۳ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۳۳
کد خبر: 82123735
T T
۰ نفر

ساخت زائرشهر رضوی در مشهد آغاز شد

۳ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۳۳
کد خبر: 82123735
ساخت زائرشهر رضوی در مشهد آغاز شد

مشهد- ایرنا- عملیات اجرایی مرحله نخست زائرشهر رضوی با هدف تسهیل زیارت بارگاه منور حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) روز پنجشنبه طی مراسمی در محل شهرك طرق مشهد آغاز شد.

تولیت آستان قدس رضوی در این مراسم گفت: باید زمینه زیارت آسان برای همه ارادتمندان و افرادی كه مشتاق زیارت مضجع شریف امام رضا(ع) هستند فراهم آید.
حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی وجود زائرسراهای ارزان قیمت را برای زائران ضروری توصیف و بیان كرد: منطقه طرق سابقه 700 ساله در پذیرایی از زائران امام رضا(ع) دارد و زمین مورد نظر برای ساخت زائرشهر نیز موقوفه حضرت است.
وی ادامه داد: ایجاد زائرشهر در طرق به كاهش ترافیك در كلانشهر مشهد نیز كمك می كند لذا همه دست اندركاران باید همت كنند این زائرشهر هرچه سریعتر ساخته و آماده بهره برداری شود..

* گسترش ظرفیتهای زیارت
استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: ساخت زائرسراهای ارزان قیمت موجب نگرانی برخی از سرمایه گذاران در عرصه صنعت گردشگری مشهد شده اما جای نگرانی ندارد زیرا ساخت این اماكن با هدف گسترش ظرفیتهای زیارت انجام می گیرد.
علیرضا رشیدیان افزود: قرار است در افق چشم انداز توسعه زیارت در مشهد مقدس به رقمی قابل توجه در تعداد زائر دست یابیم لذا باید مشهد مقدس را برای اقامت همه نوع زائر با هر سطح درآمدی مهیا كنیم.
وی گفت: پروژه زائرشهر می تواند حجم قابل توجهی از فرصت شغلی را برای جوانان و پیمانكاران فراهم كند و از این منظر نیز پروژه قابل توجهی است.

* گنجایش پذیرش 70 میلیون زائر داخلی و خارجی
شهردار مشهد نیز در این مراسم گفت: ورود آستان قدس رضوی به مقوله ساخت زائرشهر فرصتی مطلوب برای تقویت صنعت گردشگری مذهبی و فرهنگی فراهم می كند.
سید صولت مرتضوی گنجایش سالانه مشهد برای پذیرش را 70 میلیون زائر اعلام و بیان كرد: برای فراهم كردن زمینه پذیرش 70 میلیون زائر باید نقص موجود در حمل و نقل ریلی و زیرساختهای حمل و نقل هوایی مشهد برطرف شود.

* گنجایش 20 هزار نفری زائرشهر رضوی
معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی نیز گفت: زائرشهر رضوی در زمین موقوفی به مساحت 35 هكتار تعریف شده كه در صورت ساخت اماكن اقامتی، گنجایش پذیرش 20 هزار زائر را خواهد داشت.
خلیل اكبری افزود: این پروژه در راستای تحقق بند دوم منشور هفتگانه رهبر معظم انقلاب در حكم تولیت آستان قدس رضوی با همكاری معاونت هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی و شهرداری طراحی شده است.
وی ادامه داد: بر اساس مطالعات میانگین ماندگاری زائر در مشهد سه شبانه روز و میزان حضور زائر به صورت روزانه در مشهد 200 هزار نفر می باشد و این در حالیست كه امكان اسكان برای زائر به میزان 110 هزار تخت وجود دارد.
معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی گفت: در زمینی كه برای زائرشهر در نظر گرفته شده 25 درصد از كل فضا، اقامتی و خدماتی و 75 درصد فضا شامل معابر دسترسی و فضای سبز است.
وی افزود: فضای اقامتی در این پروژه شامل سالنهای دو طبقه برای زائران هیاتی، ساختمانهای دو طبقه و ساختمانهای چهار طبقه است.
اكبری گفت: در مرحله نخست این پروژه در گستره 10 هكتار كه امروز عملیات اجرایی آن آغاز شد 28 بلوك دو طبقه برای خانواده ها و سه بلوك دو طبقه برای هیاتهای زیارتی با گنجایش چهار هزار و 500 زائر ساخته می شود.
7489/1858