيري كند.

به گزارش ايرنا، پاپ و واتيكان نمي خواهند كه سفر به ارمنستان تبديل به فرصتي براي روشن كردن مجدد مناقشات و درگيري هاي سياسي ديپلماتيك بشود.
پاپ فرانسيس زماني كه اسقف 'بوينس ايرس' بود دوستي محكمي با جامعه ارمني هاي آرژانتين داشت تاجايي كه مراسم سالگرد نسل كشي ارمني ها نيز برگزار مي كرد و خواستار برسميت شناخته شدن آنچه را كه 'مصيبت بزرگ' مي ناميد و برگزاري مراسم يادبود آن بود.
در ماه آوريل 2015 پاپ فرانسيس، در صدد برگزاري مراسمي براي يكصدمين سالگرد قتل عام ارمني ها در واتيكان با حضور رئيس جمهوري ارمنستان و جاثليق بود و در جريان آن به بيانيه مشتركي كه توسط پاپ ژان پل دوم و گاگرين دوم در سال 2001 به امضا رسيده بود، اشاره كرد و قتل و عام ارمني ها را نخستين نسل كشي قرن بيستم خواند. اقدامي كه منجر به تنش با تركيه شد.
در حالي كه پاپ بنديكت شانزدهم، هرگز از كلمه نسل كشي استفاده نكرد و در ديدار با نرسيس بدروس نوزدهم پاتريارك ارمني ها در روز 20 مارس سال 2006 ترجيحا از آن به عنوان 'مصيبت بزرگ' ياد كرد.
در پي اعلام سفر پاپ به ارمنستان، يك بيانيه مشترك كه مي بايست توسط گاگرين دوم و پاپ روز 26 ژوئن در كليساي جامع اچميادزين به امضا مي رسيد، منتشر شد اما در كنفرانس مطبوعاتي 'فدريكو لومباردي' سخنگوي واتيكان اعلام كرد كه فعلا اين بيانيه در برنامه نيست و احتمالا واتيكان و ارمني ها هنوز در باره متن آن به يك توافق نرسيده اند.
پاپ در اين سفر، روز شنبه در مراسم ديني در ميدان 'وارتانانتس' شركت مي كند و درهمان روز براي صلح در ميدان جمهوري درشهر ايروان دعا خواهد كرد.
شبك **اروپام**461 **1917

سرخط اخبار جهان