۳۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۲۱
کد خبر: 82119613
T T
۰ نفر

آذربايجان شرقي ظرفيت بالايي براي پرورش شتر دارد

۳۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۲۱
کد خبر: 82119613
آذربايجان شرقي ظرفيت بالايي براي پرورش شتر دارد

تبريز- ايرنا - معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهادكشاورزي آذربايجان شرقي گفت: با توجه به شرايط اقليمي و پس روي آب درياچه اروميه، اين استان استعداد بالايي براي پرورش شتر دارد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي استان ، حبيب شريفيان در آستانه 21 ژوئن مصادف با اول تير، كه به عنوان روز جهاني شتر نامگذاري شده است، از مشاركت كارشناسان پرورش شتر آذربايجان شرقي در تدوين سند راهبردي پرورش شتر كشور خبر داد.
وي گفت: اين سند با همكاري مركز اصلاح‌نژاد دام وزارت جهاد كشاورزي مستقر در استان البرز، معاونت توليدات دامي وزارت جهادكشاورزي، معاونت هاي بهبود توليدات دامي سازمان هاي جهادكشاورزي در استان ها و انجمن علمي شتر براي نخستين بار در حال تدوين و نهايي شدن است.
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر حدود 162 هزار و 371 نفر شتر در ايران شناسايي شده است، گفت: اين تعداد در مقايسه با تعداد 48 ميليون و 777 هزار و 500 راس گوسفند و 8 ميليون و 117 هزار و 661 راس گاو، ناچيز است و بايد با ايجاد زيرساخت‌هاي علمي و تخصصي و كارشناسي و حمايت از صنعت پرورش شتر، شرايطي را فراهم كنيم كه بخش خصوصي نيز علاقه‌مند به ورود به اين حوزه شود.
شريفيان با بيان اينكه بيشتر استان‌هاي كشور همچون استان آذربايجان شرقي داراي شرايط مناسب براي پرورش شتر هستند، گفت: با توجه به شرايط اقليمي استان و نوسانات بارش باران مي‌توانيم با توسعه صنعت پرورش شتر، گام‌هاي خوبي در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي در اين بخش برداريم.
وي با بيان اينكه در سال‌هاي اخير با خشكسالي‌هاي پياپي و از بين رفتن مراتع بيش از گذشته نياز به پرورش شتر داريم ، خاطرنشان كرد: شتر نياز اندكي به آب و مواد غذايي داشته و نسبت به تغييرات اقليمي و گرم‌شدن هوا مقاوم است .
شريفيان با بيان اينكه اين حيوان در مناطق بياباني و نيمه بياباني رشد مي‌كند ، گفت: اگر بتوانيم صنعت پرورش شتر را توسعه دهيم، بخش مهمي از اقتصاد مناطق بياباني را رونق مي‌بخشيم.
معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهادكشاورزي آذربايجان شرقي با اعلام اينكه در زمان حاضر بيش از 1610 نفر شتر در آذربايجان شرقي پرورش داده مي شود ، گفت: اين زير بخش دامداري بيشتر در شهرستان هاي كليبر، هشترود، شبستر، ميانه، بناب، اسكو و ملكان رونق دارد.
وي ميانگين وزن لاشه اين حيوان را 216 كيلوگرم و بازده لاشه آن را 49 درصد عنوان كرد و گفت: با برآوردهاي كارشناسي، در حال حاضر توان توليد گوشت شتر در استان افزون بر 48 تن در سال است.
3071/518
۰ نفر