۲ تیر ۱۳۹۵، ۲۳:۱۷
کد خبر: 82123185
T T
۰ نفر
جاش ارنست:فروش هواپيما به ايران نتيجه پايبندي تهران به تعهدات خود درقالب برجام است

نيويورك-ايرنا-جاش ارنست سخنگوي كاخ سفيد تصميم شركت بويينگ به فروش هواپيماهاي مسافري به ايران را حاصل مستقيم پايبندي ايران به تعهدات خود در قالب توافقنامه هسته اي سال گذشته و نشانه اشتياق ايران به تعامل و ارتباط با جامعه بين المللي خواند.

در كنفرانس خبري روز چهارشنبه كاخ سفيد يكي از خبرنگاران با اشاره به خبر آزمايش هاي تازه موشكي از سوي كره شمالي درباره شايعه همكاري هاي ميان تهران وپيونگ يانگ در اين خصوص سئوال كرد و جاش ارنست سخنگوي اوباما در پاسخ گفت ارزيابي خاصي در اين رابطه در اختيار ندارد اما اگر به مطلبي دال بر صحت اين شايعه بر بخورد آن را دراختيار خبرنگاران قرار خواهد داد.
خبرنگار درادامه پرسيد در صورتي كه چنين همكاري هايي ميان دو كشور وجود داشته باشد واشنگتن چطور حاضر شده است به كشوري كه به برنامه هاي هسته اي كره شمالي كه تهديدي عليه منافع متحدان آمريكا محسوب مي شود، هواپيما و فن آوري هاي هوايي بفروشد.
ارنست در پاسخ اين سوال آمادگي و قبول فروش هواپيما از سوي شركت بويينگ را يكي از دست آوردهاي توافق هسته اي با ايران دانست و گفت اين معامله حاصل اين حقيقت است كه فرسودگي سيستم مسافرت هاي هوايي ايران و اثرات محتمل ايمني اين فرسودگي بر زندگي مردم ايران موجب نگراني شده بود و به همين دليل ايران خواستار خريد هواپيماهاي مسافري از اين شركت شد.
وي افزود: تصميم به فروش اين هواپيماها نمونه و مثال بارزي از اين حقيقت است كه اشتياق ايران به همكاري با جامعه بين المللي سبب پايبندي جدي تهران به تعهدات هسته اي خود در چارچوب برجام شده است .
وي افزود كه چنين معامله اي در واقع سودي است كه ايران بعد از اطمينان آمريكا از پايبندي تهران به تعهدات خود به آن دست پيدا كرده است.
ارنست گفت، برغم همه اين ها آن دسته از تحريم هاي آمريكايي كه به برنامه هاي موشكي ايران ربط پيدا مي كنند همچنان به قوت خود باقي خواهند ماند و تا زماني كه ايران به تعهدات بين المللي خود در رابطه با برنامه هاي موشكي عمل كند بشدت از سوي وزارت خزانه داري آمريكا اعمال خواهند شد.
اروپام-4-541 **شبس 1488 **1565

سرخط اخبار جهان